Hyra en launch monitor

Här snackar vi allmänt om golf...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Hejsan!

Är ny medlem på forumet och har fundering kring Launch monitor likt trackman,flightscope m.m

Hur många här förutom jag är intresserade utav att hyra en sådan maskin ?
Har sökt med ljus och lykta och finns ju att hyra på vissa golfbanor eller låna ex Dormys för 650 kr timmen eller vad dom tar.
Men hittar ingenstans där man ex kan hyra en och ta med sig till valfri bana som ligger i närheten.

Bor själv i Uppsala och skulle vilja ha lite mer information gällande min bollträff, klubbspeed m.m
Jag ser ju vad bollen gör men känslan att ha det på papper vore ju riktigt härligt.
Filma sin sving kan man ju alltid göra men man får ju aldrig reda på hastighet bollträff m.m


Eller är det bara jag som är nördig nog att vilja veta detta ?


Med vänlig hälsning
Stefan
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

stevvee skrev:Hejsan!

Är ny medlem på forumet och har fundering kring Launch monitor likt trackman,flightscope m.m

Hur många här förutom jag är intresserade utav att hyra en sådan maskin ?
Har sökt med ljus och lykta och finns ju att hyra på vissa golfbanor eller låna ex Dormys för 650 kr timmen eller vad dom tar.
Men hittar ingenstans där man ex kan hyra en och ta med sig till valfri bana som ligger i närheten.

Bor själv i Uppsala och skulle vilja ha lite mer information gällande min bollträff, klubbspeed m.m
Jag ser ju vad bollen gör men känslan att ha det på papper vore ju riktigt härligt.
Filma sin sving kan man ju alltid göra men man får ju aldrig reda på hastighet bollträff m.m


Eller är det bara jag som är nördig nog att vilja veta detta ?


Med vänlig hälsning
Stefan
Inte alls bara du, jag skulle väldigt gärna göra det jag med.
Jag vet att Årsta erbjuder att man står där och slår. Om du ska ta med den ut till bana/range får du nog fråga en Pro som sitter inne på en.
Men jag misstänker att de kanske inte gärna för det då en sån maskin går loss på +100k om jag förstått priset rätt.

Men det finns ju billigare versioner, http://www.skytrakgolf.com/ bland annat..
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Har också letat efter detta, och Årsta är väl egentligen den enda jag har hittat som annonserar om detta. Iaf i Sthlm området.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Erikxson skrev:Har också letat efter detta, och Årsta är väl egentligen den enda jag har hittat som annonserar om detta. Iaf i Sthlm området.
På min hemmaklubb i eskilstuna har vi kunnat hyra. Inte ut till rangen men i studion iaf! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Pontus20
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 apr 2015, 12:38

Finns en studio i Kista, Stockholm som har två Trackmans. Där betalar man per timma och kan slå hur mycket man vill med sina klubbor. Går enkelt att spara ner dina siffror som du får där med varje klubba.

http://www.golflab.se/sv/
Driver: Cobra BioCell+ 9.5° FW: TM Jetspeed 15° Hybrid: Cobra AMP 19° Järn: Titleist 714 AP2 4-P Wedgar: Titleist SM6 50°, TM Tour Preferred 54°, Mizuno 60° Putter: Bettinardi C-series
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

sedär det finns ju lite i alla fall! det är positivt!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:
Inte alls bara du, jag skulle väldigt gärna göra det jag med.
Jag vet att Årsta erbjuder att man står där och slår. Om du ska ta med den ut till bana/range får du nog fråga en Pro som sitter inne på en.
Men jag misstänker att de kanske inte gärna för det då en sån maskin går loss på +100k om jag förstått priset rätt.

Men det finns ju billigare versioner, http://www.skytrakgolf.com/ bland annat..
Prisnivån för en TrackMan är runt 200k med en årskostnad för ca 35k - det var det åtminstone med TrackMan3 för ett par år sen.

