Regel 8-1 Ge råd. Säga längd till hål vid tävling...

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sitter och läser lite i nya appen för regler och läser regel 8-1. Under rond får en spelare INTE ge råd till någon annan i tävlingen, eller be om råd.
Plikt utgår med 2 slag OM man gör detta.

MEN om jag står på tee, skjuter med kikaren på flaggan på en Par 3 t.ex och sedan säger att det är 137 meter. Tror ni det räknas som råd då?
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Nej, man får ju diskutera fakta och förhållanden, ett avstånd är ett fakta, inte ett råd, om det sen leder till att någon väljer en specifik klubba baserat på detta spelar ingen roll. Däremot får du inte säga "det är 128 m, slå en punchad J8". Du är inte skyldig att ge avstånd om någon frågar. Kan vara en härlig twist på en annars trevlig runda.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Enannantanke skrev:Nej, man får ju diskutera fakta och förhållanden, ett avstånd är ett fakta, inte ett råd, om det sen leder till att någon väljer en specifik klubba baserat på detta spelar ingen roll. Däremot får du inte säga "det är 128 m, slå en punchad J8". Du är inte skyldig att ge avstånd om någon frågar. Kan vara en härlig twist på en annars trevlig runda.
Skulle precis till att säga samma sak. Varit i situationen flera gånger där spelare säger metrarna högt, inget konstigt eller olagligt med det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

MaxP skrev:
Enannantanke skrev:Nej, man får ju diskutera fakta och förhållanden, ett avstånd är ett fakta, inte ett råd, om det sen leder till att någon väljer en specifik klubba baserat på detta spelar ingen roll. Däremot får du inte säga "det är 128 m, slå en punchad J8". Du är inte skyldig att ge avstånd om någon frågar. Kan vara en härlig twist på en annars trevlig runda.
Skulle precis till att säga samma sak. Varit i situationen flera gånger där spelare säger metrarna högt, inget konstigt eller olagligt med det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sjukt spännande fråga, då man på många mindre H22/H30 tävlingar (serielag) kommer till banor man aldrig att spelat eller fått chansen att spela in så står man ju där och undrar vissa saker, många gånger har man ju ofta turen att hamna med någon hemmaknackare som oftast är snäll och berättar vart vi hittar vissa dolda hinder samt bästa spelvägen mot green. Vilket jag absolut inte har några problem med, fin gest mot oss andra på den nivån.

Men om vi ska hård dra det regelrätt, så bör frågan ställas:

- Hur långt är det kvar till green ifrån trädet? OK

- Är det en järnfemma till trädet och sedan en pitch in? ICKE OK
Saltar alltid en bra story
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Får man fråga "vilken klubba spelade du där?"
Det är ju fakta, och behöver inte tolkas som ett råd eftersom man kanske inte spelar den lika lång?

Däremot får jag väl inte fråga "vilken klubba tycker du att jag ska ta?"
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Linusg skrev:Får man fråga "vilken klubba spelade du där?"
Det är ju fakta, och behöver inte tolkas som ett råd eftersom man kanske inte spelar den lika lång?

Däremot får jag väl inte fråga "vilken klubba tycker du att jag ska ta?"
En domare skulle med all säkerhet tilldöma dig pliktslag för den första frågan. Visst, det är en faktafråga, men det är inte det man avser med "allmänt kända förhållanden". Sen är det så klart en helt meningslös fråga många gånger. Som när man slår ett dåligt slag som blir 20 m kort och med/motspelaren frågar vilken klubba man slog...

DEFINITIONER: "Råd är varje anvisning eller förslag som kan påverka en spelares spel, val av klubba eller sättet att slå ett slag.
Upplysningar om regler, avstånd eller om allmänt kända förhållanden, såsom var hinder är belägna eller flaggstångens placering på green är inte råd."
Notera: Ur Decision 8-1/2: "Information om avståndet mellan två föremål är offentlig information och inte råd. Det är därför tillåtet för spelare att utbyta information om avståndet mellan två föremål. Till exempel får en spelare fråga vem som helst, även sin motståndare, medtävlare eller deras caddies, om avståndet mellan hans boll och hålet."
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Linusg skrev:Får man fråga "vilken klubba spelade du där?"
Det är ju fakta, och behöver inte tolkas som ett råd eftersom man kanske inte spelar den lika lång?

Däremot får jag väl inte fråga "vilken klubba tycker du att jag ska ta?"
Då det påverkar ditt val av klubba så vill jag minnas att det inte är ok. Däremot är det helt ok att kika ner i medspelarens bag och se vilken som används.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

MaxP skrev:
Linusg skrev:Får man fråga "vilken klubba spelade du där?"
Det är ju fakta, och behöver inte tolkas som ett råd eftersom man kanske inte spelar den lika lång?

Däremot får jag väl inte fråga "vilken klubba tycker du att jag ska ta?"
Då det påverkar ditt val av klubba så vill jag minnas att det inte är ok. Däremot är det helt ok att kika ner i medspelarens bag och se vilken som används.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast ska vi dra det så långt som "påverkar det valet av din klubba" så borde ju indirekt ingen fråga va okej, jag ställer ju enbart frågan för att få fram fakta som jag sedan kan använda för att besluta om vilken klubba jag ska använda.

Men jag är helt med på vad du menar Max!

Hoppas jag blir lottad med Salzmann på Götaström, då ska de frågas frågor.
Saltar alltid en bra story
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Paradispetter skrev:
Fast ska vi dra det så långt som "påverkar det valet av din klubba" så borde ju indirekt ingen fråga va okej, jag ställer ju enbart frågan för att få fram fakta som jag sedan kan använda för att besluta om vilken klubba jag ska använda.

Men jag är helt med på vad du menar Max!

Hoppas jag blir lottad med Salzmann på Götaström, då ska de frågas frågor.
Jag vet inte om det är att det långt eftersom det är så definitionen av regeln lyder. Och jag håller med om att det är extremt. Men precis som EnAnnanTanke skrev tidigare så hade med stor sannolikhet en domare tilldömt en sådan fråga plikt.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

MaxP skrev:
Paradispetter skrev:
Fast ska vi dra det så långt som "påverkar det valet av din klubba" så borde ju indirekt ingen fråga va okej, jag ställer ju enbart frågan för att få fram fakta som jag sedan kan använda för att besluta om vilken klubba jag ska använda.

Men jag är helt med på vad du menar Max!

Hoppas jag blir lottad med Salzmann på Götaström, då ska de frågas frågor.
Jag vet inte om det är att det långt eftersom det är så definitionen av regeln lyder. Och jag håller med om att det är extremt. Men precis som EnAnnanTanke skrev tidigare så hade med stor sannolikhet en domare tilldömt en sådan fråga plikt.
Samtidigt är det ju inga större problem att hålla sig ifrån frasen "vilken klubba slog du" och istället fråga "hur långt har du till x" finns väl ingen spelare där ute som slår bollen exakt som du gör, och absolut inte exakt varje gång.
Saltar alltid en bra story
Skriv svar