Svacka!

Här snackar vi allmänt om golf...
mannbrink
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2016, 19:48

Hej!

Tänkte dela med mig av hur min säsong hittills varit och se om någon känner igen sig eller har tips på hur man tar sig ur en svacka.
Spelat usel golf egentligen hela säsongen förutom ett par OK rundor på 34-35 poäng.

Senaste rundan var på Brollsta GK och hade dagen innan spelat en av dom där helt OK rundorna där jag fått till 34 poäng så tänkte, nu jäklar vänder det!

Första hålet. Helt okej drive, en layup och sen missat inspel som hamnade i bunkern. Där blev det blackout och fick tillslut i en 8a.
Vandringen mot nästa tee och försöker tänka positivt "nu glömmer vi det hålet och gör något bra av det här"
Pang. 6 i på en par 3a. 4-putt.

I det tillfället är det svårt att fokusera om och försöka hitta någon form av bra spel.

Ska väl nämna att jag har 6.4 i hcp och har aldrig varit den som tränat mycket utan mest varit ute och spelat rundor.
Nu har jag faktiskt tränat enligt mig MYCKET men får inte spelet att stämma ändå.

Så.... Har ni varit i en svacka? Tog ni er ur den? Hur gjorde ni?
Hur försöker ni tänka när en runda går helt fel på första hålen?

Ska väl också tillägga att jag tidigare haft väldigt enkelt för att koppla bort att bara tänka resultat och ha kul men blir svårare och svårare när man behöver göra det på varje runda ;)

Mvh
Daniel
Driver Titleist D2 915 10.5
FW Callaway Big Bertha Alpha 18
Hybrid Titleist 818 H1 21
Järn Nike VR PRO Combo 4-PW
Wedgar Cleveland 588 RTX 2.0. 52/58 grader
Putter Odyssey Metal x 7
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Befinner mig där just nu själv. Kan väl säga att gångerna jag tar mig ur är när jag vågar lita på att jag kan och inte försöker styra bollen. Har märkt att ju sämre det går, desto mer försöker man ich desto mer försöker man styra bollen. Blir sällan bra.

Slappna av, hitta en svingtanke, se ett slag och ett mål, och bara lita på att du kan genomföra det!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag är alltid i en svacka

Jag är också en som spelar mycket, har väldigt sällan tränat golf.
Men jag brukar gå ut själv på banan och hitta slagen jag vill slå, få in bollträffen så att man inte börjar tveka innan man ska slå.

Om en runda börjar gå fel så brukar jag ta det rätt lugnt, har jag känt att jag inte slår draw den dagen brukar jag spela med den (på tävling). I en sällskapsrond så mixtrar jag med allt, uppställning, svinghastighet osv för att hitta en sak som fungerar.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:Befinner mig där just nu själv. Kan väl säga att gångerna jag tar mig ur är när jag vågar lita på att jag kan och inte försöker styra bollen. Har märkt att ju sämre det går, desto mer försöker man ich desto mer försöker man styra bollen. Blir sällan bra.
Det där kan jag skriva under på. Det gäller att våga lite på den där avslappnade svingen från rangen när man står på tee eller har ett inspel. Det är så sjukt mycket psykologi i den här sporten!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Jag känner helt klart igen mig. Jag har endast sänkt mig en gång hittills i år, av ungefär 20 rundor. Tre-fem rundor i buffertzon och resten sämre. Jag kan inte säga att jag är i en svacka riktigt, utan mer att jag inte hunnit starta igång säsongen på allvar ännu. Mycket har hänt med min sving under vintern och allt är definitivt inte till det bättre. Dock känner jag att jag har utvecklats väldigt mycket sedan förra säsongen, men att det inte riktigt lossnat ännu bara. Nu när skolan är över tänker jag dock lägga i en helt ny växel med spelfrekvensen och hoppas det släpper av att man inte måste "börja om från början" varje träningspass eller runda.

Precis som tidigare nämnts spelar man sällan bra när man försöker för mycket, och jag kan verkligen skriva under på det. Dock brukar jag nästan alltid börja bra när fokuset är som störst, men ju mer man börjar sloka med huvudet och knyta näven när plumparna börjar komma i scorekortet, desto stressigare och mer oplanerat blir mitt spel.

Jag tror att score och hcp-jakt gör oss lite blinda och spända ibland, och att allt som krävs är att föröka spela sitt spel istället. På rangen tenderar det ju att fungera bra, det som inte följer med ut på banan, och tror ni inte det beror på att man har denna prestationspress på axlarna?

Om du känner samma sak, prova att gå ut på hemmabanan utan scorekort eller statistikappar och försök lämna ute prestigen helt. Om du trivs med det, gå en runda helt själv, gärna på en tidpunkt då det är riktigt lugnt Spela dubbla bollar och svinga som på rangen. Lugna fina slag och om träffen inte sitter, ta upp en till boll och gör om. Hitta självförtroendet och plocka fram det fina game som finns där inne. Efter en sån liten solo-session brukar jag uppleva att man fått svinga av sig lite dålig energi och att man nästa runda kan ta med sig lite av den känslan och spela mer effortless.

Håll oss gärna uppdaterade på hur det går för dig. Lycka till!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra fråga!

Jag har testat att analysera mitt spel med hjälp av biirdie.com Det är en portal där du analyserar ditt mentala spel och uppladdning.
Att reflektera över vilken sinnesstämning du spelar bäst i kan göra susen. För mig så är det när jag är pratig, avslappnad och inte är så inne i spelet. Då kan jag score:a som bäst.

