Bollen flyttade sig i baksvingen

Här snackar vi golfregler...
Hackaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 maj 2014, 16:57

MaxP skrev:Exakt där står det att pliktslaget försvinner förutsatt att som Sandstream tidigare skrivit det är klart att spelaren inte flyttat bollen.
Undantaget gäller bara om det är "känt eller så gott som säkert" ("known or virtually certain") att inte spelaren rubbade bollen. Det gäller inte i det här fallet eftersom man inte vet vad som fick bollen att flytta sig. Om t.ex. en kraftig vindstöt kom just då eller en hund kom förbi och tog upp bollen, då går spelaren fri, men det krävs starka alltså bevis att så är fallet.

Begreppet "känt eller så gott som säkert" förklaras i dec 26-1/1:
http://www.usga.org/rules/rules-and-dec ... 26,d26-1-1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hackaren skrev:
MaxP skrev:Exakt där står det att pliktslaget försvinner förutsatt att som Sandstream tidigare skrivit det är klart att spelaren inte flyttat bollen.
Undantaget gäller bara om det är "känt eller så gott som säkert" ("known or virtually certain") att inte spelaren rubbade bollen. Det gäller inte i det här fallet eftersom man inte vet vad som fick bollen att flytta sig. Om t.ex. en kraftig vindstöt kom just då eller en hund kom förbi och tog upp bollen, då går spelaren fri, men det krävs starka alltså bevis att så är fallet.

Begreppet "känt eller så gott som säkert" förklaras i dec 26-1/1:
http://www.usga.org/rules/rules-and-dec ... 26,d26-1-1
Efter läst Decision 28-2b måste jag hålla med dig.
Då har jag lärt mig något nytt idag!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Så vad kom ni fram till?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man slår på bollen så får man ett slags plikt?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man INTE slår på bollen så får man ett slags plikt?
Hackaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 maj 2014, 16:57

Sandstream skrev:Så vad kom ni fram till?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man slår på bollen så får man ett slags plikt?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man INTE slår på bollen så får man ett slags plikt?
Ja i bägge fallen såvida inte man har starka bevis för att något annat fick bollen att röra sig.

I den ursprungliga situationen är det ett slags plikt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hackaren skrev:
Sandstream skrev:Så vad kom ni fram till?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man slår på bollen så får man ett slags plikt?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man INTE slår på bollen så får man ett slags plikt?
Ja i bägge fallen såvida inte man har starka bevis för att något annat fick bollen att röra sig.

I den ursprungliga situationen är det ett slags plikt.
Okej! :)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag måste gå in då jag på något vis hänvisade till expertis inom området och bara klargöra. Har nu kollat upp detta.

Det är som tidigare sagts att det endast är återplaceringen som bortfaller. Det är ett slags plikt i enlighet med regel 18, men inte för spel från fel plats enligt regel 18-2b.

Angående undantaget som diskuterats så är det ett undantag som är i princip omöjligt att använda. Då det i princip är så att man är skyldig till motsatsen bevisad. Enda gången du princip kan använda detta undantag är vid vindpustar när bollen ligger på green, starka vindpustar alla känner.

Så jag får erkänna mitt misstag, hade blandat ihop det med andra situationer. Det är enbart spel från fel plats som inte gäller.

EDIT: såg sida 2 lite sent och att det mesta löst sig.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:Så vad kom ni fram till?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man slår på bollen så får man ett slags plikt?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man INTE slår på bollen så får man ett slags plikt?
Och slår du inte bollen måste du komma ihåg att återplacera den.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:
Sandstream skrev:Så vad kom ni fram till?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man slår på bollen så får man ett slags plikt?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man INTE slår på bollen så får man ett slags plikt?
Och slår du inte bollen måste du komma ihåg att återplacera den.
Japp!

En fråga som jag funderat på är hur man ska göra om man slår ett inspel som landar på green, bollen ligger still och när man kommer fram och ska markera så börjar bollen rulla. Ska den återplaceras då eller är den så att säga i spel tills man markerat den?
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Sandstream skrev:
Mikael316 skrev:
Sandstream skrev:Så vad kom ni fram till?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man slår på bollen så får man ett slags plikt?
Att om bollen rör sig i baksvingen och man INTE slår på bollen så får man ett slags plikt?
Och slår du inte bollen måste du komma ihåg att återplacera den.
Japp!

En fråga som jag funderat på är hur man ska göra om man slår ett inspel som landar på green, bollen ligger still och när man kommer fram och ska markera så börjar bollen rulla. Ska den återplaceras då eller är den så att säga i spel tills man markerat den?
Detta hände en spelkamrat till mig också, han markerade aldrig bollen heller så när han skulle putta och hade adresserat så började bollen att rulla. (Förklara gärna båda scenariona, innan adressering och efter)
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Hackaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 maj 2014, 16:57

Sandstream skrev:En fråga som jag funderat på är hur man ska göra om man slår ett inspel som landar på green, bollen ligger still och när man kommer fram och ska markera så börjar bollen rulla. Ska den återplaceras då eller är den så att säga i spel tills man markerat den?
Om du rubbar bollen i omedelbart samband med markeringen, dvs flyttar den med handen eller markeringsknappen går du fri och återplacerar bollen utan plikt (undantag regel 18-2).

Annars om bollen ligger stilla länge, som i ditt fall, och den börjar rulla när du kommer fram anses du som spelare ha rubbat den. Du får ett slags plikt och bollen ska återplaceras (regel 18-2).
Skriv svar