Varför har du inte singel-HCP?

Här snackar vi allmänt om golf...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Kom iofs på när jag lirade igår att jag även gjort en custom fitting !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
kallsup
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jun 2018, 21:58

Läste igenom tråden nu på morgonen medans jag begrundade mina misstag och lärdomar från gårdagens 18 håls runda som resulterade i 28p (hcp 17,2). Ett helt ok resultat med tanke på hur knackigt de gått sista dagarna men fortfarande en bra bit ifrån där jag vill vara.

Även om det är långt från mitt nuvarande hcp till singel finns det mycket matnyttigt att plocka upp i tråden, tyckte din video om vad som krävs för singel var riktigt intressant Max. Har lite slentrian mässigt tänkt att jag slå för kort (driver runt 200) som mitt största problem men sanningen är nog något annat när jag tänker på gårdagens runda. Trots dåligt spel från tee (driver alla 4:or och 5:or) är det puttning och närspelet som är boven för egen del. Ex par fyra där jag missar driven i ruffen från tee, räddar upp med en trä femma på 180 m som går över green. En enkel bump and run och putt för par tänker jag men resultat är chip över green och tre putt. Inte så man fixar snygga scorekort... 😂 Ett av fler exempel där jag går och tänker på en dåligt drive gör det svårt för mig men i själva verket är det spelet kring green som ställer till det.

Tänkte försöka spela en 9:a idag då det är lite lugnare på banan och tänka lite mer på min strategi (har sopat bort en del utslag i skog/vatten sista tiden) och fokusera mer på putt, chip och strategi (borde finnas några hål där jag ska välja en annan klubba än driver från tee 🤔). En fråga till tråden, ni som gjort resan ner till singel, vilken klubba brukar ni köra från tee istället för driver på korta fyror eller smala fyror? Är intresserad av att höra från er som slår lite kortare särskilt då jag alltid blir så girig att få längd och då åker driver fram på ren slentrian... Funderar på om hybrid 4:a som jag känner mig trygg med är rätt val, 160 med lite rull kanske inte är så dumt ändå om man ligger i spel på fw merparten av gångerna...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

kallsup skrev: 16 maj 2020, 09:07 Läste igenom tråden nu på morgonen medans jag begrundade mina misstag och lärdomar från gårdagens 18 håls runda som resulterade i 28p (hcp 17,2). Ett helt ok resultat med tanke på hur knackigt de gått sista dagarna men fortfarande en bra bit ifrån där jag vill vara.

Även om det är långt från mitt nuvarande hcp till singel finns det mycket matnyttigt att plocka upp i tråden, tyckte din video om vad som krävs för singel var riktigt intressant Max. Har lite slentrian mässigt tänkt att jag slå för kort (driver runt 200) som mitt största problem men sanningen är nog något annat när jag tänker på gårdagens runda. Trots dåligt spel från tee (driver alla 4:or och 5:or) är det puttning och närspelet som är boven för egen del. Ex par fyra där jag missar driven i ruffen från tee, räddar upp med en trä femma på 180 m som går över green. En enkel bump and run och putt för par tänker jag men resultat är chip över green och tre putt. Inte så man fixar snygga scorekort... 😂 Ett av fler exempel där jag går och tänker på en dåligt drive gör det svårt för mig men i själva verket är det spelet kring green som ställer till det.
Vilket upplysande inlägg.
En dålig drive ger ett dåligt inspel som ger en dålig chip och sen en dålig putt på det innan bollen går i.

Låt mig se om jag förstår dig rätt:
Du kör av motorvägen på fel ställe, hamnar i fel stadsdel, går en lång promenad till fel hus och när personen guidar dig till rätt hus så anklagar du henne för att det tog så lång tid att komma fram.

Tänk om tänk rätt!

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Orkar inte läsa tillbaka i den här tråden men som med all golf så finns det ett enkelt svar som tyvärr kan vara lite svårare att åtgärda.

Svaret är missarna.
Spelet blir aldrig bättre än missarna man gör.
En bra miss är strategisk.

Jag är lite för självkritisk i mitt spel men mina medspelare tycker nog att jag är oerhört kritisk.
De har ingen strategi och förstår inte. Det finns inget bättre än att spela foursome med en sån person och styra deras spel. Det värmer i hjärtat när man ser att polletten trillar ner.

Inspel är A och O.
Alla utslag görs med åtanke på varifrån jag absolut inte vill slå inspelet.
En drive mitt i är då inte alltid bra, inte om flaggan står till höger, med högra bunkern mellan mig och flaggan. Då riskerar jag ett bunkerbesök och mitt safe-slag har en betydligt mindre del av green att landa på.
- Jodå, jag kan slå bunkerslag, men hur bra jag än är så är jag bättre off efter en putt i jämförelse.

