Scramble - regelfrågor

Här snackar vi golfregler...

Scramble - regelfrågor

av JohanAdministratör » 23 jun 2015, 08:39

En tråd specifikt till frågor vid scramblespel.

Jag börjar med en fundering från helgen.
Jag slår in på foregreen hål 5. Min partner ska börja putta så bollen markeras som den ska, men i glömska så spelar min partner putten på MIN boll istället för sin.

Partner slår bollen till en decimeter från hål. Vi markerar den. Sedan slår jag min putt, två decimeter från hål. Vi markerar den också.
Sedan spelar min partner på nytt ett slag från ursprungsläget på sin egna boll som vi sedan väljer bort direkt.

Jag slår i min boll från två decimeter och bollen från min partner från en decimeter. Så vi har två utfall av situationen.

Vi fick i det här fallet plikt för att min partner spelat på fel boll. Rätt ?
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin
 
Inlägg: 2813
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Re: Scramble - regelfrågor

av MaxP » 23 jun 2015, 08:47

I min värld är en Scramble inte direkt något som följer regelboken särskilt väl. Hade det varit en "riktig" spelform som täcks av regelboken hade det varit korrekt. I dag vet jag att många scrambles även tillåter dig att byta boll mellan varje slag om du skulle vilja så det är svårt att säga att det verkligen ska vara plikt på detta. Jag hade låtit det vara som tävlingsledare.
 
Inlägg: 3629
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05

Re: Scramble - regelfrågor

av Sandstream » 23 jun 2015, 10:11

Om jag förstår dig rätt så rättade ni ert fel och spelade om från rätt plats. Då tycker jag inte att det ska vara någon plikt.

Men som Max säger finns det väl inga direkta regler för spelformen så det är upp till TL att avgöra.
Användarvisningsbild
 
Inlägg: 1907
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro-Hof

Re: Scramble - regelfrågor

av Erikxson » 23 jun 2015, 10:31

I scramble får du ju byta boll när som helst under rundan väl. Så jag tycker ni skulle spelat på som om inget hade hänt utan plikt.
Driver: Titleist 915D3 9.5° (A1) Diamana White D+ 70
Metalwood: JPX EZ MW3 15° S Graffaloy Blue 75g
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34"
HCP: 4.1
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Re: Scramble - regelfrågor

av MaxP » 23 jun 2015, 10:57

Nu läser jag mer noggrant, är det så att du slår på en boll som inte är din medspelares? Varpå ni även hålar ut den?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Inlägg: 3629
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05

Re: Scramble - regelfrågor

av JohanAdministratör » 23 jun 2015, 11:34

Nix. Min tjej puttar på min titleist istället för hennes Wilson :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
8 FRIBILJETTER att provspela Fantasy golf för hos Fsport.net <--- PROVSPELA
10% RABATTOut-of-Bounds.se med koden 10SGF17 <--- KÖP BOLLAR
10% RABATTSandflo Golf med koden "go low with Sandflo" <--- KÖP PUTTER
Användarvisningsbild
Site Admin
 
Inlägg: 2813
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Re: Scramble - regelfrågor

av MaxP » 23 jun 2015, 11:49

JohanAdministratör skrev:Nix. Min tjej puttar på min titleist istället för hennes Wilson :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Det fattade jag. Men är det så att den bollen du spelar inte är hennes?

Min tanke är nämligen såhär - DU spelar inte fel boll varpå du även hålar ut den boll som inte är fel. Alltså har slagen som räknats aldrig haft med fel boll att göra, därför undviker ni regelåtgärder som annars, möjligen, kunnat påverka.
 
Inlägg: 3629
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05

Re: Scramble - regelfrågor

av Sandstream » 23 jun 2015, 13:01

JohanAdministratör skrev:Nix. Min tjej puttar på min titleist istället för hennes Wilson :)
Så frågan är egentligen om man kan låna sin medspelares boll i scramble? :?

Jag trodde att ni bestämt er för att spela från ditt läge men att hon spelade från sitt.
Användarvisningsbild
 
Inlägg: 1907
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro-Hof

Re: Scramble - regelfrågor

av donballe » 23 jun 2015, 15:48

JohanAdministratör skrev:En tråd specifikt till frågor vid scramblespel.

Jag börjar med en fundering från helgen.
Jag slår in på foregreen hål 5. Min partner ska börja putta så bollen markeras som den ska, men i glömska så spelar min partner putten på MIN boll istället för sin.

Partner slår bollen till en decimeter från hål. Vi markerar den. Sedan slår jag min putt, två decimeter från hål. Vi markerar den också.
Sedan spelar min partner på nytt ett slag från ursprungsläget på sin egna boll som vi sedan väljer bort direkt.

Jag slår i min boll från två decimeter och bollen från min partner från en decimeter. Så vi har två utfall av situationen.

Vi fick i det här fallet plikt för att min partner spelat på fel boll. Rätt ?


Varför spelade ni det slaget i fetstil? Ska inte nästa slag vara från antingen 1dm eller 2dm?
#2016witb
Callaway GBB 9* TaylorMade Aeroburner 15* Callaway Apex UT 18* Callaway Apex Hybrid 20* Mizuno MP H5 #4 Mizuno MP-25 5-P Titleist SM5 52*/58* Odyssey Metal X Milled #6
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32


Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst