Den stora tråden: Idag sköt jag...(dagens score)

Här snackar vi allmänt om golf...
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Det är ju väl ett risk&reward just nu i mina ögon, hur nära vattnet vågar du gå för att få så kort inspel som möjligt alternativt vågar du gå över för att få en wedge kvar in?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:Det är ju väl ett risk&reward just nu i mina ögon, hur nära vattnet vågar du gå för att få så kort inspel som möjligt alternativt vågar du gå över för att få en wedge kvar in?
Om vi fortfarande pratar om 4:an på Kings så finns det ingen större reward för 95% av spelarna. Du behöver flyga bollen minst 230 meter för att nå över vattnet alternativt slå en läcker draw runt vattnet med bra rull för att ha en chans på inspelet. Ska du bara ha en wedge kvar måste du slå längre än så.

Visst, det ska vara banans svåraste hål men det skulle kunna göras roligare, tex från röd tee eller som nämndes som en par 5 från vit.
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

Sandstream skrev:
Erikxson skrev:Det är ju väl ett risk&reward just nu i mina ögon, hur nära vattnet vågar du gå för att få så kort inspel som möjligt alternativt vågar du gå över för att få en wedge kvar in?
Om vi fortfarande pratar om 4:an på Kings så finns det ingen större reward för 95% av spelarna. Du behöver flyga bollen minst 230 meter för att nå över vattnet alternativt slå en läcker draw runt vattnet med bra rull för att ha en chans på inspelet. Ska du bara ha en wedge kvar måste du slå längre än så.

Visst, det ska vara banans svåraste hål men det skulle kunna göras roligare, tex från röd tee eller som nämndes som en par 5 från vit.
Tycker kanske också de kan variera var de ställer upp tee ,gul står alltid på samma ställe . Kanske variera med att ha den på blåa tee Box ibland och ibland varierat lång/kort på den gula .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

linys skrev:Tycker kanske också de kan variera var de ställer upp tee ,gul står alltid på samma ställe . Kanske variera med att ha den på blåa tee Box ibland och ibland varierat lång/kort på den gula .
Fick höra av en bekant som brukar jobba på klubben till och från att banarbetarna försöker sätta upp banan så att den totala längden ska vara ungefär den samma. Det innebär att om korthålen är korta så blir en del andra hål längre och kan inte kortas ner.

Men jag håller med, lite mer variation på Kings parfyror hade varit roligt.
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

Sandstream skrev:
linys skrev:Tycker kanske också de kan variera var de ställer upp tee ,gul står alltid på samma ställe . Kanske variera med att ha den på blåa tee Box ibland och ibland varierat lång/kort på den gula .
Fick höra av en bekant som brukar jobba på klubben till och från att banarbetarna försöker sätta upp banan så att den totala längden ska vara ungefär den samma. Det innebär att om korthålen är korta så blir en del andra hål längre och kan inte kortas ner.

Men jag håller med, lite mer variation på Kings parfyror hade varit roligt.
Och de har väl med slope o handikapp att göra . Har för mig att Johan sa de i någon podd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

linys skrev:Och de har väl med slope o handikapp att göra . Har för mig att Johan sa de i någon podd.
Precis!
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Ja, skiljer banan mer än 100 meter i längd från total uppmätt längd så gäller inte slopen.

Även om jag slår i vattnet varenda gång på fyran, så kanske den inte är så dum ändå. Alltså, har ändå hellre vatten där än skog om jag ska vara ärlig. Men den har definitivt varit roligast från blå för mig. Gick över vattnet, träffade kullen bakom sjön, fick en studs fram på fairway och fick en wedge kvar... som jag såklart toppade till bunkern bakom green....

Nu har iag tee på sjuan varit långt framme ett tag, vilket gör hålet mycker roligare när man har en järnnia som stannar på green istället för en järnsexa eller sjua som rullar ner i bakkant. Såklart kompenserat med en flaggplacering som sätter så mycket av vattnet i spel istället. Måste varit tävlingsplaceringar kvar från helgen igår? Tyckte varenda pinne satt 2 meter från kanten av green.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Idag vart det antingen birdie eller dubbel på Waxholm. Puttar bättre och bättre men chippar som en kratta så där finns det mycket att hämta. Bild
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Rasmus Mildek skrev:Idag vart det antingen birdie eller dubbel på Waxholm. Puttar bättre och bättre men chippar som en kratta så där finns det mycket att hämta. Bild

Snyggt med 4 birdie! Alltid något att ta med sig :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

stevvee skrev:
Rasmus Mildek skrev:Idag vart det antingen birdie eller dubbel på Waxholm. Puttar bättre och bättre men chippar som en kratta så där finns det mycket att hämta. Bild

Snyggt med 4 birdie! Alltid något att ta med sig :)
Tack! Bild

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Skriv svar