Nya reglerna

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Enannantanke skrev: 21 mar 2019, 12:22Mja nu skrev jag ju inte att man får nudda sanden framför/bakom bollen, man kan ju testa sanden genom att tex råka luta sig mot klubban eller liknande någon annanstans i bunkern. Det är i princip tillåtet.

Ang dropp så kommer du då att bryta mot regeln då? :)
Menar du att du inte kan böja dig mot marken vid höften? Jag är osannolikt stel, men nog kommer man en bra bit förbi knät om man lutar sig framåt?
Ja, en dropp som jag beskrev tidigare skulle vara felaktig.
Droppen ska göras från den höjd ditt knä har när du står normalt. Vill du sitta ner eller stå på huvudet är det upp till dig :)
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Enannantanke skrev:
Sandstream skrev: 11 jan 2019, 10:18
Enannantanke skrev: 11 jan 2019, 07:58 Man får nudda sanden så länge man inte gör det med flit för att testa underlaget, jag gissar på att vi kommer få se ganska mycket "fullständigt oskuldsfulla" touchar både här och där i bunkern.

Knädroppen bävar jag inför, obekvämt och fult. Kunde man inte sagt dropp med armen rakt ned istället? Orkar inte leta själv, men står det att benet måste vara vertikalt vid dropp?
Nej, man får inte nudda sanden framför eller bakom bollen i bunkern.

Bollen ska droppas från din knähöjd när du står rakt. Du kan sitta på knä och droppa men det ska ändå göras från den nämnda höjden.
För mig blir det lite ovanför knähöjd eftersom min arm inte når ner till knät.
Mja nu skrev jag ju inte att man får nudda sanden framför/bakom bollen, man kan ju testa sanden genom att tex råka luta sig mot klubban eller liknande någon annanstans i bunkern. Det är i princip tillåtet.

Ang dropp så kommer du då att bryta mot regeln då? :)
Menar du att du inte kan böja dig mot marken vid höften? Jag är osannolikt stel, men nog kommer man en bra bit förbi knät om man lutar sig framåt?
Råkar du luta dig mot klubban i intention att testa sanden måste det vara plikt, då du gör det för att skapa bättre förutsättningar för dig själv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev: 24 mar 2019, 18:48Råkar du luta dig mot klubban i intention att testa sanden måste det vara plikt, då du gör det för att skapa bättre förutsättningar för dig själv.
Ja!

Sen kan man undra varför man skulle känna efter med klubban när man kan känna efter med fötterna bara några decimeter från bollen utan att bryta mot någon regel.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Det är ju en bevisfråga, det är ju det jag säger med "fullständigt oskyldiga" touchar.

Personligen blir jag ändå ganska ofta förvånad över underlaget när jag väl slagit bollen, om det var tillåtet att testa sanden med klubban skulle jag definitivt göra det, det skulle ge mig bättre info än vad mina breda, sulbeklädda fötter kan leverera.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Enannantanke skrev: 27 mar 2019, 06:37 Det är ju en bevisfråga, det är ju det jag säger med "fullständigt oskyldiga" touchar.

Personligen blir jag ändå ganska ofta förvånad över underlaget när jag väl slagit bollen, om det var tillåtet att testa sanden med klubban skulle jag definitivt göra det, det skulle ge mig bättre info än vad mina breda, sulbeklädda fötter kan leverera.
Det blir jag också, men främst om bollen ligger när kanten.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Enannantanke skrev: 27 mar 2019, 06:37 Det är ju en bevisfråga, det är ju det jag säger med "fullständigt oskyldiga" touchar.

Personligen blir jag ändå ganska ofta förvånad över underlaget när jag väl slagit bollen, om det var tillåtet att testa sanden med klubban skulle jag definitivt göra det, det skulle ge mig bättre info än vad mina breda, sulbeklädda fötter kan leverera.
Samvetsfråga skulle jag säga om du medvetet gör "fullständigt oskyldiga" touchar för att skapa en fördel för dig själv i bunker ....
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

StefanL skrev: 27 mar 2019, 16:02
Enannantanke skrev: 27 mar 2019, 06:37 Det är ju en bevisfråga, det är ju det jag säger med "fullständigt oskyldiga" touchar.

Personligen blir jag ändå ganska ofta förvånad över underlaget när jag väl slagit bollen, om det var tillåtet att testa sanden med klubban skulle jag definitivt göra det, det skulle ge mig bättre info än vad mina breda, sulbeklädda fötter kan leverera.
Samvetsfråga skulle jag säga om du medvetet gör "fullständigt oskyldiga" touchar för att skapa en fördel för dig själv i bunker ....
Mja, tidigare kunde man i princip plikta dig om man såg att du nuddade sanden med klubban, oavsett anledning. Nu måste du mer eller mindre kunna bevisa uppsåt.
Vi har alltid varit våra egna domare, men nu öppnas dörren ytterligare för mindre nogräknade.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Sandstream skrev: 22 mar 2019, 10:22
Enannantanke skrev: 21 mar 2019, 12:22Mja nu skrev jag ju inte att man får nudda sanden framför/bakom bollen, man kan ju testa sanden genom att tex råka luta sig mot klubban eller liknande någon annanstans i bunkern. Det är i princip tillåtet.

Ang dropp så kommer du då att bryta mot regeln då? :)
Menar du att du inte kan böja dig mot marken vid höften? Jag är osannolikt stel, men nog kommer man en bra bit förbi knät om man lutar sig framåt?
Ja, en dropp som jag beskrev tidigare skulle vara felaktig.
Droppen ska göras från den höjd ditt knä har när du står normalt. Vill du sitta ner eller stå på huvudet är det upp till dig :)
Haha, men jag klarar ju av att droppa från knähöjd trots min stela kropp. Kommer du sitta eller stå på huvudet?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Enannantanke skrev: 28 mar 2019, 10:06Haha, men jag klarar ju av att droppa från knähöjd trots min stela kropp. Kommer du sitta eller stå på huvudet?
Jag sitter nog! :lol:
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Sandstream skrev: 28 mar 2019, 12:07
Enannantanke skrev: 28 mar 2019, 10:06Haha, men jag klarar ju av att droppa från knähöjd trots min stela kropp. Kommer du sitta eller stå på huvudet?
Jag sitter nog! :lol:
Med ett litet sittunderlag för daggrundorna får man förmoda? Jag kanske börjar med det där också, inte för att jag någonsin behöver droppa, men ändå :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar