McIlroy vs Spieth

Här snackar vi om PGA-touren...

Re: McIlroy vs Spieth

av Getinthehole » 12 jan 2016, 01:58

MaxP skrev:
Getinthehole skrev:
MaxP skrev:Vad tror vi om denna duell inför 2016?

Spieth håller fortfarande stafettpinnen, kommer det vara Rory och Day som utmanar på allvar? Själv tror jag det.
Men frågan är hur mycket dessa topp-tre lirare har utvecklats, finns det någon som kan bli outstanding? Finns den någon som kan ta ikapp på dem? Vem är mest hungrig?

Jag håller fortfarande Rory högst, än så länge. När han spelar sitt magiska spel så rår ingen på honom. Inte ens Jordan enligt mig iaf. Jordan var fantastisk förra året med sina majors. Icke att glömma dock är att Rory sabbade sina chanser pga sin fotskada.

Problemet med hela den här diskussionen är ju det faktum såklart att Rorys magiska golf aldrig fått visas mot Spieths magiska golf och vice versa tack vare hans skada. Jag tror utan tvekan att Rory har den högsta kapaciteten men det är även han som har de djupaste dalarna i spelet och av just den anledningen kommer Spieth att vara spelaren som i det långa loppet är den bättre av dessa herrar.

Visst var det Jordans majors som stod ut 2015, men killen hade även 15 topp 10 på 25 starter, 19 topp 20. Det är utan tvekan en jämn lirare.

Jag kan inte annat än att samtidigt bli häpen över hur Tiger Woods verkligen dominerade när det begav sig, han var ju både jämnast OCH den spelare som hade absolut högsta nivå när han var som bäst.

Anledningen till att folk höjer Jordan till skyarna är 2 major vinster 2015. Men i jämförelse med Mcilroy har han 3 vinster 2015 mot Mcilroy's 2 vinster. Ett år som sagt Rory missade stora delar av pga en skada.

Det är en oändlig diskussion egentligen. Jag är sådan som vill bli bevisad motsatsen till fakta. Jordan har inte bevisat det än enligt mig. Rory är fullständigt outstanding när han kan och vill. Han slår långt, han tar risker och spelar golf som en av dom bästa vi någonsin sett när han kan och vill. Medans Jordan spelar bra när han puttar bra. Går inte puttarna i så har han inte speciellt mycket att komma med.

Rory däremot kan placera slag på 265m med en spoon 30 cm ifrån pinnen och sätta putten hur dåligt han än puttar. Det är väl det som just är skillnaden med. Rory går för det medans Jordan tar en j-6 och lägger upp den, chippar upp den nära och sätter putten. Rory kan spela olika spel. Han kan gå bananas. Han kan spela safe. Han kan göra lite som han vill. Medans Jordan egentligen bara har ett enda spel. Spela säkert och hoppas på att puttningen funkar.

Jämför Rory i sitt allra bästa jag med Jordans allra bästa jag. Rory vinner med det han visat hittills. Vem vet 2016 är kanske året som Jordan höjer sig ännu ett snäpp och visar än högre nivå. Men sett till vad vi fått se hittills så är Rory i en klass för sig.

Jodå Tiger var sjuk. Men det var då. Nu är nu. Vi har flera spelare som är fullständigt magiska när dom kan och vill. Då hade vi egentligen bara en spelare som var bättre än alla andra pga massor med anledningar. Fysik, träning och teknik för att nämna några saker. Majoriteten visste inte vad styrketräning var och tog hellre en öl efter 18. Medans Tiger låg och pumpade vikter. Dom flesta körde på i gamla spår medans Tiger letade efter nya spår. Det var då och nu är nu. Självklart utforskade Tiger nya marker och tog golfen till något helt annat än vad vi var vana vid.

Men han var lite som The Beatles en gång i tiden. Han var själv och fri att utforska fritt. Han upptäckte nya saker och satte en ny standard. Den vi är vana vid idag. Borta är ölkaggar och golfare som lever på gamla meriter och sitt namn.

Idag är alla mer på samma nivå när det kommer till dom faktorerna. Ändå har vi några få som sticker ut bland mängden och bjuder på magisk golf. För mig är det nästan större på något sätt. I dagens golf kämpar alla i gymmet, på rangen och hos psykologen. Helt nya nivåer som inte fanns för 20 år sedan.

Då var en golfare inte en idrottsman. En idrottsman var en vältränad atlet som svettades och sprang några varv runt jorden på ett år. Idag är det vardagen för golfare. Det är ett helt team runt en spelare i form av tränare för styrka, teknik och psykologi. Trots allt detta när i princip alla lever stenhårt efter hårda regler (förutom Jimenez) så har vi 2-3 stycken som sticker ut. Ändå är det så många av oss som inte kan släppa Tiger? Tänk om man kunde sätta dåtidens bästa Tiger mot nutidens bästa Rory, Jordan och Jason Day. Jag är inte så säker om Tigers historik hade sett ut som den ser ut idag då.

Oavsett vad och vem man tycker bäst om så njut av nutiden och den golf vi är bortskämda av. I en tid där inte ens dom 2-3 mest dominerande dominerar. Utan då och då vinner Zach Johnson The Open och Bubba viftar omkring med rosa bomber framför alla andra. Vi lever antagligen i en tid där den bästa golfen som någonsin upplevts men är ändå inte nöjda.

Nu svävar jag ut alldeles för mycket och kommer för långt ifrån själva diskussionspunkten. Men Rory McIlroy. Jag har aldrig i mitt snart 32-åriga liv sett en så fantastisk golfare förutom Seve. Men sen så gillar jag spelare som går utanför sin bubbla av bekvämlighet. Som provar det där "osannolika" slaget. Som går för det trots att det är 265m till green. Oavsett om man leder tävlingen eller är +4. Som testar gränserna. Det har jag inte sett av Jordan. Än. Men en dag kanske jag får se det och då. Då kommer jag verkligen tänka om.

Rory Mcilroy 2016 kommer bli fullständigt magiskt eller katastrof. Ingen vet. Det är det som är charmen. Jordan Spieth 2016 kommer antagligen bli 4-5 segrar. 1 av dom blir kanske en major. Det känns som man vet det. För så förutseende är hans spel. Puttar han bra så funkar hans spel. Medans Rory kan putta sämre än en 78-åring som är halvblind men ändå vinna en tävling för att han sätter varje inspel, långt järn och det där spoon slaget så nära pinnen att att han sätter putten med förbundna ögon.
.
Användarvisningsbild

av Golftryck » 10 feb 2016, 15:34

Håller med om att Spieth får betecknas som vassast, även om jag gillar McIlroy mer som person.

av Pär » 05 maj 2016, 14:17

Känns mer och mer som att Rory måste tänka om ang sitt spel. Hans järnspel har blivit sämre, sprider utslagen och spelar överlag inte så bra. Undrar om han kan vända detta snart?!

Föregående