Stora regelförändringar 2020?

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

MaxP skrev: 05 mar 2019, 18:49
KENO skrev: 05 mar 2019, 14:35 Det är uppenbart (igen) , även om det verkade som de hade ambitionen att "lyssna in" vad Världen tyckte, att dem inte vågade/ville/lyckades tänka hela vägen. Nu har jag inte läst alla regler i detalj inkl. ev. riktlinjer för deras användning iom att det ännu så länge inte finns några Decisions att tillgå. Så rätta gärna några ev. sakfel eller om jag missförstått regeln.

Varför finns det inte bara röda vattenhinder/pliktområden?

Varför detta med att droppa i knähöjd Varför inte säga armen snett ut i 45 grader och släpp bollen. Det är exakt lika mycket exakthet i denna procedur som att släppa i knähöjd då knähöjd förstås också varierar från person till person (kan man stå på armarna (och sen en arm) och släppa bollen från knäna på 1,5m höjd eller är knähöjd definierat i ett mått?

Vi kan börja så...
Droppen i knähöjd har blivit försvarad med att det är snällare att droppa från det avståndet, alltså bollen flyttar sig inte lika mycket.
Med den logiken borde bollen placeras, inte droppas. Bollen placeras i många andra fall varför inte detta (retorisk fråga)?

Med alla varianter på förutsättningar vid dropp som kan förekomma i form av lutning, vägar, underlag, med alla varianter på spelare (långa o korta), med alla varianter på alla varianter som finns så känns detta bara som en lösning "vi testar så här så blir allt mycket mer lätt för alla och rättvist och honorerar spelet golf" typ.
Det dom inte har fattat är att av alla varianter på droppning man ens kan hitta på så finns det ingen som löser alla problem eller är 100% rättvis. Med det konstaterandet (enligt mig i alla fall) så borde man utgått för den i allmänhetens, nuvarande golfare och blivande golfares enklaste av två olika lösningar; antingen placera eller droppa (dvs släppa bollen) som du vill.
Citius, Altius, Fortius
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

KENO skrev: 05 mar 2019, 14:35 Det är uppenbart (igen) , även om det verkade som de hade ambitionen att "lyssna in" vad Världen tyckte, att dem inte vågade/ville/lyckades tänka hela vägen. Nu har jag inte läst alla regler i detalj inkl. ev. riktlinjer för deras användning iom att det ännu så länge inte finns några Decisions att tillgå. Så rätta gärna några ev. sakfel eller om jag missförstått regeln.

Varför finns det inte bara röda vattenhinder/pliktområden?

Varför detta med att droppa i knähöjd Varför inte säga armen snett ut i 45 grader och släpp bollen. Det är exakt lika mycket exakthet i denna procedur som att släppa i knähöjd då knähöjd förstås också varierar från person till person (kan man stå på armarna (och sen en arm) och släppa bollen från knäna på 1,5m höjd eller är knähöjd definierat i ett mått?

Vi kan börja så...
Som @MaxP redan nämnt är dropp i knähöjd tänkt att snabba på spelet genom färre omdroppningar då bollen stannar fortare från lägre höjd i de flesta fall.

Du skall stå som vanligt, upprätt, och släppa bollen från knähöjd. Det innebär i praktiken att du kan släppa bollen mellan benen, vid sidan om ena benet, rakt framför kroppen osv. Det enda kravet är att det görs i knähöjd.
Att man inte får placera bollen istället beror på att det skulle vara en fördel.

Under en övergångsperiod kommer det att finnas både gula och röda pliktområden men de gula lär försvinna vartefter klubbarna byter ut pinnarna.
Zorro
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

Sandstream skrev: 06 mar 2019, 11:10
Du skall stå som vanligt, upprätt, och släppa bollen från knähöjd. Det innebär i praktiken att du kan släppa bollen mellan benen, vid sidan om ena benet, rakt framför kroppen osv. Det enda kravet är att det görs i knähöjd.
Hur ska det fetade gå till? Mina armar når i alla fall inte ner till knäna när jag står upprätt.
Om enda kravet är att man droppar i knähöjd kan man väl i praktiken t.o.m. sitta ner och droppa, bara man gör det i knähöjd?
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

Zorro skrev: 07 mar 2019, 16:50
Sandstream skrev: 06 mar 2019, 11:10
Du skall stå som vanligt, upprätt, och släppa bollen från knähöjd. Det innebär i praktiken att du kan släppa bollen mellan benen, vid sidan om ena benet, rakt framför kroppen osv. Det enda kravet är att det görs i knähöjd.
Hur ska det fetade gå till? Mina armar når i alla fall inte ner till knäna när jag står upprätt.
Om enda kravet är att man droppar i knähöjd kan man väl i praktiken t.o.m. sitta ner och droppa, bara man gör det i knähöjd?
Detta är regeln 14:3B om hur man droppar och definitionen på knähöjd; https://www.randa.org/sv-se/rog/2019/ru ... on/rule-14
Du måste släppa din boll från ett läge i knähöjd så att bollen: o.s.v.
.
.
”Knähöjd” innebär höjden för ditt knä när du står upp.


