Svensk Golf tidning vara eller inte vara?!

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Oj missat att kolla tråden.

Jag gillar GD bättre än SG. det som skulle göra det intressant med SG om det kommer mer om de svenska tourerna och lite mer fokus på ungdomsdelen. inte hur man ska få det att bli bättre på klubben utan mer vad händer där ute.

och att man gör sig neutral eller om vi ska hålla snacket öppet. såga om det ska sågas. vill inte ha någon recension ala Dormy som skriver bra om allt bara för att inte tappa pengar. är något skit ska det stå det. vi behöver ett svart får i branschen.
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

Svensk Golf är inte bättre än Golf Digest och då har GD blivit mycket sämre på senare år.

Det GD gör bra är fina bilder på hål och golfbanor men utan det djup i t.ex. intervjuer som finns i många av de engelska golftidningarna presenterar.

Det SG gör dåligt är faktiskt ganska mycket.

Jag kan ge tips till SG om vad jag tror lockar några till att ens öppna tidningen (fyll gärna på med förslag)

-Snygga bilder på golfhål och banor
-Intressanta intervjuer, inte bara idol-intervjuer, utan intervjuer där den intervjuade faktiskt tycker något om något eller någon. I annat fall; tryck inte intervjun.
-Vad händer i golf-sverige; vad händer på olika klubbar (och då menar jag inte bara de av SGF sanktionerade händelser som golfens dag utan vilka bygger om banan, vilka bygger nytt klubbhus, vilka har startat aktiviteter för att attrahera juniorer, cyklister, pensionärer, handikappade mm), vilka är ute och spelar internationellt, seniortouren, seniorlandslagen, vilka har börjat använda en ny grässort osv osv.
-Resetips, både i Sverige o utomlands.
-Bantips, både Sverige o utomlands med gradering på det mesta både stort och smått (bästa putting-gren, snyggaste toalett dvs använd fantasin). Ta INTE BARA BILDER FRÅN BANGUIDEN utan presentera dem med nytagna fotografier och analyser samt synpunkter från proffset och amatören.
-Träningstips som inte är baserat på att man får veta alla involverade musklers latinska namn utan varför just denna övning är bra för just den här delen av golfspelet
-Psykologiska hörnan, tips på hur man kan eller ska tänka i olika situationer.
Citius, Altius, Fortius
Bjb74
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 aug 2017, 21:14

När jag började spela golf för 20+ år sedan läste jag Svensk Golf från pärm till pärm framlänges och baklänges. Vartenda nummer sparades och även äldre nummer från tiden innan jag blev golfare införskaffades.

Riktigt så fascinerande är inte tidningen längre, men därmed inte sagt att jag skulle vilja att den läggs ner. Jag läser den varje gång den landar i lådan. Det jag skulle vilja läsa mer om:
-tips på bra golfpoddar och intervjuer av dem som driver dem.
-Testa olika svingskolor på Youtube (tänker på t ex TopSpeed Golf, Adams Young Golf etc): Vad funkar bäst?

Det skulle räcka för mig att få tidningen digitalt.

P.S Vad betalar varje svensk golfare för Svensk Golf per år?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Bjb74 skrev: 18 mar 2019, 22:47 När jag började spela golf för 20+ år sedan läste jag Svensk Golf från pärm till pärm framlänges och baklänges. Vartenda nummer sparades och även äldre nummer från tiden innan jag blev golfare införskaffades.

Riktigt så fascinerande är inte tidningen längre, men därmed inte sagt att jag skulle vilja att den läggs ner. Jag läser den varje gång den landar i lådan. Det jag skulle vilja läsa mer om:
-tips på bra golfpoddar och intervjuer av dem som driver dem.
-Testa olika svingskolor på Youtube (tänker på t ex TopSpeed Golf, Adams Young Golf etc): Vad funkar bäst?

Det skulle räcka för mig att få tidningen digitalt.

P.S Vad betalar varje svensk golfare för Svensk Golf per år?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad jag minns så ingår kostnaden för Svensk Golf i de kronor som varje klubb betalar SGF för deras medlemskap varje år, vilket är runt 300kr. Men det ska täcka bra mycket mer än tidningen så jag tror inte att tidningen "kostar" svenska golfare särskilt mycket.
Användarens profilbild
KENO
Inlägg: 61
Blev medlem: 05 mar 2019, 10:41

MaxP skrev: 19 mar 2019, 08:02
Bjb74 skrev: 18 mar 2019, 22:47 När jag började spela golf för 20+ år sedan läste jag Svensk Golf från pärm till pärm framlänges och baklänges. Vartenda nummer sparades och även äldre nummer från tiden innan jag blev golfare införskaffades.

Riktigt så fascinerande är inte tidningen längre, men därmed inte sagt att jag skulle vilja att den läggs ner. Jag läser den varje gång den landar i lådan. Det jag skulle vilja läsa mer om:
-tips på bra golfpoddar och intervjuer av dem som driver dem.
-Testa olika svingskolor på Youtube (tänker på t ex TopSpeed Golf, Adams Young Golf etc): Vad funkar bäst?

Det skulle räcka för mig att få tidningen digitalt.