Så spana in den sajten. Det kan hjälpa.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hollowind skrev:Precis som tidigare nämnts spelar man sällan bra när man försöker för mycket, och jag kan verkligen skriva under på det. Dock brukar jag nästan alltid börja bra när fokuset är som störst, men ju mer man börjar sloka med huvudet och knyta näven när plumparna börjar komma i scorekortet, desto stressigare och mer oplanerat blir mitt spel.
Håller med! Men jag spelade en tävling i måndags där första 9 var skit och då bestämde jag mig för att knyta näven och verkligen försöka på sista 9. Gick riktigt bra och hade 19 pinnar in. Tyvärr så blir det ju ingen större glädje just då eftersom de första 9 drar ner totalen men det kändes ändå som att spelet fanns där.
mannbrink
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2016, 19:48

Mikael316 skrev:Befinner mig där just nu själv. Kan väl säga att gångerna jag tar mig ur är när jag vågar lita på att jag kan och inte försöker styra bollen. Har märkt att ju sämre det går, desto mer försöker man ich desto mer försöker man styra bollen. Blir sällan bra.

Slappna av, hitta en svingtanke, se ett slag och ett mål, och bara lita på att du kan genomföra det!

Huvudet på spiken! Just det att försöka styra bollen är något jag verkligen känner igen med och som jag tog till och verkligen ska tänka på inför nästa runda!
Driver Titleist D2 915 10.5
FW Callaway Big Bertha Alpha 18
Hybrid Titleist 818 H1 21
Järn Nike VR PRO Combo 4-PW
Wedgar Cleveland 588 RTX 2.0. 52/58 grader
Putter Odyssey Metal x 7
mannbrink
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2016, 19:48

Hollowind skrev:Jag känner helt klart igen mig. Jag har endast sänkt mig en gång hittills i år, av ungefär 20 rundor. Tre-fem rundor i buffertzon och resten sämre. Jag kan inte säga att jag är i en svacka riktigt, utan mer att jag inte hunnit starta igång säsongen på allvar ännu. Mycket har hänt med min sving under vintern och allt är definitivt inte till det bättre. Dock känner jag att jag har utvecklats väldigt mycket sedan förra säsongen, men att det inte riktigt lossnat ännu bara. Nu när skolan är över tänker jag dock lägga i en helt ny växel med spelfrekvensen och hoppas det släpper av att man inte måste "börja om från början" varje träningspass eller runda.

Precis som tidigare nämnts spelar man sällan bra när man försöker för mycket, och jag kan verkligen skriva under på det. Dock brukar jag nästan alltid börja bra när fokuset är som störst, men ju mer man börjar sloka med huvudet och knyta näven när plumparna börjar komma i scorekortet, desto stressigare och mer oplanerat blir mitt spel.

Jag tror att score och hcp-jakt gör oss lite blinda och spända ibland, och att allt som krävs är att föröka spela sitt spel istället. På rangen tenderar det ju att fungera bra, det som inte följer med ut på banan, och tror ni inte det beror på att man har denna prestationspress på axlarna?

Om du känner samma sak, prova att gå ut på hemmabanan utan scorekort eller statistikappar och försök lämna ute prestigen helt. Om du trivs med det, gå en runda helt själv, gärna på en tidpunkt då det är riktigt lugnt Spela dubbla bollar och svinga som på rangen. Lugna fina slag och om träffen inte sitter, ta upp en till boll och gör om. Hitta självförtroendet och plocka fram det fina game som finns där inne. Efter en sån liten solo-session brukar jag uppleva att man fått svinga av sig lite dålig energi och att man nästa runda kan ta med sig lite av den känslan och spela mer effortless.

Håll oss gärna uppdaterade på hur det går för dig. Lycka till!

Absolut, jag känner igen i mycket av det du skriver och förändringar i svingen tar ju tid att få sätta sig :)

För min del tycker jag att allt känns riktigt bra på rangen eller övningsområdet för chippning och puttning. Är väl klassikt kanske men så fort man kommer ut på banan låser det sig så tror verkligen det är prestationsångest.

Blev ju helt fast i golfen för ett par år sen och det här är min fjärde säsong så det har ju gått väldigt fort ner i hcp och utveckling så man får väl kanske också inse att man nått till en nivå där allt inte bara flyter på utan att man fastnat lite.

Avslutade förra säsongen med för mig ett par kanonrundor på som bäst 2 över par och har kanske gått ut med för höga mål den här säsongen och det blivit knas när det inte gått som man velat.

Får bli lite träning imorgon på kungsängen och sen två rundor i helgen helt kravlösa och bara spela så får vi se, återkommer med hur det går om det blir mer golf i år eller en annons på blocket ;)
Driver Titleist D2 915 10.5
FW Callaway Big Bertha Alpha 18
Hybrid Titleist 818 H1 21
Järn Nike VR PRO Combo 4-PW
Wedgar Cleveland 588 RTX 2.0. 52/58 grader
Putter Odyssey Metal x 7
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Blev ju helt fast i golfen för ett par år sen och det här är min fjärde säsong så det har ju gått väldigt fort ner i hcp och utveckling så man får väl kanske också inse att man nått till en nivå där allt inte bara flyter på utan att man fastnat lite.

Avslutade förra säsongen med för mig ett par kanonrundor på som bäst 2 över par och har kanske gått ut med för höga mål den här säsongen och det blivit knas när det inte gått som man velat.
Typ exakt min story, så ligger nog mycket i det. När en ska spela på några ynka slag utan rutin blir det rätt kämpigt.

Dock är det lika kul för det och de stunder som är bra då man verkligen känner att man kan!! Det är så härligt.

Går rundan skit, plocka fram de där slagen du slog, även fast det är typ 3. Kom ihåg dem och bara berätta för dig själv att du bannemig kan!!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar