SGF Senior Tour 2018

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ny rankingmodell för året, det innebar att jag tappade cirka 15 platser på förra årets ranking. Från plats 25 till
Kortfattat så blir det mycket mer värt att ha en topplacering med den nya rankingen.

Så här skriver Jonas som projektleder H30:

En stor förändring för 2018 är att vi har gjort om poäng- och rankingsystemet. Några viktiga punkter att känna till när det gäller detta:
• Systemet är anpassat för att funka i GIT. Det betyder att datorn omedelbart efter avslutat tävling uppdaterar rankingen. Ingen mänsklig faktor alltså.
• Poängen är gjord utifrån en tourmodell. Skillnad från tidigare är att om du tar en riktigt bra placering så belönas du mer för det. Det är alltså svårare att hamna högt på den totala rankingen om man staplar placeringar mellan typ 8 och 20 på varandra.
• Alla tävlingar har samma poängvärde utom SM som har lite högre värde.
• Precis som tidigare räknas fyra bästa av sex. När vi har spelat första tävlingen 2018 kommer rankingen från 2017 att räknas om till det nya systemet.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

JohanAdministratör skrev:Ny rankingmodell för året, det innebar att jag tappade cirka 15 platser på förra årets ranking. Från plats 25 till
Kortfattat så blir det mycket mer värt att ha en topplacering med den nya rankingen.

Så här skriver Jonas som projektleder H30:

En stor förändring för 2018 är att vi har gjort om poäng- och rankingsystemet. Några viktiga punkter att känna till när det gäller detta:
• Systemet är anpassat för att funka i GIT. Det betyder att datorn omedelbart efter avslutat tävling uppdaterar rankingen. Ingen mänsklig faktor alltså.
• Poängen är gjord utifrån en tourmodell. Skillnad från tidigare är att om du tar en riktigt bra placering så belönas du mer för det. Det är alltså svårare att hamna högt på den totala rankingen om man staplar placeringar mellan typ 8 och 20 på varandra.
• Alla tävlingar har samma poängvärde utom SM som har lite högre värde.
• Precis som tidigare räknas fyra bästa av sex. När vi har spelat första tävlingen 2018 kommer rankingen från 2017 att räknas om till det nya systemet.
Personligen hoppade jag upp några snäpp ifrån plats 39 till 22 efter bara 2 tävlingar.. troligen beroende på att jag spelade SM då.

Min första tanke är väl att visst borde detta leda till att sista 1-2 tävlingarna bli mer attraktiva nu, bra placering i dom tävlingarna som annars varit lite sådär med startande i kommer ju kasta om slutplaceringarna enormt inför 2019 års Order of Merit?
Saltar alltid en bra story
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Så, då är man anmäld till första tävlingen nere i Skåne nästa helg. Är det några fler från forumet som ska ner och spela och är det i så fall någon som är sugen på att göra sällskap under ett inspelsvarv på fredagen?
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag åker men hinner tyvärr inte lira inspel...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

jefro_444 skrev:Så, då är man anmäld till första tävlingen nere i Skåne nästa helg. Är det några fler från forumet som ska ner och spela och är det i så fall någon som är sugen på att göra sällskap under ett inspelsvarv på fredagen?

Tyvärr redan bokat upp en 4-boll för inspel annars hade du gärna fått hänga med :)
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Såg nu att det endast är 48 platser till H30 i Uppsala, vad tror ni hcp gränsen kommer sluta på?

Försöker locka med lite polare som ligger runt 3-5 :shock:
Saltar alltid en bra story
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Paradispetter skrev:Såg nu att det endast är 48 platser till H30 i Uppsala, vad tror ni hcp gränsen kommer sluta på?

Försöker locka med lite polare som ligger runt 3-5 :shock:
Puuh då kanske jag inte behöver oroa mig för att komma med i startfältet med mina 8,6
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har ju skjutit runt 90 mina förstavarv förra säsongen så man får absolut skjuta hur högt man vill Stevvee
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Paradispetter skrev:Såg nu att det endast är 48 platser till H30 i Uppsala, vad tror ni hcp gränsen kommer sluta på?

Försöker locka med lite polare som ligger runt 3-5 :shock:
Förra året fylldes inga av tävlingarna som hade 48 platser om jag minns rätt. Dessa är ju 36+18 så det kanske skrämmer vissa.

Jag hoppas komma med trots 5 i hcp :)
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Obstacle1 skrev:
Paradispetter skrev:Såg nu att det endast är 48 platser till H30 i Uppsala, vad tror ni hcp gränsen kommer sluta på?

Försöker locka med lite polare som ligger runt 3-5 :shock:
Förra året fylldes inga av tävlingarna som hade 48 platser om jag minns rätt. Dessa är ju 36+18 så det kanske skrämmer vissa.

Jag hoppas komma med trots 5 i hcp :)
Gott & höra, alltid skönt att få med sig någon polare ju :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
Skriv svar