Sida 1 av 3

Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 26 jun 2014, 10:42
av JohanAdministratör
Jag lirade här i veckan och då var jag ute i ruffen och härjade en gång!

Jag grundade klubban bakom bollen som vanligt och påbörjade svingen. Då händer följande: precis innan jag jag ska träffa bollen (klubben är i full fart cirka 2 dm från bollen) då flyttar bollen sig cirka 2 cm. Jag hinner inte avbryta svingen utan träffar bollen på dess nya plats.

Var det OK? Eller är det plikt för att ha spelat från fel läge + ej ha återplacerat bollfan?

Om bollen fortfarande var i rörelse hade det haft någon betydelse?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Sv: Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 26 jun 2014, 13:05
av Jocke
Om bollen börjar röra sig först efter att spelaren påbörjat sitt slag eller sin baksving före slaget får spelaren ingen plikt enligt denna regel för spel på boll i rörelse.

Så det är nog lugnt ;)

Re: Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 26 jun 2014, 13:06
av Sandstream
Det Jocke skriver stämmer!

If the ball is moved, it must be replaced, unless the movement of the ball occurs after the player has begun the stroke or the backward movement of the club for the stroke and the stroke is made.


http://www.randa.org/en/Rules-and-Amate ... bRuleNum=2

Re: Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 27 jun 2014, 06:13
av JohanAdministratör
Tack


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 28 jun 2014, 13:25
av Hackaren
Sandstream skrev:Det Jocke skriver stämmer!

If the ball is moved, it must be replaced, unless the movement of the ball occurs after the player has begun the stroke or the backward movement of the club for the stroke and the stroke is made.


http://www.randa.org/en/Rules-and-Amate ... bRuleNum=2

Nej. Läs regeln igen väldigt noga. Regeln säger att bollen inte behöver återplaceras i detta fall, men man undgår inte plikten för att ha rubbat bollen. Slaget räknas och det tillkommer ett slags plikt med andra ord.

Re: Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 29 jun 2014, 19:33
av Sandstream
Hackaren skrev:
Sandstream skrev:Det Jocke skriver stämmer!

If the ball is moved, it must be replaced, unless the movement of the ball occurs after the player has begun the stroke or the backward movement of the club for the stroke and the stroke is made.


http://www.randa.org/en/Rules-and-Amate ... bRuleNum=2

Nej. Läs regeln igen väldigt noga. Regeln säger att bollen inte behöver återplaceras i detta fall, men man undgår inte plikten för att ha rubbat bollen. Slaget räknas och det tillkommer ett slags plikt med andra ord.
Ja, jag såg det nu och ber om ursäkt.

Men, det står så här också:
b. Ball Moving After Address
If a player's ball in play moves after he has addressed it (other than as a result of a stroke), the player is deemed to have moved the ball and incurs a penalty of one stroke.
The ball must be replaced, unless the movement of the ball occurs after the player has begun the stroke or the backward movement of the club for the stroke and the stroke is made.
Exception: If it is known or virtually certain that the player did not cause his ball to move, Rule 18-2b does not apply.

Re: Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 21 aug 2015, 09:18
av Mikael316
Som jag förstod det när jag gick domarutbildning utgår ingen plikt i det här fallet.
När svingen är påbörjad och slaget slutförs det vill säga. Då det inte är något brott mot regeln som kommer senare i regeltexten. Det vill säga för brott mot denna regel ett slags plikt. Skulle du däremot avbryta svingen och inte slå mot bollen utgår plikt och bollen måste återplaceras.

Det är samma sak som i fallet där du inte får förbättra läget för sving eller stans. Om du i svingen kapar en gren bakom dig så måste du slutföra slaget för att inte få plikt för att ha förbättrat område för sving

Re: Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 21 aug 2015, 10:18
av Sandstream
Mikael316 skrev:Som jag förstod det när jag gick domarutbildning utgår ingen plikt i det här fallet.
När svingen är påbörjad och slaget slutförs det vill säga. Då det inte är något brott mot regeln som kommer senare i regeltexten. Det vill säga för brott mot denna regel ett slags plikt. Skulle du däremot avbryta svingen och inte slå mot bollen utgår plikt och bollen måste återplaceras.

Det är samma sak som i fallet där du inte får förbättra läget för sving eller stans. Om du i svingen kapar en gren bakom dig så måste du slutföra slaget för att inte få plikt för att ha förbättrat område för sving
Så tolkar jag det också efter att ha läst tråden och reglerna igen ett år senare.

Vore kanon om du som har domarutbildning kan hjälpa oss med den här typen av frågor! :)

Re: Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 21 aug 2015, 15:44
av Hackaren
Mikael316 skrev:Som jag förstod det när jag gick domarutbildning utgår ingen plikt i det här fallet.
När svingen är påbörjad och slaget slutförs det vill säga. Då det inte är något brott mot regeln som kommer senare i regeltexten. Det vill säga för brott mot denna regel ett slags plikt. Skulle du däremot avbryta svingen och inte slå mot bollen utgår plikt och bollen måste återplaceras.


Jag håller inte med. Exakt var i regel 18-2 står det att pliktslaget försvinner?

Det är samma sak som i fallet där du inte får förbättra läget för sving eller stans. Om du i svingen kapar en gren bakom dig så måste du slutföra slaget för att inte få plikt för att ha förbättrat område för sving

Nej, det är inte samma sak eftersom i regel 13-2 står det uttryckligen att pliktslagen försvinner:
However, the player incurs no penalty if the action occurs:
...
in making a stroke or the backward movement of his club for a stroke and the stroke is made,

Re: Bollen flyttade sig i baksvingen

InläggPostat: 21 aug 2015, 16:15
av MaxP
Hackaren skrev:
Mikael316 skrev:Som jag förstod det när jag gick domarutbildning utgår ingen plikt i det här fallet.
När svingen är påbörjad och slaget slutförs det vill säga. Då det inte är något brott mot regeln som kommer senare i regeltexten. Det vill säga för brott mot denna regel ett slags plikt. Skulle du däremot avbryta svingen och inte slå mot bollen utgår plikt och bollen måste återplaceras.


Jag håller inte med. Exakt var i regel 18-2 står det att pliktslaget försvinner?

Det är samma sak som i fallet där du inte får förbättra läget för sving eller stans. Om du i svingen kapar en gren bakom dig så måste du slutföra slaget för att inte få plikt för att ha förbättrat område för sving

Nej, det är inte samma sak eftersom i regel 13-2 står det uttryckligen att pliktslagen försvinner:
However, the player incurs no penalty if the action occurs:
...
in making a stroke or the backward movement of his club for a stroke and the stroke is made,


Bild

Exakt där står det att pliktslaget försvinner förutsatt att som Sandstream tidigare skrivit det är klart att spelaren inte flyttat bollen.


Sent from my iPhone using Tapatalk