Greenerna är för snabba.

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Så de 1-2 senaste veckorna, så har greenerna varit för snabba. 1 meters puttar man bara petar på och går inte putten i mitten av koppen har man minst samma avstånd igen. Många greener som har mycket fall är omöjliga att sätta just nu, stanna på green är bra på många av greenerna.

Alla jag spelat med senaste tiden har också haft väldigt dålig puttning. Jag vet inte hur folk kan säga att greenerna är långsamma och vill ha tour stimp. Med tanke på att jag ser att på denna nivå så är denna hastighet betydligt svårare än långsammare hastighet.

Vad säger ni, håller ni med om att medelgolfaren inte behöver snabba greener?.
Tycker ni att det ska finnas puttar som är omöjliga att sätta om man ligger på green?.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Tvärtom! More stimp for the people! :lol:


Visst är det så att det blir svårare, men det är ju bara för att folk är så ovana farten. Det ska vara straffande att lägga sig på fel sida om pinnen, precis om det är att missa höger om det är vatten där.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det finns egentligen två svar på frågan tycker jag. Det första är att nej det behövs inte mer fart för medelgolfaren är på tok för dålig på att putta.

Däremot behöver vi mer fart för att medelgolfaren ska bli tvungen att lära sig att putta. Har du svårt med snabba greener har du problem med tekniken kort och gott. Att några puttar blir väldigt svåra som ett resultat är inte så konstigt. Precis som Erixson skriver ska det straffas att ligga fel!


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:Det finns egentligen två svar på frågan tycker jag. Det första är att nej det behövs inte mer fart för medelgolfaren är på tok för dålig på att putta.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det är min poäng. jag upplever det så att maj -> så ökar hastigheten lite grann hela tiden, just nu är det väl som snabbast för att sedan ganska sakta gå neråt. Detta betyder ju att man aldrig får konstant fart, man vänjer sig aldrig med farten. Det är ju lättare då att försöka ha en jämnare stimp än att uppnå så högt som möjligt. Den hastighet som finns nu är ju ändå svårast att uppnå.

Andra frågan så håller jag med om att man ska straffas om man lägger sig på fel sida på greenen...däremot tycker jag inte att man ska straffas med en omöjlig putt, lägg till att några hål slår man ett bra slag dit man vill men flaggan är på fel sida(pga man inte ser greenen bara flaggan)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Banansvariga på mina hemmaklubbar har som standard på 3-stjärniga banor att ha mellan 8,5-9,5 på stimpen.
Snabbare än så gör att det blir för många puttar och således tar för lång tid för den generella nöjesgolfaren...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

För långsamma greener e fan svårt oxå. Jag har iaf svårt för längdkänslan på greener som e slöa.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Det är roligare att putta när det är lite fart på greenerna. Känns som spelet kommer fram mycket mer då eftersom det blir viktigare att lägga sig i rätt position, bollarna faller ordentligt osv.

Sen kanske man får ett sämre puttsnitt när farten är bra men det tar jag gärna. Tyvärr måste ju banorna sättas upp för att passa alla typer av golfare vilket gör att hastigheten sällan är speciellt hög.

Ett problem jag känner av från min hemmaklubb kan vara att hålen sätts dåligt. När det är som snabbast passar inte det att ha hålet på alla platser på greenen. Känns ofta som det bara är en banarbetare som lite random har åkt ut o flyttat hålet till en ny plats. Det kan även vara så att de sätter flaggan ganska nära ett område på green som tagit skada av någon anledning. Känns inte som det tänks till ordentligt.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfprylar skrev:Det är roligare att putta när det är lite fart på greenerna. Känns som spelet kommer fram mycket mer då eftersom det blir viktigare att lägga sig i rätt position, bollarna faller ordentligt osv.

Sen kanske man får ett sämre puttsnitt när farten är bra men det tar jag gärna. Tyvärr måste ju banorna sättas upp för att passa alla typer av golfare vilket gör att hastigheten sällan är speciellt hög.

Ett problem jag känner av från min hemmaklubb kan vara att hålen sätts dåligt. När det är som snabbast passar inte det att ha hålet på alla platser på greenen. Känns ofta som det bara är en banarbetare som lite random har åkt ut o flyttat hålet till en ny plats. Det kan även vara så att de sätter flaggan ganska nära ett område på green som tagit skada av någon anledning. Känns inte som det tänks till ordentligt.
Det är en viktig punkt när vi pratar hobbygolfare, att även om greenerna är snabba så är det viktigt med var flaggan står i förhållande till lutningar och annat. Tyvärr vet jag inte riktigt hur utbildning och så vidare ser ut för greenkeepers och personal när det gäller den delen. Eller hur bra det följs. Jag kan tänka mig att iochmed en stor mängd arbetsuppgifter kanske exakta flaggplaceringar alltid prioriteras.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vet inte vad ni menar med snabba greener men jag är van att spela när stimpen ligger runt 11-11,5 och tycker det är jättebra.

Hatar att komma till "vanliga" banor där greenerna är skäggiga och man får ta i för kung och fosterland för att komma fram till hål.
Skriv svar