Att stå och läsa puttlinjen vid t.ex scramble

Här snackar vi golfregler...
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Nu när golfveckorna lider mot sitt slut så har det spelats en hel del scramble runt om i landet.

Frågan är hur många rundor som har spelats efter reglerna?
Ärligt hur många av er visste om denna regel?

Bild

Jag har spelat rätt mycket scrambles dom senaste åren och alla vi har spelat med har stått i partnerns puttlinje och läst medans denne puttar.

Jag tycker att tävlingsledningen borde informera bättre om en så pass viktig regel. För nog fan skulle man sänka mer om man kunde stå och se på medans tre andra slår samma putt före.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag har nog vetat rätt länge att jag inte får stå bakom spelaren/puttlinjen när medspelaren puttar.

Jag går alltid på sidan av linjen när medspelaren puttar.
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

På det andra golforumet, Everythinggolf.se, så har denna fråga vart uppe för några veckor sedan.
Det var en som kollade med SGFs regelansvarige och han svarade så här:
1.3.1 Scramble
Varje lag består av två, tre eller fyra spelare. Samtliga spelare slår var sin boll från tee. Därefter väljer laget från vilket läge (dvs från vilken boll) de vill fortsätta spela och markerar denna. Spelarna placerar därefter i valfri ordning sina bollar inom ett visst bestämt avstånd, till exempel ett scorekort eller en klubblängd, dock inte närmare hålet, och spelar sina slag. Spelet fortsätter på samma sätt, dock att man återskapar läget i bunker till exempel genom att kratta. Ett hål är avslutat först när alla spelare i laget haft möjlighet att håla ut och därmed förbättra lagets resultat. Lagmedlemmar får ge varandra råd.

Enligt vår rekommendation skulle det inte vara något problem att lagmedlemmarna kollar puttlinjen. Vi inser att det är väldigt svårt att hålla borta laget från att stå och titta på puttlinjen, därför är det lättare att låta det vara tillåtet .….. Scramble är ju ändå inte riktig golf .. J!

Men observera – Detta är en rekommendation från oss. Tävlingsledningen i respektive tävling bestämmer vad som gäller i deras tävling, men då är det naturligtvis viktigt att detaljer som denna verkligen klargörs för deltagarna


Så med andra ord, det verkar vara okey om inte TL har några invändningar om detta.
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har spelat en hel del scrambletävlingar och där har alla alltid suttit eller stått bakom när förste spelare puttar. Så länge alla gör samma sak ser jag inga problem, speciellt inte som SGF svarar som de gör ovan.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Nä precis, men samtidigt det är en tävlingsform där det ofta är dyra priser. Att då ha en regel som förbises ibland och ibland inte känns som ett lotteri.
Då är det bättre om SGF går ut med att tävlingsledningen ska upplysa om att regel 14-2b finns och att den ska följas.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Erikxson skrev:Nä precis, men samtidigt det är en tävlingsform där det ofta är dyra priser. Att då ha en regel som förbises ibland och ibland inte känns som ett lotteri.
Ja nog känns det mer som en regel som bör respekteras och straffas med plikt om den överträds, än att toucha sanden ála Nordqvist i baksvingen i en bunker...
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Igår så tänkte jag inte på det ett par gånger och då stod jag där och stirrade i puttlinjen. Men sen kom jag på mig själv att det kanske inte var så snyggt.

Men tävlingsledningen hade inte heller sagt bu eller bä.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Scramble är ju en skojvariant av tävlingsspel och det finns många regler som inte riktigt gäller. Majoriteten av golfarna på klubbnivå kommer ändå inte ha nytta av att se sin lagkompis slå en putt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag känner lite att som Max säger det är en skoj-tävling så det är lite sak samma om man kollar eller inte


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Spelade Texas scramble idag( i Örebro) och då så TL att man inte fick stå i puttlinjen!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Skriv svar