Slag från vattenlinjen till vatten. Dropp?

Här snackar vi golfregler...
Mapenier
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 sep 2016, 21:46

05 sep 2016, 22:08

Hej!

Under en sällskapsrunda ställdes vi undrande hur jag skulle droppa i det specifika fallet. Jag hade slagit mitt andra slag ner i vattenhindret (där det slaget skar vattenhindret var det gula pinnar, på sidan närmast greenen var det röda), men bollen låg ändå spelbar (trodde jag iaf) på lerbädd bland lite dött vass, så jag bestämde mig för att slå bollen därifrån. Det blev fiasko. Flurp sa det om klubban och bollen flög några meter, men var aldrig utanför vattenhindret.

Då uppstod frågan om vart jag skulle/får droppa.

1: på samma plats i vattenhindret.
2: i flagglinjen från där bollen låg.
3: i flagglinjen från där förra slaget skar vattenhindret.

Var faktiskt en betydande skillnad i linje mellan alternativ 2 och 3 i det fallet.

Vi resonerade att det förmodligen var i flagglinjen från där jag slog ifrån hindret. Men undrade ändå om jag hade tillåtits droppa vid samma läge i vattenhindret (nu var inte det ett gynnsamt alternativ i sammanhanget, men vi tänkte mest om det hade varit det). Och om det är tillåtet, vad skulle hända om jag droppade och den studsade ocj la sig ospelbar eller i vattnet?
Användarvisningsbild
Sandstream
Inlägg: 2025
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro-Hof

05 sep 2016, 22:26

Rätt säker på att det är nummer 3. De pratade nämligen om detta på sändningen från FedEx-cup häromdagen.
Erikxson
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

05 sep 2016, 23:42

Bild
Bild

Stämmer bra
Driver: Taylormade M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: JPX EZ MW3 15° S Graffaloy Blue 75g
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34"
HCP: 3-ish
Mapenier
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 sep 2016, 21:46

06 sep 2016, 09:02

Erikxson skrev:Bild
Bild

Stämmer bra
Det som står där är ju ingen nyhet för mig. Men frågan är dock hur tolkningen är där bollen sist skar hindret. Gäller det även om bollen skar hindret på förra slaget, eller ska man tolka det som att jag skär hindret när jag slår från det?

Och är det tillåtet att droppa i ett vattenhinder om jag väljer att enligt regeln droppa där jag slog senaste slaget, för om man droppar bredvid vattenhindret i normala fall och den studsar ner i hindret så får man ju droppa om...?
Användarvisningsbild
Sandstream
Inlägg: 2025
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro-Hof

06 sep 2016, 10:16

Mapenier skrev:Det som står där är ju ingen nyhet för mig. Men frågan är dock hur tolkningen är där bollen sist skar hindret. Gäller det även om bollen skar hindret på förra slaget, eller ska man tolka det som att jag skär hindret när jag slår från det?

Och är det tillåtet att droppa i ett vattenhinder om jag väljer att enligt regeln droppa där jag slog senaste slaget, för om man droppar bredvid vattenhindret i normala fall och den studsar ner i hindret så får man ju droppa om...?
Jag är rätt säker på att du ska droppa enligt de vanliga reglerna oavsett hur många slag du slagit i vattenhindret.
Mapenier
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 sep 2016, 21:46

06 sep 2016, 10:42

Sandstream skrev:
Mapenier skrev:Det som står där är ju ingen nyhet för mig. Men frågan är dock hur tolkningen är där bollen sist skar hindret. Gäller det även om bollen skar hindret på förra slaget, eller ska man tolka det som att jag skär hindret när jag slår från det?

Och är det tillåtet att droppa i ett vattenhinder om jag väljer att enligt regeln droppa där jag slog senaste slaget, för om man droppar bredvid vattenhindret i normala fall och den studsar ner i hindret så får man ju droppa om...?
Jag är rätt säker på att du ska droppa enligt de vanliga reglerna oavsett hur många slag du slagit i vattenhindret.

Vad menar du med "vanliga reglerna"? Alltså där förra slaget skar linjen?
MaxP
Inlägg: 3826
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05

06 sep 2016, 10:52

Mapenier skrev:
Sandstream skrev:
Mapenier skrev:Det som står där är ju ingen nyhet för mig. Men frågan är dock hur tolkningen är där bollen sist skar hindret. Gäller det även om bollen skar hindret på förra slaget, eller ska man tolka det som att jag skär hindret när jag slår från det?

Och är det tillåtet att droppa i ett vattenhinder om jag väljer att enligt regeln droppa där jag slog senaste slaget, för om man droppar bredvid vattenhindret i normala fall och den studsar ner i hindret så får man ju droppa om...?
Jag är rätt säker på att du ska droppa enligt de vanliga reglerna oavsett hur många slag du slagit i vattenhindret.

Vad menar du med "vanliga reglerna"? Alltså där förra slaget skar linjen?

När du droppar för vattenhinder så droppar du där det senaste slaget skar vattenhindret. Även om du slår fem slag i hindret och inte kommer ut så var det senast en boll skar (skärningspunkten) som gäller. En ganska otydlig regel.
Användarvisningsbild
Sandstream
Inlägg: 2025
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro-Hof

06 sep 2016, 10:57

Mapenier skrev:Vad menar du med "vanliga reglerna"? Alltså där förra slaget skar linjen?
Ja, jag menar det slaget som skar linjen först.
Mapenier
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 sep 2016, 21:46

06 sep 2016, 11:03

Ok, tack.

Då gissade vi fel och jag droppade fel. Dock fick jag ju en mer utmanande linje och det var ju bara en obetydlig sällskapsrunda så spelade inte så stor roll. Men nu ju mer man tänker på det desto mer logiskt låter det.
Erikxson
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

06 sep 2016, 11:34

Om du läser regel 28 så får du ditt svar.
Driver: Taylormade M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: JPX EZ MW3 15° S Graffaloy Blue 75g
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34"
HCP: 3-ish
Skriv svar