Om bollen rör sig när du sätter ned klubban

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Med anledning av Justin Rose i THE PLAYERS som går på TV just nu.
Han satte ner klubban för en chip och verkar inte ha sett men misstänkt att bollen rörde sig. Vilket den hade gjort också enligt TV-repriser.

MEN eftersom han inte såg det själv så slipper han pliktslag dels för att bollen har rört sig och dels för att ha spelat bollen från fel läge.

Jag tror det här händer VÄLDIGT ofta på sällskapsrundor, du eller någon i bollen ska slå ifrån ruffen och sätter ned klubban bakom bollen och bollen vickar till. En halv centimeter räcker alltså för att det ska bli ett pliktslag + att du ska återplacera bollen där den låg från början.

Stämmer det? I så fall kan vi nog börja plikta en hel del OM man ska vara noggrann på sällskapsforum.

@GolfareInSweden du har bra koll på regler va?
Användarens profilbild
Golfareninsweden
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 maj 2014, 10:54
Ort: Västerås

Hej!

Är numera inte så duktig på regler då det är en färskvara. Slutade vara distriktsdomare för 10 år sedan.

Men i detta fall så är det regel 18:2 som gäller
http://www.randa.org/en/Rules-and-Amate ... bRuleNum=2

C
Bollen landar på green som en fjäril med ömma fötter. - GZ
Hackaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 maj 2014, 16:57

I Justin Rose fall använde man den nya decision 18/4:

http://www.randa.org/en/Rules-and-Amate ... CA6BED7AC2

Eftersom man med blotta ögat inte kunde se om bollen rubbats, gick han fri.

En utmärkt genomgång av fallet finns här:
http://www.barryrhodes.com/2014/05/the- ... ating.html
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ett av de bästa "decisions" som skapats av R&A de senaste åren om ni frågar mig, den jävla häxjakt som pågått på PGA och Europa-tour de senaste åren för att publiken sett hur bollarna rört sig är fan hemskt.

Tack Hackaren för en intressant länk, mycket bra!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så tolkar jag det rätt såhär. Jag ligger i ruffen och sätter ner klubban bakom bollen och bollen vickar bakåt en halv sekund för att återgå till sin ursprungsposition så är det helt OK. Men om bollen rör sig bakåt men inte återgår till sin position så är det alltså dels, 1 ett slags plikt för rubbande av boll och 2, ett slags plikt för spel från fel läge?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Korrekt. Om du inte i alternativ 2 återplacerar bollen, då blir det endast ett slags plikt.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tack!

När man ligger i ruff händer det ju väldig ofta att bollen på nåt sätt flyttar sig när man grundar klubban. På ET och PGA - grundar inte proffsen sina klubbor då för att undvika att det händer? Eller grundar dem och ser att bollen flyttar sig minimalt men skiter i det?
Loekfan
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 aug 2016, 10:45

Enligt domaren på seriespelet 2016 gäller följande:

Scenario 1: Bollen ligger i lingonriset, du grundar klubban och bollen rör/rullar ifrån ursprungsplatsen. Återplacera bollen och spela därifrån = Inget pliktslag och fortsätt spela.

Scenario 2: Bollen ligger i lingonriset, Du grundar klubban och bollen rör sig. Du slår ditt slag och erkänner sedan ditt misstag (eller någon ser det)= Återplacera bollen samt 2 slags plikt för att spelat bollen från fel plats.

Efter den långa diskussion och vridande och vändande vi hade är detta det bestämda sättet jag följer.
Förslagsvis: Om bollen rör sig, Notera spelkamrater om detta och att du återplacerar bollen. Annars kan det se konstigt ut om du börjar lyfta bollen hux flux mitt i ruffen :)
Driver: Cobra FlyZ+9° - Matrix VLCT ST S
Spoon: Ping G 15,4° - Tour 80 S
Hybrid: Titleist 909H - Graffalloy Pro launch Red S
Järn: Nike vapor PRO combo - KBS Tour S
Wedgar: 52°/8 , 56°/10, 60°/12 Titleist SM4,5
Putter: Scotty Cameron GoLo S Centerskaft
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ibland kan jag tycka att golfreglerna är på tok för komplicerade för att någon vettig människa ska orka förstå dem.

Istället för tre sidor i regelboken skulle regeln kunna vara en mening:

"Boll i vila som baserat på fakta rört sig innan ett slag påbörjats ska återplaceras utan rengöring och medför ingen plikt."

Någon som förstår sig på den här otroligt röriga texten och kan svara på frågan efteråt?

18-2. Av spelare, partner, caddie eller utrustning
Med undantag för när reglerna tillåter det när en spelares boll är i
spel, och om:
(i) spelaren, hans partner eller någon av deras caddies:
• lyfter eller rubbar bollen,
• vidrör den avsiktligt (annat än med klubban vid adressering
av bollen), eller
• orsakar att bollen rör sig, eller
(ii) spelarens eller hans partners utrustning orsakar att bollen rör sig,
får spelaren ett slags plikt.


Jag adresserar bollen och den rör sig.
Om bollen återgår till sitt ursprungliga läge eller om jag säger till min medspelare att den rört sig och återplacerar den så utgår ingen plikt?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:Ibland kan jag tycka att golfreglerna är på tok för komplicerade för att någon vettig människa ska orka förstå dem.

Istället för tre sidor i regelboken skulle regeln kunna vara en mening:

"Boll i vila som baserat på fakta rört sig innan ett slag påbörjats ska återplaceras utan rengöring och medför ingen plikt."

Någon som förstår sig på den här otroligt röriga texten och kan svara på frågan efteråt?

18-2. Av spelare, partner, caddie eller utrustning
Med undantag för när reglerna tillåter det när en spelares boll är i
spel, och om:
(i) spelaren, hans partner eller någon av deras caddies:
• lyfter eller rubbar bollen,
• vidrör den avsiktligt (annat än med klubban vid adressering
av bollen), eller
• orsakar att bollen rör sig, eller
(ii) spelarens eller hans partners utrustning orsakar att bollen rör sig,
får spelaren ett slags plikt.


Jag adresserar bollen och den rör sig.
Om bollen återgår till sitt ursprungliga läge eller om jag säger till min medspelare att den rört sig och återplacerar den så utgår ingen plikt?
Om du adresserar och den rör sig så ska du ju ha fakta på att det inte var din adressering som gör att den rör sig. Finns inte det anses du ha rubbat den och du ska enligt regeln ha ett slags plikt.

Så förstår inte hur domaren med lingonriset tänkte när det är pliktfritt då det går emot reglerna.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar