Regel 8-1 Ge råd. Säga längd till hål vid tävling...

Här snackar vi golfregler...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Paradispetter skrev:
MaxP skrev:
Enannantanke skrev:Nej, man får ju diskutera fakta och förhållanden, ett avstånd är ett fakta, inte ett råd, om det sen leder till att någon väljer en specifik klubba baserat på detta spelar ingen roll. Däremot får du inte säga "det är 128 m, slå en punchad J8". Du är inte skyldig att ge avstånd om någon frågar. Kan vara en härlig twist på en annars trevlig runda.
Skulle precis till att säga samma sak. Varit i situationen flera gånger där spelare säger metrarna högt, inget konstigt eller olagligt med det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sjukt spännande fråga, då man på många mindre H22/H30 tävlingar (serielag) kommer till banor man aldrig att spelat eller fått chansen att spela in så står man ju där och undrar vissa saker, många gånger har man ju ofta turen att hamna med någon hemmaknackare som oftast är snäll och berättar vart vi hittar vissa dolda hinder samt bästa spelvägen mot green. Vilket jag absolut inte har några problem med, fin gest mot oss andra på den nivån.

Men om vi ska hård dra det regelrätt, så bör frågan ställas:

- Hur långt är det kvar till green ifrån trädet? OK

- Är det en järnfemma till trädet och sedan en pitch in? ICKE OK
Det finns ju många grejer som är ok man använder sig av men också många tips man får under ronder som är plikt.... som tips om bästa linje med en drive eller var på green man får den lättaste tvåputten. Det känns docks som att man kommer runt med fina omformukeringar. Drt handlar ju om att säga hur det ser ut och förklara fakta inte säga vart man ska eller var det är bäst att ligga.

Att tex säga över det trädet är det fairway och det är vönster om bunkern du inte ser. Eller greenen har två platåer och nu står pinnen på den övre. Alltså kan man använda dessa fakta till att fatta beslut men ingen har lagt beslutet i munnen på mig.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar