Bollen flyttade sig i baksvingen

Här snackar vi golfregler...
Hackaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 maj 2014, 16:57

Erikxson skrev:Detta hände en spelkamrat till mig också, han markerade aldrig bollen heller så när han skulle putta och hade adresserat så började bollen att rulla. (Förklara gärna båda scenariona, innan adressering och efter)
Om det är känt eller så gott som säkert att spelaren inte rubbade bollen, dvs det kommer en kraftig vindstöt eller en hund springer förbi och tar upp bollen, händer ingenting och spelaren ska återplacera utan plikt.

Annars är det ett slags plikt och bollen ska återplaceras (regel 18-2b).
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hackaren skrev:
Erikxson skrev:Detta hände en spelkamrat till mig också, han markerade aldrig bollen heller så när han skulle putta och hade adresserat så började bollen att rulla. (Förklara gärna båda scenariona, innan adressering och efter)
Om det är känt eller så gott som säkert att spelaren inte rubbade bollen, dvs det kommer en kraftig vindstöt eller en hund springer förbi och tar upp bollen, händer ingenting och spelaren ska återplacera utan plikt.

Annars är det ett slags plikt och bollen ska återplaceras (regel 18-2b).
Okej! Så om jag är en meter ifrån min boll och den börjar rulla så återplacerar jag den bara?

Vad säger reglerna om att bollen börjar rulla efter att jag tagit bort markeringsknappen och gått ifrån bollen? Säg 5-10 sekunder efter.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hackaren skrev:
Erikxson skrev:Detta hände en spelkamrat till mig också, han markerade aldrig bollen heller så när han skulle putta och hade adresserat så började bollen att rulla. (Förklara gärna båda scenariona, innan adressering och efter)
Om det är känt eller så gott som säkert att spelaren inte rubbade bollen, dvs det kommer en kraftig vindstöt eller en hund springer förbi och tar upp bollen, händer ingenting och spelaren ska återplacera utan plikt.

Annars är det ett slags plikt och bollen ska återplaceras (regel 18-2b).
Du beskriver ju två skilda delar, en hund räknas som en utomstående kraft men vind gör det inte.

Skulle bollen flytta sig på grund av vinden på green i detta fall så skulle du får fortsätta spela bollen där den stannar. Är det en hund som tar bollen och springer iväg med den så måste du återplacera bollen och sedan fortsätta.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
Hackaren skrev:
Erikxson skrev:Detta hände en spelkamrat till mig också, han markerade aldrig bollen heller så när han skulle putta och hade adresserat så började bollen att rulla. (Förklara gärna båda scenariona, innan adressering och efter)
Om det är känt eller så gott som säkert att spelaren inte rubbade bollen, dvs det kommer en kraftig vindstöt eller en hund springer förbi och tar upp bollen, händer ingenting och spelaren ska återplacera utan plikt.

Annars är det ett slags plikt och bollen ska återplaceras (regel 18-2b).
Okej! Så om jag är en meter ifrån min boll och den börjar rulla så återplacerar jag den bara?

Vad säger reglerna om att bollen börjar rulla efter att jag tagit bort markeringsknappen och gått ifrån bollen? Säg 5-10 sekunder efter.
Det beror som ovan på vad det är som orsakar att bollen rör sig, en vindpust så får du spela bollen där den ligger, ett djur eller annat utomstående så är det återplacering och är det du själv som anses ha flyttat bollen är det återplacering med plikt. Samma sak gäller även efter det att du markerat och återplacerat bollen.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
Hackaren skrev: Om det är känt eller så gott som säkert att spelaren inte rubbade bollen, dvs det kommer en kraftig vindstöt eller en hund springer förbi och tar upp bollen, händer ingenting och spelaren ska återplacera utan plikt.
Det beror som ovan på vad det är som orsakar att bollen rör sig, en vindpust så får du spela bollen där den ligger, ett djur eller annat utomstående så är det återplacering och är det du själv som anses ha flyttat bollen är det återplacering med plikt. Samma sak gäller även efter det att du markerat och återplacerat bollen.
Två olika svar eller är det jag som missförstår?

EDIT: Missade ditt första svar. Sorry!

Så vind innebär att bollen ska spelas som den ligger utan plikt?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:
Hackaren skrev: Om det är känt eller så gott som säkert att spelaren inte rubbade bollen, dvs det kommer en kraftig vindstöt eller en hund springer förbi och tar upp bollen, händer ingenting och spelaren ska återplacera utan plikt.
Det beror som ovan på vad det är som orsakar att bollen rör sig, en vindpust så får du spela bollen där den ligger, ett djur eller annat utomstående så är det återplacering och är det du själv som anses ha flyttat bollen är det återplacering med plikt. Samma sak gäller även efter det att du markerat och återplacerat bollen.
Två olika svar eller är det jag som missförstår?
Två olika svar kan vi väl säga - en vindstöt och en hund är inte samma sak i regelboken. Hunden = utomstående kraft samtidigt som vinden anses vara en del av spelet.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Två olika svar kan vi väl säga - en vindstöt och en hund är inte samma sak i regelboken. Hunden = utomstående kraft samtidigt som vinden anses vara en del av spelet.
Så om det blåser mycket på en snabb green gör man bäst i att putta fort som bara den, innan bollen börjar röra sig?
Skriv svar