P.S Vad betalar varje svensk golfare för Svensk Golf per år?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad jag minns så ingår kostnaden för Svensk Golf i de kronor som varje klubb betalar SGF för deras medlemskap varje år, vilket är runt 300kr. Men det ska täcka bra mycket mer än tidningen så jag tror inte att tidningen "kostar" svenska golfare särskilt mycket.
Kanske inte direkt via avgiften som klubben betalar för din räkning för att du ska få hem tidningen.
Men vem betalar för driften av SGF d.v.s. delvis skillnaden mellan klubbavgiften och den faktiska kostnaden för att producera SG?
Citius, Altius, Fortius
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Driften av SGF betalar ju de klubbar som är anslutna till förbundet.
De cirka 500.000 golfare som betalar 300kr per person i förbundsavgift = 150 MSEK / år.

En del av den potten har gått till att producera tidningen när den låg inhouse, de senaste åren har potten istället gått till Egmont för att de ska producera och distribuera tidningen till förbundets medlemmar. Men det är det slut på från och med nästa år. Då får Egmont klara sig mer eller mindre på egna ben.

Skulle du kunna tänka dig att betala en årsprenumeration för Svensk Golf? Det skulle inte jag.
Bjb74
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 aug 2017, 21:14

JohanAdministratör skrev:Driften av SGF betalar ju de klubbar som är anslutna till förbundet.
De cirka 500.000 golfare som betalar 300kr per person i förbundsavgift = 150 MSEK / år.

En del av den potten har gått till att producera tidningen när den låg inhouse, de senaste åren har potten istället gått till Egmont för att de ska producera och distribuera tidningen till förbundets medlemmar. Men det är det slut på från och med nästa år. Då får Egmont klara sig mer eller mindre på egna ben.

Skulle du kunna tänka dig att betala en årsprenumeration för Svensk Golf? Det skulle inte jag.
Det är lite det som är grejen. 300 kr per år betalar jag gärna, men knappast 990 kr som 10 nr av Golf Diegest går loss på Bild.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Bjb74 skrev:
JohanAdministratör skrev:Driften av SGF betalar ju de klubbar som är anslutna till förbundet.
De cirka 500.000 golfare som betalar 300kr per person i förbundsavgift = 150 MSEK / år.

En del av den potten har gått till att producera tidningen när den låg inhouse, de senaste åren har potten istället gått till Egmont för att de ska producera och distribuera tidningen till förbundets medlemmar. Men det är det slut på från och med nästa år. Då får Egmont klara sig mer eller mindre på egna ben.

Skulle du kunna tänka dig att betala en årsprenumeration för Svensk Golf? Det skulle inte jag.
Det är lite det som är grejen. 300 kr per år betalar jag gärna, men knappast 990 kr som 10 nr av Golf Diegest går loss på Bild.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
300kr år ju bara möjligt för att varenda registrerad spelare betalar. Egna ben skulle jag nog tippa på att summan går upp rejält. Och när man får höra siffran på 150 MSek funderar man ju på vart dom pengarna tog vägen ??! För inte kan det kostat 150 MSek att ge ut tidningen förra året Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

stevvee skrev: 20 mar 2019, 07:27
Bjb74 skrev:
JohanAdministratör skrev:Driften av SGF betalar ju de klubbar som är anslutna till förbundet.
De cirka 500.000 golfare som betalar 300kr per person i förbundsavgift = 150 MSEK / år.

En del av den potten har gått till att producera tidningen när den låg inhouse, de senaste åren har potten istället gått till Egmont för att de ska producera och distribuera tidningen till förbundets medlemmar. Men det är det slut på från och med nästa år. Då får Egmont klara sig mer eller mindre på egna ben.

Skulle du kunna tänka dig att betala en årsprenumeration för Svensk Golf? Det skulle inte jag.
Det är lite det som är grejen. 300 kr per år betalar jag gärna, men knappast 990 kr som 10 nr av Golf Diegest går loss på Bild.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
300kr år ju bara möjligt för att varenda registrerad spelare betalar. Egna ben skulle jag nog tippa på att summan går upp rejält. Och när man får höra siffran på 150 MSek funderar man ju på vart dom pengarna tog vägen ??! För inte kan det kostat 150 MSek att ge ut tidningen förra året Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De pengarna går knappast oavkortat till tidningen. Det är trots allt din avgift till förbundet.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

joakim.pekkari skrev:
stevvee skrev: 20 mar 2019, 07:27
Bjb74 skrev: Det är lite det som är grejen. 300 kr per år betalar jag gärna, men knappast 990 kr som 10 nr av Golf Diegest går loss på Bild.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
300kr år ju bara möjligt för att varenda registrerad spelare betalar. Egna ben skulle jag nog tippa på att summan går upp rejält. Och när man får höra siffran på 150 MSek funderar man ju på vart dom pengarna tog vägen ??! För inte kan det kostat 150 MSek att ge ut tidningen förra året Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De pengarna går knappast oavkortat till tidningen. Det är trots allt din avgift till förbundet.
Ah! Tröttläste texten och såg nu att en del går till Egmont. Då är jag lugnare Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar