Vad gäller när min boll blir stulen?

Här snackar vi golfregler...
Veronica
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 sep 2016, 23:49
Ort: Upplands Väsby

Hej!
Jag var ute på fadderrunda idag, så spelet gick väldigt långsamt och vi släppte igenom flera gånger. Vid ett lite längre hål, slog jag in min boll intill green medan vi väntade på att bakomvarande skulle komma ner till sina utslag och spela vidare. Sedan väntade vi på att de skulle spela klart.
De killar vi släppte igenom spelade lite spretigt och hade inte riktigt koll på vart deras bollar tagit vägen. Så ser jag hur en av dem tar upp min boll bredvid green, konstaterar att det är hans (omärkt boll tyvärr, men jag hade ju koll på var min landat, hans flög ut över vattnet) spelar klart hålet och fortsätter vidare. Jag är för långt bort för att han ska höra mig och han tittar inte ens åt vårt håll.

Nu var det iofs ingen fara, eftersom det inte var en runda nör jag räknade poäng. Men om det hade varit det, hur gör jag då? Min boll var borta, i fickan på en annan spelare och på väg till nästa hål.
Plikt? Dropp? Slå en ny boll från där jag står?
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Skummat igenom regelboken med trötta ögon och hittade väl ingen regel jag kan peka på.
Men magkänslan säger att du ska placera en ny boll utan plikt så nära som möjligt från den plats där bollen låg. Vet ni inte exakta positionen (vilket är i detta fallet) så ska ni droppa en ny boll. Självklart utan plikt. :)

Nån som kan hitta regeln, eller bekräfta?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Veronica skrev:Hej!
Jag var ute på fadderrunda idag, så spelet gick väldigt långsamt och vi släppte igenom flera gånger. Vid ett lite längre hål, slog jag in min boll intill green medan vi väntade på att bakomvarande skulle komma ner till sina utslag och spela vidare. Sedan väntade vi på att de skulle spela klart.
De killar vi släppte igenom spelade lite spretigt och hade inte riktigt koll på vart deras bollar tagit vägen. Så ser jag hur en av dem tar upp min boll bredvid green, konstaterar att det är hans (omärkt boll tyvärr, men jag hade ju koll på var min landat, hans flög ut över vattnet) spelar klart hålet och fortsätter vidare. Jag är för långt bort för att han ska höra mig och han tittar inte ens åt vårt håll.

Nu var det iofs ingen fara, eftersom det inte var en runda nör jag räknade poäng. Men om det hade varit det, hur gör jag då? Min boll var borta, i fickan på en annan spelare och på väg till nästa hål.
Plikt? Dropp? Slå en ny boll från där jag står?
Din boll har lagt sig i vila och påverkas då av utomstående. Du får då, utan plikt, återplacera där den ska vara. Vet du inte exakt ska den droppas så nära som möjligt. Sen är det bara att köra!

Regel 18-1
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Veronica
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 sep 2016, 23:49
Ort: Upplands Väsby

Tack snälla för svar. :)
Ny runda idag, utan fadder-"barn", då går det lite snabbare.
Ha en toppenfin lördag.
Skriv svar