Så kan du bara bevisa att när bollen släpps att den är i knähöjd (vilket borde innebära att du måste stå "normalt" och ha minst ett knä kvar på ett av dina ben) så får du väl t.ex. stå på ett ben om du vill.
Citius, Altius, Fortius
Zorro
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

KENO skrev: 08 mar 2019, 11:13
Zorro skrev: 07 mar 2019, 16:50
Sandstream skrev: 06 mar 2019, 11:10
Du skall stå som vanligt, upprätt, och släppa bollen från knähöjd. Det innebär i praktiken att du kan släppa bollen mellan benen, vid sidan om ena benet, rakt framför kroppen osv. Det enda kravet är att det görs i knähöjd.
Hur ska det fetade gå till? Mina armar når i alla fall inte ner till knäna när jag står upprätt.
Om enda kravet är att man droppar i knähöjd kan man väl i praktiken t.o.m. sitta ner och droppa, bara man gör det i knähöjd?
Detta är regeln 14:3B om hur man droppar och definitionen på knähöjd; https://www.randa.org/sv-se/rog/2019/ru ... on/rule-14
Du måste släppa din boll från ett läge i knähöjd så att bollen: o.s.v.
.
.
”Knähöjd” innebär höjden för ditt knä när du står upp.


Så kan du bara bevisa att när bollen släpps att den är i knähöjd (vilket borde innebära att du måste stå "normalt" och ha minst ett knä kvar på ett av dina ben) så får du väl t.ex. stå på ett ben om du vill.
Precis, man måste böja sig eller huka sig på något vis. Det går knappast att stå upprätt och nå ner till knähöjd.
Men jag tror vi är helt överens om att man ska släppa bollen från den höjd ens knän har när man står normalt, även om man inte kan stå normalt vid själva droppen.
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

Fick precis Golfstore 2019 som instick till Svensk Golf Nr 2 2019 där de som förklaring av 11 nya regler förklarar som första punkt:
"När du droppar en boll så kan det ske från knähöjd eller högre

Synd på en hygglig pamflett i klass med Svensk Golf att dabba sig när dem ändå gör ett bra försök.

Länk till USGA.org regel 14.3 B
http://www.usga.org/content/usga/home-p ... brulenum=3

b. Ball Must Be Dropped in Right Way
You must drop a ball in the right way, which means all three of these things:
You must drop the ball (neither your caddie nor anyone else may do so).
You must let go of your ball from a location at knee height so that the ball:
Falls straight down, without you throwing, spinning or rolling it or using any other motion that might affect where your ball will come to rest, and
Does not touch any part of your body or equipment before it hits the ground.
“Knee height” means the height of your knee when in a standing position.
The ball must be dropped in the relief area
. You may stand either inside or outside the relief area when dropping your ball.
Citius, Altius, Fortius
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

KENO skrev: 13 mar 2019, 12:32 Fick precis Golfstore 2019 som instick till Svensk Golf Nr 2 2019 där de som förklaring av 11 nya regler förklarar som första punkt:
"När du droppar en boll så kan det ske från knähöjd eller högre

Synd på en hygglig pamflett i klass med Svensk Golf att dabba sig när dem ändå gör ett bra försök.

Länk till USGA.org regel 14.3 B
http://www.usga.org/content/usga/home-p ... brulenum=3

b. Ball Must Be Dropped in Right Way
You must drop a ball in the right way, which means all three of these things:
You must drop the ball (neither your caddie nor anyone else may do so).
You must let go of your ball from a location at knee height so that the ball:
Falls straight down, without you throwing, spinning or rolling it or using any other motion that might affect where your ball will come to rest, and
Does not touch any part of your body or equipment before it hits the ground.
“Knee height” means the height of your knee when in a standing position.
The ball must be dropped in the relief area
. You may stand either inside or outside the relief area when dropping your ball.
Slarvigt av dem. De kanske skrev hur de vill tolka reglerna istället.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Pinsamt! :o
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

KENO skrev: 13 mar 2019, 12:32 Fick precis Golfstore 2019 som instick till Svensk Golf Nr 2 2019 där de som förklaring av 11 nya regler förklarar som första punkt:
"När du droppar en boll så kan det ske från knähöjd eller högre
Det där är en tabbe. :shock:
Skriv svar