Summa:
Planera ditt spel.
Ta beslut som gör att din miss påverkar nästa slag minst.
Sluta att bara slå på bollen och börja spela golf istället.

Jag kan möjligen skatta mig som turlig då jag var har kort, lång eller vänster som miss med järn.
Med driver har jag koll på skruven och behöver bara anpassa mig till dagsformen. Jag har ändå koll på vilken putt jag vill slå redan från tee.
Det är möjligen lite för abstrakt för er som tänker på handleden i baksvingen eller hur ni ska flytta vikten, men det gör vi alla på något sätt. Det viktiga är att det inte är ett motsatsförhållande. Strategi har inget direkt med själva utförandet att göra utan det är en separat del. Strategi handlar om sannolikhet och att vara ödmjuk/snäll mot sig själv.

Det bor en Tin cup i oss alla.
Det gäller att veta hur sällan vi behöver plocka fram honom.

Egon
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

Min egen målbild inför 2020 var att komma ner till HCP 15, har spelat sedan 15 augusti 2019 och spelar enligt min nära väldigt mycket.
Ligger runt 50 rundor i år och mer lär det bli nu när grabben börjat spela också, jag tränar hellre på banan än på rangen, har turen att de finns gott om tider på en av våra banor (Södra)

Efter att ha läst större delen av denna tråden tänkte jag för mig själv.
Jag borde sammanställa/analysera min statistik, jag har ju köpt en Garmin S40, jag har inte direkt reflekterat över alla statistik den tar ner.
Tanken har ju iofs slagit mig och jag vill ju ner i hcp so here goes, jag vet att jag är dålig på puttning men man får en tydligare bild när man ser siffrorna.
Mitt största problem är att jag har bråttom med allt på banan men samtidigt, är man klar så är man klar.

Vet egentligen inte hur mycket siffrorna säger men dom talar hyffsat tydligt till mig iaf.
Siffrorna är snitt på alla mina registrerade ronder i klockan (15)

Precision med Driver = 98,6%
Fairwayträffar = 97,6%
GIR = 29%
Puttar = 37,5

Jag spelar som tidigare skribenter, fullt ös medvetslös från Tee och framåt, långt är bra och längre är bäst, satte troligen alla hinder som fanns i spel.
Jag har alltid haft illusionen att långt är kul men känt att under hcp 20 är svårt, riktigt svårt.

Så förra veckan tittade en spelare på mig och sa, varför planerar du inte lite istället så kanske du slipper en del hinder, ääähhh tänkte jag och öste på med J5 så långt det gick......rakt ner i vattnet. (Visste ju egentligen att jag inte skulle komma fram men ingen minns en fegis)

Jagade ALLTID birdie.

Nästa runda tänkte jag att jag ska nog fasen testa det här med att tänka lite.
Bytte ut Drivern mot järn/hybrid i vissa lägen trots att Drivern funkar kanon men inte alltid hamnar mest fördelaktigt för nästa slag insåg jag, det finns ju egentligen inte någon anledning till 230m och ett avslutande 65m slag när jag kan dela upp det på 150 + 145 som är överlägset 2 enklare slag.

Sänkte min aggresivitet med järnen, tappade ungefär 1 klubba i längd men kände direkt att precisionen blev väldigt mycket högre, och det kändes direkt att man kunde "förutse" vart bollen skulle hamna, det var en rolig känsla.

Jag har spelat 2 rundor med nytänkande och siffrorna för dessa är:

Precision med Driver = 100% (10 av 36 utslag, tidigare 16 av 36)
Fairwayträffar = 96%
GIR = 39%
Puttar = 35

Nu är det lite siffror men att tänka efter före och träna puttar är det jag ska ägna mig åt. och det är faktiskt roligt att spela strategiskt istället för bara långt.
Ligger på HCP 16,0 för tillfället, senaste ronderna har legat på hcp 14,8 och hcp 12,8.

2021 är målet singel hcp.

(Ber om ursäkt för mycket dravel)
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

mianto skrev:Min egen målbild inför 2020 var att komma ner till HCP 15, har spelat sedan 15 augusti 2019 och spelar enligt min nära väldigt mycket.
Ligger runt 50 rundor i år och mer lär det bli nu när grabben börjat spela också, jag tränar hellre på banan än på rangen, har turen att de finns gott om tider på en av våra banor (Södra)

Efter att ha läst större delen av denna tråden tänkte jag för mig själv.
Jag borde sammanställa/analysera min statistik, jag har ju köpt en Garmin S40, jag har inte direkt reflekterat över alla statistik den tar ner.
Tanken har ju iofs slagit mig och jag vill ju ner i hcp so here goes, jag vet att jag är dålig på puttning men man får en tydligare bild när man ser siffrorna.
Mitt största problem är att jag har bråttom med allt på banan men samtidigt, är man klar så är man klar.

