Erikxson skrev:Detta hände en spelkamrat till mig också, han markerade aldrig bollen heller så när han skulle putta och hade adresserat så började bollen att rulla. (Förklara gärna båda scenariona, innan adressering och efter)
Om det är känt eller så gott som säkert att spelaren inte rubbade bollen, dvs det kommer en kraftig vindstöt eller en hund springer förbi och tar upp bollen, händer ingenting och spelaren ska återplacera utan plikt.
Annars är det ett slags plikt och bollen ska återplaceras (regel 18-2b).