MaxP skrev:Exakt där står det att pliktslaget försvinner förutsatt att som Sandstream tidigare skrivit det är klart att spelaren inte flyttat bollen.
Undantaget gäller bara om det är "känt eller så gott som säkert" ("known or virtually certain") att inte spelaren rubbade bollen. Det gäller inte i det här fallet eftersom man inte vet vad som fick bollen att flytta sig. Om t.ex. en kraftig vindstöt kom just då eller en hund kom förbi och tog upp bollen, då går spelaren fri, men det krävs starka alltså bevis att så är fallet.
Begreppet "känt eller så gott som säkert" förklaras i dec 26-1/1:
http://www.usga.org/rules/rules-and-dec ... 26,d26-1-1