Läsa puttlinje

Här snackar vi golfregler...
K0kk0
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 jul 2014, 12:12
Ort: Göteborg (Vallda)

Hej,

Måste få ställa en dum fråga.

Jag har alltid haft hyfsad längdkänsla i mina puttar. Men är värdelös på att sikta. Jag har jobbat hårt med detta under säsongen och tror mig har hittat en rutin som funkar hyfsat. Den är dock något omständig och undrar således om jag får tillämpa den regelmässigt.

1. Bollen markeras regelrätt på green.
2. Jag Letar upp puttlinjen och lägger puttern bakom markeringsknappen - siktandes med skaftet i puttlinjen.
3. Lägger ner bollen och siktar in streck/pil på bollen efter putterns sikte.

Rutinen tar inte många sekunder, men är osäker om jag får använda puttern som sikte på det sättet. Har försökt att bara använda streck/pil på bollen men mina ögon spelar mig alltid ett spratt vilket gör att jag ändå siktar fel.

Tack på förhand
Driver PING G, Spoon PING G30, 3-PW PING i25, Wedgar 50* 54* 60* Ping Glide och Titleist Vokey, Boll ProV1x
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Ja det för du självklart göra, finns vissa proffs som använder samma teknik för att linjera bollen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:Ja det för du självklart göra, finns vissa proffs som använder samma teknik för att linjera bollen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilka då? Har aldrig sett någon lägga ner sin putter på green för att sikta med den.
Har svårt att tro att det skulle vara okej.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

K0kk0 skrev:Hej,

Måste få ställa en dum fråga.

Jag har alltid haft hyfsad längdkänsla i mina puttar. Men är värdelös på att sikta. Jag har jobbat hårt med detta under säsongen och tror mig har hittat en rutin som funkar hyfsat. Den är dock något omständig och undrar således om jag får tillämpa den regelmässigt.

1. Bollen markeras regelrätt på green.
2. Jag Letar upp puttlinjen och lägger puttern bakom markeringsknappen - siktandes med skaftet i puttlinjen.
3. Lägger ner bollen och siktar in streck/pil på bollen efter putterns sikte.

Rutinen tar inte många sekunder, men är osäker om jag får använda puttern som sikte på det sättet. Har försökt att bara använda streck/pil på bollen men mina ögon spelar mig alltid ett spratt vilket gör att jag ändå siktar fel.

Tack på förhand
Om jag minns rätt i detta specialfall så får du göra det med hjälp av puttern så länge den inte lämnar ett varaktigt märke. Dvs är det dagg och du lägger ner din putter och det blir ett märke i green så är det fusk, annars bör det vara ok.
Kingpin
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2019, 17:19

Kanske den självstånde putter är värt att prova?! https://bloodline.golf/
Skriv svar