Hålat ut på provisorisk och hittar första bollen?

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Spelade kategori-KM i dag och fick höra om en händelse i bollen före mig som fick mig att undra.

- Spelare A slår från ruffen mot green och bollen träffar ett sprinklerlock och tappas sedan ur sikte.
- Spelare A slår en provisorisk boll från ruffen, letar efter den första bollen men hittar den inte.
- Spelare A spelar klart hålet på den provisoriska bollen.
- När spelar A går till nästa hål hittar han sin första boll.

Vad gäller här? Får man räkna bort slagen på den provisoriska bollen och avsluta hålet med första bollen som nu hittats?
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Nej den provisoriska bollen är satt i spel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Albatross skrev:Nej den provisoriska bollen är satt i spel
Så om jag slår ut på en par 3 och flyger över green, slår en provisorisk som går 3 meter så måste jag först gå 150 meter och leta i 5 minuter efter min första boll innan jag kan gå tillbaka och slå på den provisoriska?
Kodiak
Inlägg: 48
Blev medlem: 10 maj 2014, 22:50
Ort: Sundsvall

Den provisoriska sätts ju i spel när du letat klart efter din ordinarie och inte hittar den.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Okej! Tack för svaren! :)
JohanH
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2014, 16:12

Sandstream skrev:
Albatross skrev:Nej den provisoriska bollen är satt i spel
Så om jag slår ut på en par 3 och flyger över green, slår en provisorisk som går 3 meter så måste jag först gå 150 meter och leta i 5 minuter efter min första boll innan jag kan gå tillbaka och slå på den provisoriska?
Nej, du får fortsätta på din provisoriska så länge den är längre från hål än den ordinarie FÖRMODAS vara. Så slå du på din P-boll innan du går fram till green.
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanH skrev:
Sandstream skrev:
Albatross skrev:Nej den provisoriska bollen är satt i spel
Så om jag slår ut på en par 3 och flyger över green, slår en provisorisk som går 3 meter så måste jag först gå 150 meter och leta i 5 minuter efter min första boll innan jag kan gå tillbaka och slå på den provisoriska?
Nej, du får fortsätta på din provisoriska så länge den är längre från hål än den ordinarie FÖRMODAS vara. Så slå du på din P-boll innan du går fram till green.
Okej! :)
Skriv svar