Att få med sig en Launch Monitor på banan tror jag kan bli väldigt svårt och ärligt talat (även om det är rätt sätt att göra det) blir det väldigt mycket arbete om du ska få upp den för varje slag på ett bra sätt.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:
Inte alls bara du, jag skulle väldigt gärna göra det jag med.
Jag vet att Årsta erbjuder att man står där och slår. Om du ska ta med den ut till bana/range får du nog fråga en Pro som sitter inne på en.
Men jag misstänker att de kanske inte gärna för det då en sån maskin går loss på +100k om jag förstått priset rätt.

Men det finns ju billigare versioner, http://www.skytrakgolf.com/ bland annat..
Prisnivån för en TrackMan är runt 200k med en årskostnad för ca 35k - det var det åtminstone med TrackMan3 för ett par år sen.

Att få med sig en Launch Monitor på banan tror jag kan bli väldigt svårt och ärligt talat (även om det är rätt sätt att göra det) blir det väldigt mycket arbete om du ska få upp den för varje slag på ett bra sätt.

är alltså trackman rätt bökig att sätta upp ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

stevvee skrev:
MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:
Inte alls bara du, jag skulle väldigt gärna göra det jag med.
Jag vet att Årsta erbjuder att man står där och slår. Om du ska ta med den ut till bana/range får du nog fråga en Pro som sitter inne på en.
Men jag misstänker att de kanske inte gärna för det då en sån maskin går loss på +100k om jag förstått priset rätt.

Men det finns ju billigare versioner, http://www.skytrakgolf.com/ bland annat..
Prisnivån för en TrackMan är runt 200k med en årskostnad för ca 35k - det var det åtminstone med TrackMan3 för ett par år sen.

Att få med sig en Launch Monitor på banan tror jag kan bli väldigt svårt och ärligt talat (även om det är rätt sätt att göra det) blir det väldigt mycket arbete om du ska få upp den för varje slag på ett bra sätt.

är alltså trackman rätt bökig att sätta upp ?
Jag säger väl nja. Det som är problemet är ju att du behöver ha den riktad på rätt sätt (dvs dit du siktar) för att datan ska bli rätt.
På en range när du har fasta markörer så går det på någon minut men om du måste anpassa dig efter hur du spelar så kan det troligen ta en bra stund.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Getinthehole skrev:Att ta med på banan och slå blir riktigt bökigt. Man måste ändra TM (trackman) för varje gång man flyttar den behöver den en ny punkt.

Tro mig det kommer ta måånga timmar att gå 18 hål med en TM.

Det enklaste är att låna en TM, ställa dig på en range och slå. Få hjälp med att sätta upp drn, för sätter man fokus mm fel så blir alla slag snea enligt TM och missvisande.

Jag har aldrig hört att vi lånar ut TM på Dormy. Men det är möjligt att det går. Dock undrar jag om du inte måste lägga en handpenning som säkerhet. TM4 som vi har kostar runt 25.000 US dollar.

Hade jag varit dig hade jag hyrt in mig någonstans där en studio finns med TM och projektor osv. Så är det bara och slå och du slipper hantera såpass dyr utrustning och allt är inställt rätt.

Spara ner din data är enkelt i pdf format så du har den sparad.

Det är uppfattat gällande att den är inte bara är att smälla upp och slå!

uttryckte mig klumpigt om Dormy det jag menade var att man kan "låna" studion eller rättare sagt boka in en custom fitting men använda den tiden för att kontrollera hur du slår. så egentligen två flugor i en smäll, få kontroll på dina värden och sen ha möjlighet att kunna beställa klubbor via dormy.

Tror det får bli ett besök där helt enkelt även om det är en bit till Barkaby Stockholm boka in två timmar så man hinner köra igenom hela bagen.

Största anledningen till varför jag önskar detta är för jag är så himla osäker på längderna, Bytte järnsett iår till Callaway X hot Pro med Project X 6.0 Skaft och har alltid trott att dom skaften är på gränsen till för styva för mig. Så i början när jag började spela med dom slog jag ex J7 145 meter Carry och då ingen rull pga att bollbanan är hög. numera verkar det som att J8 går 145 meter istället efter att jag gjort om lite lite i svingen men skulle gärna vilja ha på papper att det verkligen är så så att jag själv inte gör något tok eller ja ni förstår nog.

samma sak med driver och veta hur långt man har den i carry. total längd vet jag men svårt att se hur mycket rull det är på så långt avstånd.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar