Om bollen rör sig när du sätter ned klubban

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:Om du adresserar och den rör sig så ska du ju ha fakta på att det inte var din adressering som gör att den rör sig. Finns inte det anses du ha rubbat den och du ska enligt regeln ha ett slags plikt.

Så förstår inte hur domaren med lingonriset tänkte när det är pliktfritt då det går emot reglerna.
Det verkar krävas en juristexamen för att spela golf :(
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kommer alltid tillbaka till första regeln i golf - spela bollen som den ligger! Har bollen flyttat på sig så har den och du bör pliktas, har den inte flyttats så har den inte. Ovan nämnda exempel är ju ett extremfall och domaren i seriespelet tycker jag har helfel enligt min kunskap....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:
Mikael316 skrev:Om du adresserar och den rör sig så ska du ju ha fakta på att det inte var din adressering som gör att den rör sig. Finns inte det anses du ha rubbat den och du ska enligt regeln ha ett slags plikt.

Så förstår inte hur domaren med lingonriset tänkte när det är pliktfritt då det går emot reglerna.
Det verkar krävas en juristexamen för att spela golf :(
Jag har läst beskattningsrätt handelsrätt och andra laggrejer i samband med redovisningskyrser... även dömt fotboll.

Det mesta är rörigt och så och golfen är väldigt bökig den med. Men har aldrig varit med om så mycket som det faktiskt finns i golfen där det är öppet tolkningsbart och man bara bestämmer på måfå...
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:
Sandstream skrev:
Mikael316 skrev:Om du adresserar och den rör sig så ska du ju ha fakta på att det inte var din adressering som gör att den rör sig. Finns inte det anses du ha rubbat den och du ska enligt regeln ha ett slags plikt.

Så förstår inte hur domaren med lingonriset tänkte när det är pliktfritt då det går emot reglerna.
Det verkar krävas en juristexamen för att spela golf :(
Jag har läst beskattningsrätt handelsrätt och andra laggrejer i samband med redovisningskyrser... även dömt fotboll.

Det mesta är rörigt och så och golfen är väldigt bökig den med. Men har aldrig varit med om så mycket som det faktiskt finns i golfen där det är öppet tolkningsbart och man bara bestämmer på måfå...
Golfen skulle verkligen tjäna på att förenkla sina regler och därmed göra det lättare för alla. Egentligen helt otroligt att en tidning som Svensk Golf inte driver på mer för detta.

Vet inte hur många gånger per säsong som regelfrågor kommer upp och de slutar oftast med att spelarna i bollen kommer överens om något som låter vettigt. Typ, "Äsch, du tjänade ju inget på det så skit i det".
Skriv svar