Vet egentligen inte hur mycket siffrorna säger men dom talar hyffsat tydligt till mig iaf.
Siffrorna är snitt på alla mina registrerade ronder i klockan (15)

Precision med Driver = 98,6%
Fairwayträffar = 97,6%
GIR = 29%
Puttar = 37,5

Jag spelar som tidigare skribenter, fullt ös medvetslös från Tee och framåt, långt är bra och längre är bäst, satte troligen alla hinder som fanns i spel.
Jag har alltid haft illusionen att långt är kul men känt att under hcp 20 är svårt, riktigt svårt.

Så förra veckan tittade en spelare på mig och sa, varför planerar du inte lite istället så kanske du slipper en del hinder, ääähhh tänkte jag och öste på med J5 så långt det gick......rakt ner i vattnet. (Visste ju egentligen att jag inte skulle komma fram men ingen minns en fegis)

Jagade ALLTID birdie.

Nästa runda tänkte jag att jag ska nog fasen testa det här med att tänka lite.
Bytte ut Drivern mot järn/hybrid i vissa lägen trots att Drivern funkar kanon men inte alltid hamnar mest fördelaktigt för nästa slag insåg jag, det finns ju egentligen inte någon anledning till 230m och ett avslutande 65m slag när jag kan dela upp det på 150 + 145 som är överlägset 2 enklare slag.

Sänkte min aggresivitet med järnen, tappade ungefär 1 klubba i längd men kände direkt att precisionen blev väldigt mycket högre, och det kändes direkt att man kunde "förutse" vart bollen skulle hamna, det var en rolig känsla.

Jag har spelat 2 rundor med nytänkande och siffrorna för dessa är:

Precision med Driver = 100% (10 av 36 utslag, tidigare 16 av 36)
Fairwayträffar = 96%
GIR = 39%
Puttar = 35

Nu är det lite siffror men att tänka efter före och träna puttar är det jag ska ägna mig åt. och det är faktiskt roligt att spela strategiskt istället för bara långt.
Ligger på HCP 16,0 för tillfället, senaste ronderna har legat på hcp 14,8 och hcp 12,8.

2021 är målet singel hcp.

(Ber om ursäkt för mycket dravel)
Du får ursäkta den korkade frågan, men stämmer verkligen 96% fw-träff? Känns osannolikt

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
kallsup
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jun 2018, 21:58

mianto skrev:Min egen målbild inför 2020 var att komma ner till HCP 15, har spelat sedan 15 augusti 2019 och spelar enligt min nära väldigt mycket.
Ligger runt 50 rundor i år och mer lär det bli nu när grabben börjat spela också, jag tränar hellre på banan än på rangen, har turen att de finns gott om tider på en av våra banor (Södra)

Efter att ha läst större delen av denna tråden tänkte jag för mig själv.
Jag borde sammanställa/analysera min statistik, jag har ju köpt en Garmin S40, jag har inte direkt reflekterat över alla statistik den tar ner.
Tanken har ju iofs slagit mig och jag vill ju ner i hcp so here goes, jag vet att jag är dålig på puttning men man får en tydligare bild när man ser siffrorna.
Mitt största problem är att jag har bråttom med allt på banan men samtidigt, är man klar så är man klar.

Vet egentligen inte hur mycket siffrorna säger men dom talar hyffsat tydligt till mig iaf.
Siffrorna är snitt på alla mina registrerade ronder i klockan (15)

Precision med Driver = 98,6%
Fairwayträffar = 97,6%
GIR = 29%
Puttar = 37,5

Jag spelar som tidigare skribenter, fullt ös medvetslös från Tee och framåt, långt är bra och längre är bäst, satte troligen alla hinder som fanns i spel.
Jag har alltid haft illusionen att långt är kul men känt att under hcp 20 är svårt, riktigt svårt.

Så förra veckan tittade en spelare på mig och sa, varför planerar du inte lite istället så kanske du slipper en del hinder, ääähhh tänkte jag och öste på med J5 så långt det gick......rakt ner i vattnet. (Visste ju egentligen att jag inte skulle komma fram men ingen minns en fegis)

Jagade ALLTID birdie.

Nästa runda tänkte jag att jag ska nog fasen testa det här med att tänka lite.
Bytte ut Drivern mot järn/hybrid i vissa lägen trots att Drivern funkar kanon men inte alltid hamnar mest fördelaktigt för nästa slag insåg jag, det finns ju egentligen inte någon anledning till 230m och ett avslutande 65m slag när jag kan dela upp det på 150 + 145 som är överlägset 2 enklare slag.

Sänkte min aggresivitet med järnen, tappade ungefär 1 klubba i längd men kände direkt att precisionen blev väldigt mycket högre, och det kändes direkt att man kunde "förutse" vart bollen skulle hamna, det var en rolig känsla.

Jag har spelat 2 rundor med nytänkande och siffrorna för dessa är:

Precision med Driver = 100% (10 av 36 utslag, tidigare 16 av 36)
Fairwayträffar = 96%
GIR = 39%
Puttar = 35

Nu är det lite siffror men att tänka efter före och träna puttar är det jag ska ägna mig åt. och det är faktiskt roligt att spela strategiskt istället för bara långt.
Ligger på HCP 16,0 för tillfället, senaste ronderna har legat på hcp 14,8 och hcp 12,8.

2021 är målet singel hcp.

(Ber om ursäkt för mycket dravel)
Intressant inlägg!

Tror som du säger att bättre puttning skulle kunna hyvla ett par slag från din score Bild Ser ut som du träffar fairway väldigt bra så det är definitivt en styrka i ditt spel! Vad har du för go-to klubba från tee om du vill slå den säkert istället för drivren? Skulle behöva lite inspiration för att välja något annat från tee, känns som jag alltid fastnar i tanken att 120 m in är lättare än 140 m och det finns inga garantier att ex min trä femma inte går i skogen likt drivern och vips står man där med storsläggan från tee igen. Kanske dags att tänka om och tänka rätt, lite tålamod med ex trä femma från tee eller hybrid skulle nog inte heller skada... Känns som man kör så många fler slag med drivern per runda så man blir tryggare med den i jämförelse med trä fem/hybrid som är mina alternativ från tee på fyror och femmor. Känns som en bidragande orsak i mitt fall Bild



Sent from my iPad using Svensktgolfforum
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

joakim.pekkari skrev: 17 maj 2020, 11:59 Du får ursäkta den korkade frågan, men stämmer verkligen 96% fw-träff? Känns osannolikt

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app
Det är ingen korkad fråga, klockan säger så men jag inser också att det är för bra och jag tror nog inte på dom heller men jag har inget annat att gå på.
Googlar man på olika spelare så inser man ju att nåt inte stämmer i klockan för lilla mig, däremot är jag hyffad på just dessa slag och ser inte att jag har något direkt problem där.
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

kallsup skrev: 17 maj 2020, 12:26 Intressant inlägg!

Tror som du säger att bättre puttning skulle kunna hyvla ett par slag från din score Bild Ser ut som du träffar fairway väldigt bra så det är definitivt en styrka i ditt spel! Vad har du för go-to klubba från tee om du vill slå den säkert istället för drivren? Skulle behöva lite inspiration för att välja något annat från tee, känns som jag alltid fastnar i tanken att 120 m in är lättare än 140 m och det finns inga garantier att ex min trä femma inte går i skogen likt drivern och vips står man där med storsläggan från tee igen. Kanske dags att tänka om och tänka rätt, lite tålamod med ex trä femma från tee eller hybrid skulle nog inte heller skada... Känns som man kör så många fler slag med drivern per runda så man blir tryggare med den i jämförelse med trä fem/hybrid som är mina alternativ från tee på fyror och femmor. Känns som en bidragande orsak i mitt fall Bild



Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Jag försöker träna puttning men det är svårt, har bokade lektioner nästa fredag så vi får se om det blir roligare efter det :-)
Den klubba jag känner mig absolut säkrast med är J6, varför vet jag inte.

Är nog inte mig någon ska försöka hämta inspirtion ifrån, jag har hämtat min från Rick Shields men framförallt har jag plöjt Max P's filmer om och om igen :-)

Jag stog från september 2019 till april 2020 och tränade Driver, extremt mycket, hela tiden ärligt talat, har lagt måååånga timmar på rangen med den klubban, puttern är ju den klubba man använder överlägset mest men den tränar jag minst, ändå vet jag detta och ändå tränar jag driver :roll:

(Ska nog radera klockan och börja om med statistiken)
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

mianto skrev: 17 maj 2020, 12:51
joakim.pekkari skrev: 17 maj 2020, 11:59 Du får ursäkta den korkade frågan, men stämmer verkligen 96% fw-träff? Känns osannolikt

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app
Det är ingen korkad fråga, klockan säger så men jag inser också att det är för bra och jag tror nog inte på dom heller men jag har inget annat att gå på.
Googlar man på olika spelare så inser man ju att nåt inte stämmer i klockan för lilla mig, däremot är jag hyffad på just dessa slag och ser inte att jag har något direkt problem där.
Innan jag började använda Hole19 appen så brukade jag anteckna på scorekortet om jag hade fairwauträff, greenträff samt puttar på varje hål.
FW, GIR, PT använde jag som förkortningar/hål.

Då vet du säket om du träffat fairway, green och hur många puttar du gjort/hål.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar