Svacka!

Här snackar vi allmänt om golf...
mannbrink
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2016, 19:48

Mikael316 skrev:
Blev ju helt fast i golfen för ett par år sen och det här är min fjärde säsong så det har ju gått väldigt fort ner i hcp och utveckling så man får väl kanske också inse att man nått till en nivå där allt inte bara flyter på utan att man fastnat lite.

Avslutade förra säsongen med för mig ett par kanonrundor på som bäst 2 över par och har kanske gått ut med för höga mål den här säsongen och det blivit knas när det inte gått som man velat.
Typ exakt min story, så ligger nog mycket i det. När en ska spela på några ynka slag utan rutin blir det rätt kämpigt.

Dock är det lika kul för det och de stunder som är bra då man verkligen känner att man kan!! Det är så härligt.

Går rundan skit, plocka fram de där slagen du slog, även fast det är typ 3. Kom ihåg dem och bara berätta för dig själv att du bannemig kan!!!
Mm håller med där, man tar väldigt många konstiga beslut! Haha nu känns det mer som om man drömt att man spelat dom rundor när man för tillfället spelar riktigt uselt.
Driver Titleist D2 915 10.5
FW Callaway Big Bertha Alpha 18
Hybrid Titleist 818 H1 21
Järn Nike VR PRO Combo 4-PW
Wedgar Cleveland 588 RTX 2.0. 52/58 grader
Putter Odyssey Metal x 7
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Jag känner att jag också är inne i en svacka. Har svårt att hålla ihop det i 18 hål och börjar överanalysera allt på banan. Flertalet gånger så spelar jag nästan bogeygolf första nio för att sedan gå under par in.

Det är skitsvårt att inte fokusera på skoren när man spelar, jag tror att mycket hänger ihop med att man är i hcp-grupp 1 och att när man väl får chansen att justera hcp så blir det en extrem press på att nu måste jag skora och prestera. En märklig sport det här!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag brukar inte räkna poängen, bara skriva ner scoren. Men nu har man kommit ner sig så har jag fortfarande ganska hyfsad koll utan att skriva ut poängen.

Det har iaf fungerat för mig tidigare.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

StefanL skrev:Jag brukar inte räkna poängen, bara skriva ner scoren. Men nu har man kommit ner sig så har jag fortfarande ganska hyfsad koll utan att skriva ut poängen.

Det har iaf fungerat för mig tidigare.
Samma här, jag räknar aldrig varken poäng eller summan av scoren förrän efteråt. Det fungerar faktiskt att försöka släppa den biten helt och hållet. Ibland blir man positivt överraskad efteråt och ibland blir det:

Bild

Men för er som bara har ett fåtal slag är det ju förstås lättare hänt att man har koll oavsett om man vill eller inte, vad man ligger på i förhållande till banans par.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
StefanL skrev:Jag brukar inte räkna poängen, bara skriva ner scoren. Men nu har man kommit ner sig så har jag fortfarande ganska hyfsad koll utan att skriva ut poängen.

Det har iaf fungerat för mig tidigare.
Samma här, jag räknar aldrig varken poäng eller summan av scoren förrän efteråt. Det fungerar faktiskt att försöka släppa den biten helt och hållet. Ibland blir man positivt överraskad efteråt och ibland blir det:

Bild

Men för er som bara har ett fåtal slag är det ju förstås lättare hänt att man har koll oavsett om man vill eller inte, vad man ligger på i förhållande till banans par.
Fan vad dryg jag känner mig men just när det ligger runt 4 slag är det tufft att inte hålla koll. Den strategin var var svår att fortsätta med. Men den känns också lite farlig, kände själv att om man vill tävla och så kan det vara bra att kunna spela bra även fast man vet om hur det går när det går bra.

Något som funkat för mig är delmål. Förut försökte jag alltid dela in banan i sex st 3-hålare. Där jag får gå 2-3 st över par. Annars om det bryts att jag inte längre kan spela på hcp så tänker jag alltid i nya slutmål för vad jag ska spela på, under 80, 85, 90 osv. Då kämpar man alltid in i det sista och det brukar inte rinna iväg jättemycket. Har dock kommit på mig själv med att vara dålig på det i vår!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

mannbrink skrev:Hej!

Tänkte dela med mig av hur min säsong hittills varit och se om någon känner igen sig eller har tips på hur man tar sig ur en svacka.
Spelat usel golf egentligen hela säsongen förutom ett par OK rundor på 34-35 poäng.

Senaste rundan var på Brollsta GK och hade dagen innan spelat en av dom där helt OK rundorna där jag fått till 34 poäng så tänkte, nu jäklar vänder det!

Första hålet. Helt okej drive, en layup och sen missat inspel som hamnade i bunkern. Där blev det blackout och fick tillslut i en 8a.
Vandringen mot nästa tee och försöker tänka positivt "nu glömmer vi det hålet och gör något bra av det här"
Pang. 6 i på en par 3a. 4-putt.

I det tillfället är det svårt att fokusera om och försöka hitta någon form av bra spel.

Ska väl nämna att jag har 6.4 i hcp och har aldrig varit den som tränat mycket utan mest varit ute och spelat rundor.
Nu har jag faktiskt tränat enligt mig MYCKET men får inte spelet att stämma ändå.

Så.... Har ni varit i en svacka? Tog ni er ur den? Hur gjorde ni?
Hur försöker ni tänka när en runda går helt fel på första hålen?

Ska väl också tillägga att jag tidigare haft väldigt enkelt för att koppla bort att bara tänka resultat och ha kul men blir svårare och svårare när man behöver göra det på varje runda ;)

Mvh
Daniel
Enkel fråga, funkar svingen? Stabilt? Stökar svingen stökar allt.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Bra fråga!

Jag har testat att analysera mitt spel med hjälp av biirdie.com Det är en portal där du analyserar ditt mentala spel och uppladdning.
Att reflektera över vilken sinnesstämning du spelar bäst i kan göra susen. För mig så är det när jag är pratig, avslappnad och inte är så inne i spelet. Då kan jag score:a som bäst.

Så spana in den sajten. Det kan hjälpa.
En sak som slår mig när jag läser mycket av det som skrivs är att det är mycket "tror" och väldigt lite vet.
Precis som du borde ha koll på din statistik för spelet så att du kan hålla koll på vad som behövs så är det också dags att precis som Johan skriver hålla koll på det mentala. När fungerar det och när fungerar det inte?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Bra fråga!

Jag har testat att analysera mitt spel med hjälp av biirdie.com Det är en portal där du analyserar ditt mentala spel och uppladdning.
Att reflektera över vilken sinnesstämning du spelar bäst i kan göra susen. För mig så är det när jag är pratig, avslappnad och inte är så inne i spelet. Då kan jag score:a som bäst.

Så spana in den sajten. Det kan hjälpa.
En sak som slår mig när jag läser mycket av det som skrivs är att det är mycket "tror" och väldigt lite vet.
Precis som du borde ha koll på din statistik för spelet så att du kan hålla koll på vad som behövs så är det också dags att precis som Johan skriver hålla koll på det mentala. När fungerar det och när fungerar det inte?
Jag vet:

Jag sprlar bra när jag tänker på vad jag ska göra i nästa slag. Ser söaget och utför det som är planerat.

Jag spelar dåligt när jag tänker på scoren, slaget efter nästa eller i allmänhet inte har fullt fokus på det jag utför just nu.

det är därför jag har svårt att scora på tävling. Redan innan första tee är jag på 18 green
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
mannbrink
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2016, 19:48

MaxP; Förde statistik tidigare och ska ta upp det igen så jag får vetskap om vad jag behöver förbättra och även jobba på spelstrategi.

Jag har svårt att se ett mönster beroende på förberedelser eller vilken sinnesnärvaro jag är i för har spelat bra rundor när jag både har joggat till första tee samt när jag varit uppe 2 timmar innan starttid.

Det jag vet är att jag spelar sämre och har svårt att fokusera på mitt eget spel när det är dålig stämning i bollen eller om det är någon som går runt och surar. Tycker både det är trist för den som spelar dåligt och blir även lite irriterad över att man väljer att sura och inte tänker på att man faktiskt får vara ute med vänner och lira. Här behöver jag bli bättre på att stänga av och fokusera på mitt eget spel.

En liten uppdatering från helgen.
Spelade två rundor där en var på Svartinge och en på Kungsängen Queens.
På Svartinge förde jag ingen statistik eller score eftersom vi körde en tävling i bollen.

Rundan på Queens gick helt OK där jag tycker att jag fick till en hyffsad score även om spelet inte stämde helt.
Antal slag: 78
Poäng: 34
GIR: 4
Antal puttar: 29
Driver Titleist D2 915 10.5
FW Callaway Big Bertha Alpha 18
Hybrid Titleist 818 H1 21
Järn Nike VR PRO Combo 4-PW
Wedgar Cleveland 588 RTX 2.0. 52/58 grader
Putter Odyssey Metal x 7
robban7073
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jun 2014, 11:46

Hej o välkommen till klubben Golfsvacka.

Det jag försöker tänka på är att spela efter min plan. Att har jag bestämt mig för tex slå ut med spoon på en par 5 så gör jag det oavsett. Att försöka sikta mitt på green. Ta en 2 putt, förhoppningsvis. En bra dag så sitter vl nån längre.

För mig har det gett resultat. Håller i stort mitt Hcp. Kan kanske verka lite tråkigt. Men måste ju försöka med nåt.
Skriv svar