Summering säsongen 2016

Här snackar vi allmänt om golf...
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Anders skrev:Vad hade du för mål?
Framför allt att komma tillrätta med mina stora svingproblem under 2015, allt blev kort och höger, en hel del sockets


Hur har det gått?
Men kombo av lektion och svingvideos och egna tankar är nu svingen betydligt rakare, men allt går fortfarande väldigt kort.

Allmänna tankar om säsongen?
Ganska standard, mängder med tidiga niohålare på helger och semestrar. Ännu färre finrundor än vanligt. Saknar Kåbo GK väldigt mycket, trivs bra i den enkla klubben, och nu finns ingen sådan i Uppsala där jag är bosatt. Men den solklara höjdaren var Visby GK. Allt jag hört om denna bana stämde och lite därtill!

Wattholma GK, Örbyhus GK kanske vore något?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Krullet
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jun 2016, 00:41

Rolig tråd!

Vad hade du för mål?
Mitt mål inför säsongen var att ta mig från 11,6 till singel-hcp. Dessutom ville jag bli bättre psykiskt på att hantera dåliga slag och rundor.


Hur har det gått?
Tidigt i somras klev jag ned på singel. När det var avklarat kunde jag spela utan press på mig själv vilket har gjort att jag nu hamnat på 8,5. Därför är jag jättenöjd med min säsong. Vad gäller den psykiska delen hade jag god hjälp av lite tips i MaxPs 30 dagars-challange vilket ledde till färre kastade klubbor och generellt bättre scorer under sommaren. Tyvärr har den senare delen av säsongen inneburit ett steg tillbaka på den fronten, men det var ändå befriande att se att man kan hålla humöret uppe med några enkla tips.


Allmänna tankar om säsongen?
Under den här säsongen har det blivit extremt tydligt för mig hur nyttigt det är att träna golf. Det har känts så extremt värt att lägga någon timme i veckan på att putta när det sen kommer en runda där det känns som att man bara behöver peta på bollen för att den ska trilla i. Den erfarenheten ska jag ta med mig till nästa säsong då träningstillfällena ska bli ännu fler!
Hemmaklubb: Vallentuna GK
HCP: 5,8
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Vad hade du för mål?
Minns inte exakt, men i grova drag att spela minst lika aktivt som 2015, att nå singelhcp eller åtminstone nära och att undvika de riktigt dåliga rundorna (på 95+ slag)


Hur har det gått?
Jag spelade inte alls lika många rundor som i fjol av flera anledningar, jag nådde "bara" till 13,3hcp (start 15,9) och jag hade för många dåliga rundor. Dock spelade jag förhållandevis mycket greenfee och att spela i buffertzonen första besöket på 8-10 olika banor klassar jag som helt okej. Även om det inte alltid synts i scorekortet så har alla delar av spelet blivit bättre.


Allmänna tankar om säsongen?
Lite besviken på min egen prestation i början av säsongen. Jag kämpade men en hemsk hook som jag fick bukt med först i maj när åtminstone 1,5 månader hade gått av säsongen. Efter det blev det snabbt bättre och scorerna började komma så smått. Jag blev aldrig vän med min hemmabana och i augusti bytte jag. Augusti och en bit in i september presterade jag min hittills bästa golf och jag har en bra feeling med mig in i lågsäsongen.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Mitt 2016 har bestått framförallt av två saker när det gäller golfen.
1. Tappad golflust.
Har börjat nytt jobb i år å då lagt ner mycket energi på detta å då ej kommit ut så ofta som jag behövt för att kunna träna å spela å bli en bättre spelare. Tappade lusten helt ett tag vilket inte e speciellt roligt.

2. Fått tillbaka golflusten.
Efter att inte ha rört en klubba på ngn månad hösten så gick jag ner med en wedge till gräsplanen här på gården hemma å latjade lite. Va ju kul ju. Kände att jag ville ta en 9hålsrunda på sköj bara utan att tänka på scoren. Åkte å körde 9 hål å kände att det var kul men behövde en nystart. Så tog kontakt med Albatross Gk, en bana jag alltid gillat, å e numera medlem där. Har börjat träna mer på allvar igen å framförallt fått tillbaka glädjen med golfen. Känner mig hemma i nya klubben å känns som man redan e en del av den. Härligt. Så 2017 så ska det spelas golf igen å håller på redan nu med att fixa ett träningsschema inför vintern. 2017 ska bli mitt bästa år e det tänkt. Å roligaste.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Vad hade du för mål?
Jag hade som mål att komma ner från 14 hcp till singel


Hur har det gått?
Ligger just nu på 10,3 så har inte riktigt nått målet, men är nära


Allmänna tankar om säsongen?
Mitt spel har gått lite fram och tillbaks den här säsongen och jag har jobbat en hel del med min sving, men det har mest gjort att jag har kännt en osäkerhet kring svingen och då har det inte gått så bra. Nu har jag gått tillbaks till min naturliga fade, vilket har gett mig lite säkerhet igen och på slutet har jag börjat spela riktigt bra igen. Drivern är nog där jag har blandat och gett mest och även testat en massa olika tekniker. Jag gick ifrån ganska raka slag till att få en ganska otäck slice och för många pliktslag. Nu tror jag att jag har hittat en skaplig sving där jag slår lite kortare, men med mycket större säkerhet.
Detta är min andra säsong som golfare och även om den har varit lite upp och ner så är jag ganska nöjd ändå och jag går in i vintervilan med en ganska skön känsla.
I vinter blir det satsning på fys och en del simulatorgolf med polarna
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Duffed'
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:43
Ort: Göteborg

Vad hade du för mål?

Då golfen varit på och av under ett antall år så lades det i en högre växel iår. Motivation och inspiration skapar energi och tränings lust. Hcp målet var att droppa ned från 14,8 till singel siffror. I detta fanns det en massa delmål, som att skjuta en 70-tals runda, spela en b/f 9 på par eller bättre, under 30 puttar på en runda osv.

Hur har det gått?

Första vintern i "hallen" gav resultat. Inte alls så mycket spindelnät när man väl kom ut på grön bete och säsongen startade väldigt bra. Kom mig ner till låga 11 ganska så snabbt och trodde det inte skulle bli någon match. Men spelet började hacka i andra halvan av sommaren, speciellt puttningen och målet om singel hcp började kännas avlägset. Tur då att hösten kommer och påminner om at det inte blir någon golf på en längre stund vilket gjorde att lusten kom tillbaka lite grann.

Avslutade med 3 rundor i oktober alla under aktuelt hcp och står i dag på hcp 9. :D

Allmänna tankar om säsongen?

Allmänna tankar om säsongen får väl då bli att det varit en bra säsong. Jag uppnådde mitt mål om singel hcp och känner att timmarna man lagt ned definitivt gett resultat.
Att bara jobba mot slutmålet om singel hcp tyckte jag till slut blev jobbigt mentalt, allt handlade om att nå dit och försöka lämna in en score på 70+. När jag började sätta upp del mål så är känslan att jag spelat "friare" på något sätt och har då inte haft samma press på mig själv.

Inför nästa säsong

Har i dagsläget inte satt upp något prestations mål, för mig handlar vinter och nästa säsong mycket om att fördjupa mig i min egen sving, sving teknik, sving spår och allt annat nördigt för att ha en bättre förståelse för mitt spel.

Ta en lektion vilket jag aldrig har gjort tidigare är också något som är hög aktuellt.
Driver: Callaway XR - 9*
4wood: Callaway XR - 17*
Järn/DI Titleist tmb 3 - 20*
Järn: Titleist 714 CB 4-PW
Wedge: Callaway MD3 52/10, Titleist SM7 56/10M, Titleist SM7 60/12D
Putter: Odyssey white hot #1

Golf is fun!
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Vad hade du för mål?

Inget direkt uttalat mål med att nå ett hcp eller antal rundor.
Målet var att bli mer stabil, spela på mitt hcp, och att bli bättre på närspelet, som har varit den svaga punkten.

Hur har det gått?

Sådär, känner att jag vågar dra fram Drivern närsomhelst, och att när jag gör det inte slår bort mig lika ofta. Jag chippar MYCKET bättre, och jag har en "ny" putteknik som inte riktigt sitter, men som jag har förhoppningar om ska hjälpa till att gå från, många puttar, till en för hcp't mer normal nivå. Gör jag det tror jag att mitt hcp kommer att droppa som en bonus.

Allmänna tankar om säsongen?

helt ok, har spelat lite mer än normalt för min standard, spelar bättre, är mer stabil.
utslagen är ok
wedgearna är mkt bättre
chippning MYCKET bättre
puttningen, sådär, men går förhoppningsvis åt rätt håll.

Inför nästa säsong

Fortsätta den inslagna linjen, försöka sänka mig till singel, och då till 9, någonting, utan helst under 9!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar