Regel 28, ospelbar boll i Bunker

Här snackar vi golfregler...
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

22 jun 2017, 08:52

MaxP skrev:
Linusg skrev:Verkar som att det finns många tolkningar på detta?
Ingen som har nått regel proffs att kolla upp med ?
Jag tolkar det som att 20-5 regeln plockar bort möjligheten att spela från föregående plats, men samtidigt så säger regel 28 väldigt tydligt att man får slå från föregående plats..

Suck, varför kan det inte bara vara enkelt med golf :)
Nej, det finns inte många tolkningar. Det finns regler som säger att du alltid vid dropp får gå tillbaka till föregående plats för att droppa.
För att se ett tydligt decision kolla decision 28-10 här:http://www.randa.org/Rules-of-Golf/Main ... ldecisions

Jag har genomgått två steg av domarutbildning så det kan räknas som regelproffs kanske? ;)
Ahh, ja då borde du få räknas in i den kategorin =)
Men jag håller ändock inte med dig ang decision 28-10
"
28/10
Ball Dropped Outside Bunker Under Option Requiring Drop in Bunker
Q.

In stroke play, a competitor deems his ball unplayable in a bunker and, purporting to proceed under Rule 28b or c, drops a ball outside the bunker and plays it. What is the ruling?
A.

In this case, Rules 28b and c require that a ball be dropped in and played from the bunker. Generally, if the ball is played from outside the bunker, the penalty should be disqualification for a serious breach of Rule 28, unless rectified under Rule 20-7c. However, if the position of the ball after it is dropped out of the bunker is not substantially different from what it would have been if the competitor had invoked the stroke-and-distance option under Rule 28a, he incurs the penalty stroke prescribed by Rule 28 and an additional penalty of two strokes for a breach of that Rule, rather than disqualification."

Detta berör mer Regel 28 B och C (där skall det ju ändock alltid droppas i bunkern). 28A som ifrågasätts om man får nyttja den i bunkern.
Här pratar man ju även om diskvalifikation m.m eller är det bara min engelska som är alldeles för dålig kanske?
MaxP
Inlägg: 3715
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05

22 jun 2017, 09:11

Linusg skrev: However, if the position of the ball after it is dropped out of the bunker is not substantially different from what it would have been if the competitor had invoked the stroke-and-distance option under Rule 28a,

Detta berör mer Regel 28 B och C (där skall det ju ändock alltid droppas i bunkern). 28A som ifrågasätts om man får nyttja den i bunkern.
Här pratar man ju även om diskvalifikation m.m eller är det bara min engelska som är alldeles för dålig kanske?
Tänkte mest på den texten för att visa på hur 28a fungerar.

Regeln i sig tycker jag annars är väldigt klart om vi ser från det Sandstream klistrade in
Regel 28-1:
c. Droppa en boll inom två klubblängder från den punkt där bollen
låg, men inte närmare hålet.
Om den ospelbara bollen är i en bunker, får spelaren fortsätta enligt
punkt a, b eller c. Om han väljer att fortsätta enligt punkt b eller c,
måste en boll droppas i bunkern.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

22 jun 2017, 09:38

MaxP skrev:
Linusg skrev: However, if the position of the ball after it is dropped out of the bunker is not substantially different from what it would have been if the competitor had invoked the stroke-and-distance option under Rule 28a,

Detta berör mer Regel 28 B och C (där skall det ju ändock alltid droppas i bunkern). 28A som ifrågasätts om man får nyttja den i bunkern.
Här pratar man ju även om diskvalifikation m.m eller är det bara min engelska som är alldeles för dålig kanske?
Tänkte mest på den texten för att visa på hur 28a fungerar.

Regeln i sig tycker jag annars är väldigt klart om vi ser från det Sandstream klistrade in
Regel 28-1:
c. Droppa en boll inom två klubblängder från den punkt där bollen
låg, men inte närmare hålet.
Om den ospelbara bollen är i en bunker, får spelaren fortsätta enligt
punkt a, b eller c. Om han väljer att fortsätta enligt punkt b eller c,
måste en boll droppas i bunkern.

Nu blir jag lite konfunderad. För enl som jag tolkade Sandstream så fick man inte droppa sig ur genom "föregående plats" om man inte lyckades med konststycket att droppa så bollen först träffar hindret. ?
Även tolkat det som att du menar att man får alltid droppa från föregående plats? Alltså lite motsägelsefullt? Eller vad missar jag?

Så här skrev Sandstream
"Enligt regel 28.b och .c kan du med ett slags plikt förklara bollen ospelbar i bunkern, men du måste då droppa i bunkern.

Väljer man istället 28.a gäller regel 27-1 som i sin tur hänvisar till regel 20-5
Enligt regel 20-5.c så måste en boll i ett hinder droppas så att den först träffar en del av hindret.

Min slutsats blir därför att med dagens regler kan du INTE droppa dig fri från en bunker under normala omständigheter.
(Undantaget är om du kan hitta en del av bunkern där bollen nuddar sanden först och sedan rullar ur)"
Användarvisningsbild
Sandstream
Inlägg: 1978
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro-Hof

22 jun 2017, 10:45

Linusg skrev:Nu blir jag lite konfunderad. För enl som jag tolkade Sandstream så fick man inte droppa sig ur genom "föregående plats" om man inte lyckades med konststycket att droppa så bollen först träffar hindret. ?
Även tolkat det som att du menar att man får alltid droppa från föregående plats? Alltså lite motsägelsefullt? Eller vad missar jag?

Så här skrev Sandstream
"Enligt regel 28.b och .c kan du med ett slags plikt förklara bollen ospelbar i bunkern, men du måste då droppa i bunkern.

Väljer man istället 28.a gäller regel 27-1 som i sin tur hänvisar till regel 20-5
Enligt regel 20-5.c så måste en boll i ett hinder droppas så att den först träffar en del av hindret.

Min slutsats blir därför att med dagens regler kan du INTE droppa dig fri från en bunker under normala omständigheter.
(Undantaget är om du kan hitta en del av bunkern där bollen nuddar sanden först och sedan rullar ur)"
Det var därför jag skrev i ett inlägg att jag blev tveksam.

När jag läste inläggen efter mina insåg jag att regel 20-5 avser platsen som föregående slag slogs ifrån.
Det innebär att om slaget som hamnade i hindret gjordes från ett "icke-hinder" så kan jag gå tillbaka dit och slå om min boll med ett slags plikt.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

22 jun 2017, 11:49

Sandstream skrev:
Linusg skrev:Nu blir jag lite konfunderad. För enl som jag tolkade Sandstream så fick man inte droppa sig ur genom "föregående plats" om man inte lyckades med konststycket att droppa så bollen först träffar hindret. ?
Även tolkat det som att du menar att man får alltid droppa från föregående plats? Alltså lite motsägelsefullt? Eller vad missar jag?

Så här skrev Sandstream
"Enligt regel 28.b och .c kan du med ett slags plikt förklara bollen ospelbar i bunkern, men du måste då droppa i bunkern.

Väljer man istället 28.a gäller regel 27-1 som i sin tur hänvisar till regel 20-5
Enligt regel 20-5.c så måste en boll i ett hinder droppas så att den först träffar en del av hindret.

Min slutsats blir därför att med dagens regler kan du INTE droppa dig fri från en bunker under normala omständigheter.
(Undantaget är om du kan hitta en del av bunkern där bollen nuddar sanden först och sedan rullar ur)"
Det var därför jag skrev i ett inlägg att jag blev tveksam.

När jag läste inläggen efter mina insåg jag att regel 20-5 avser platsen som föregående slag slogs ifrån.
Det innebär att om slaget som hamnade i hindret gjordes från ett "icke-hinder" så kan jag gå tillbaka dit och slå om min boll med ett slags plikt.

Ahha, ja men dåså, då borde det ju helt klart vara möjligt att slå från föregående plats..
Dock, får man inte slå ett slag se att den hamnar i bunkern, säga att man slår en provisorisk ifall att den är ospelbar..
Utan man måste väl fram å titta hur den ligger först, och sen då och där döma den ospelbar.. Sen gå tillbaka till föregående plats..
Användarvisningsbild
StefanL
Inlägg: 614
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

22 jun 2017, 11:52

Linusg skrev:
Sandstream skrev:
Linusg skrev:Nu blir jag lite konfunderad. För enl som jag tolkade Sandstream så fick man inte droppa sig ur genom "föregående plats" om man inte lyckades med konststycket att droppa så bollen först träffar hindret. ?
Även tolkat det som att du menar att man får alltid droppa från föregående plats? Alltså lite motsägelsefullt? Eller vad missar jag?

Så här skrev Sandstream
"Enligt regel 28.b och .c kan du med ett slags plikt förklara bollen ospelbar i bunkern, men du måste då droppa i bunkern.

Väljer man istället 28.a gäller regel 27-1 som i sin tur hänvisar till regel 20-5
Enligt regel 20-5.c så måste en boll i ett hinder droppas så att den först träffar en del av hindret.

Min slutsats blir därför att med dagens regler kan du INTE droppa dig fri från en bunker under normala omständigheter.
(Undantaget är om du kan hitta en del av bunkern där bollen nuddar sanden först och sedan rullar ur)"
Det var därför jag skrev i ett inlägg att jag blev tveksam.

När jag läste inläggen efter mina insåg jag att regel 20-5 avser platsen som föregående slag slogs ifrån.
Det innebär att om slaget som hamnade i hindret gjordes från ett "icke-hinder" så kan jag gå tillbaka dit och slå om min boll med ett slags plikt.

Ahha, ja men dåså, då borde det ju helt klart vara möjligt att slå från föregående plats..
Dock, får man inte slå ett slag se att den hamnar i bunkern, säga att man slår en provisorisk ifall att den är ospelbar..
Utan man måste väl fram å titta hur den ligger först, och sen då och där döma den ospelbar.. Sen gå tillbaka till föregående plats..
Du får ju döma en boll ospelbar direkt från tee om du vill även fast den ligger mitt i fairway.
Så du måste in fram och se att den är ospelbar.

Jag vet ett tillfälle då jag skulle utnyttjat den regeln då jag puttade mig av green ner i en djup bunker, skulle jag istället dömt den ospelbar och puttat med ett slags plikt istället för att hacka i bunkern.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 14
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 3715
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05

22 jun 2017, 12:02

Linusg skrev:
Ahha, ja men dåså, då borde det ju helt klart vara möjligt att slå från föregående plats..
Dock, får man inte slå ett slag se att den hamnar i bunkern, säga att man slår en provisorisk ifall att den är ospelbar..
Utan man måste väl fram å titta hur den ligger först, och sen då och där döma den ospelbar.. Sen gå tillbaka till föregående plats..
Stämmer bra, du får inte slå en P-boll baserat på att bollen kan vara ospelbar. Däremot får du som Stefan säger döma en boll ospelbar utan att "utvärdera" läget på plats.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

22 jun 2017, 12:35

Jo men om jag dömer den ospelbar och spelar en ny så får jag ju inte när jag kommer fram "oj den här ser ju spelbar ut, jag kör på den istället" utan dömer jag ut den så är den borta helt enkelt..

Glad midsommar på er =)
stevvee
Inlägg: 1126
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

22 jun 2017, 14:36

Kommer in med en ny fråga !!!
Om ens boll ligger på fairway och när man kommer fram till bollen skulle den ha blivit uppeggad utav någon utomstående (vet inte varför det skulle hända men ändå)
Får man spela en som den ligger då eller lyfter man upp den och droppar ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarvisningsbild
Sandstream
Inlägg: 1978
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro-Hof

22 jun 2017, 21:27

stevvee skrev:Kommer in med en ny fråga !!!
Om ens boll ligger på fairway och när man kommer fram till bollen skulle den ha blivit uppeggad utav någon utomstående (vet inte varför det skulle hända men ändå)
Får man spela en som den ligger då eller lyfter man upp den och droppar ?
Uppeggad boll på fairway = du slog för nära gruppen framför!
Det fick jag lära mig tidigt :)

Vet inte exakt vad regelboken säger men troligast är att du får placera bollen så nära som möjligt utan att rengöra den.
Skriv svar