Ont i handen vid golf

Här snackar vi allmänt om golf...
Karlsson93613
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2016, 20:56

Hejsan! Jag har nyligen börjat spela golf igen efter ett långt uppehåll på 10 år. Har kanske gått 10 rundor i sommar och någonstans i början så fick jag ont i nedre delen av vänsterhanden (nära handleden) när jag var högst upp i min baksving, detta har sedan återkommit vissa rundor. Ända sedan dess så känner jag en stramande känsla i handen 24/7 och idag när jag spelade så gjorde det så ont efter en duff att jag fick avbryta rundan redan på första hålet. Har läst lite om golfers wrist och blev orolig för att det kan vara det. Finns det någon här som varit med om något liknande och vet vad som kan orsaka detta? Bör jag gå till doktorn eller bara vila? Är 23 år gammal och har handicap 33,6.

Mhh Christoffer
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Hej!
Har varit med om ungefär samma som du! Jag kollade aldrig upp det, jag vilade från golfen i ca 14 dagar och då försvann det!
Det kan beropå en inflammation eller överansträngning i handleden!

Men om du känner dig osäker så ring sjukvårdsupplysningen för att få råd!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Karlsson93613 skrev:Hejsan! Jag har nyligen börjat spela golf igen efter ett långt uppehåll på 10 år. Har kanske gått 10 rundor i sommar och någonstans i början så fick jag ont i nedre delen av vänsterhanden (nära handleden) när jag var högst upp i min baksving, detta har sedan återkommit vissa rundor. Ända sedan dess så känner jag en stramande känsla i handen 24/7 och idag när jag spelade så gjorde det så ont efter en duff att jag fick avbryta rundan redan på första hålet. Har läst lite om golfers wrist och blev orolig för att det kan vara det. Finns det någon här som varit med om något liknande och vet vad som kan orsaka detta? Bör jag gå till doktorn eller bara vila? Är 23 år gammal och har handicap 33,6.

Mhh Christoffer
Jag har en god vän som bröt ett mindre ben i handen i ungefär samma område, det gav ungefär liknande effekter och krävde längre vila.
Men utgår vi ifrån att det inte är värsta scenariot så tror jag som föregående talare att det kan vara en överansträngning, det vore också intressant att se greppet eftersom det påverkar.
Karlsson93613
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 jul 2016, 20:56

Hej, tack för era svar! Idag gör det inte lika ont och handen är inte svullen så jag tror och hoppas att det är något ligament som tänjts ut lite. Har gjort lite egna eftersökningar och hittade något intressant på denna sidan http://www.golfdigest.com/story/fitness-avoid-injuries
När ja roterar vänsterhanden som visas på bilden där så försvinner smärtan i svingen. Efter 14 dagars vila så planerar jag att ta en lektion på golfklubben och se om de kan hjälpa mig!

Mvh Christoffer
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Inflammation verkar rätt vanligt också. Kan ändå vara bra att kolla upp det hos en sjukgymnast. Du kan behöva lite övningar som stärker handlederna.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

Håller med om att sjukgymnast kan göra underverk även om det krävs ett antal veckors träning och kanske mindre golf under tiden. Men det är det värt för att slippa problemen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

För 2 år sedan så fick jag redigt ont i höger handen, vid leden typ.

Det efter ett slag i ruffen där det visade sig att det var en stenhård liten kulle 1dm efter bollen som jag slog in i med fullkraft.

Kunde knappt spela på flera veckor, om jag spelade så höll det i ett par hål.

Jag körde vila och voltaren, det är bara vila som gäller egentligen och ta experthjälp om det inte blir bättre.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Vaniljglassen
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 apr 2018, 10:26

Min läkare vill steloperera min handled( artros och svår smärta) men kan jag speåla golf sedan?
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Vaniljglassen skrev:Min läkare vill steloperera min handled( artros och svår smärta) men kan jag speåla golf sedan?
Det får vi hoppas!
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Du (ts) skriver inget om om du tränat mycket på exempelvis matta. Tycker att hårda mattor kan få effekt på handleder. Nu är ju inte en vrål duff på grästee speciellt bra, för handleder, fingrar mm.

Ett tips kan ju vara att bara slå 75% slag under ett tag, för att minska belastningen om abstinensen blir för stor.
Skriv svar