Varför har du inte singel-HCP?

Här snackar vi allmänt om golf...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MattiasF skrev:Jag ställer omotiverat höga krav på mig själv och vägrar envist anpassa mig efter mina förutsättningar. Detta ger dåligt tålamod i kombination med att jag tänker för mycket och konstant mixtrar med min sving.

Skulle kunna säga att jag inte har tillräckligt med boll i mig för att uppnå singel men jag har bevittnat flera singelspelare som haft ännu mindre boll i sig och lyckats bra trots allt. Däremot är nog udden av min talangs förmåga att lyckas komma ner runt singel.

Tyvärr dras jag dock åt att försöka nå så perfekta slag som möjligt vid enstaka tillfällen än att konsekvent prestera på en okej nivå.
Perfekta slag är något jag tycker är en smaksak. Vissa har den inställningen och då höjs kravbilden på allt, att tex inte kunna lämna rangen för att spela en runda för att slagen inte stämmer. Det viktigaste handlar för mig om att få bollen i hål. Som exempel gjorde jag birdie idag på en par 5 med 3 dåliga slag och ett bra. Hade jag jagat perfektion hade det alltså varit ett dåligt hål, spelar jag golfen efter vad som händer är det ett bra hål.

Sen kan man ju också dra det fler steg, hade det hålet gått att spela så på en annan bana? Nej troligtvis inte!!! Behöver jag i framtiden tvätta bort min quickhook? JA!

Men som sagt. Att alltid spela i nuet är en viktig egenskap att utveckla.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
dennisrohlen
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2016, 09:08

MattiasF skrev:Jag ställer omotiverat höga krav på mig själv och vägrar envist anpassa mig efter mina förutsättningar. Detta ger dåligt tålamod i kombination med att jag tänker för mycket och konstant mixtrar med min sving.

Skulle kunna säga att jag inte har tillräckligt med boll i mig för att uppnå singel men jag har bevittnat flera singelspelare som haft ännu mindre boll i sig och lyckats bra trots allt. Däremot är nog udden av min talangs förmåga att lyckas komma ner runt singel.

Tyvärr dras jag dock åt att försöka nå så perfekta slag som möjligt vid enstaka tillfällen än att konsekvent prestera på en okej nivå.
Samma här! Har inställningen att jag skall spela golf jag inte ens är kapabel till varje gång,och så fort man tabbar sig på ett hål och streckar så tycker man det går åt helvete och kan ligga väl lägga ner. :D
MattiasF
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 jun 2016, 13:04

Mikael316 skrev: Perfekta slag är något jag tycker är en smaksak. Vissa har den inställningen och då höjs kravbilden på allt, att tex inte kunna lämna rangen för att spela en runda för att slagen inte stämmer. Det viktigaste handlar för mig om att få bollen i hål. Som exempel gjorde jag birdie idag på en par 5 med 3 dåliga slag och ett bra. Hade jag jagat perfektion hade det alltså varit ett dåligt hål, spelar jag golfen efter vad som händer är det ett bra hål.

Sen kan man ju också dra det fler steg, hade det hålet gått att spela så på en annan bana? Nej troligtvis inte!!! Behöver jag i framtiden tvätta bort min quickhook? JA!

Men som sagt. Att alltid spela i nuet är en viktig egenskap att utveckla.
Ja, lite av hemligheten är väl att kunna gå från banan med ett okej resultat de dagar man spelar mindre bra. Jag gillar inspelet "spelar jag golfen efter vad som händer", det sätter fingret på något som kan vara bra att komma ihåg för sådana som mig. För saker händer onekligen och det i sin tur innebär inte att spelet just raserat.. :)
Driver Cobra Bio Cell röd, ställd på 12 grader
Callaway XR pro 16 Spoon, Callaway XR Hybrid 4
Mizuno JPX 825 5-pw (vill gärna ha Ping iBlade istället)
Wedgar Cobra Tour Trusty 52-8, Callaway Mack Daddy 2 56-10 och 60-10
TaylorMade Spider Mallet putter
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Uppdatering.
Lovade ju skriva en rad eller två när jag hade bytt grepp på puttern och puttat in mig.
Resultatet är att puttningen går möe bättre och jag har nåt mitt mål för 2016 att nå hcp 13. Är nu nere på 11,4 efter 40p i torsdags.
Så 2017 är målet att komma under 10 i hcp. Med andra ord singel-hcp!!
Behöver träna lite närspel runt greenerna för att nå dit.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Treputtarna och missarna från Tee.

Når in på två slag på par-fyror upp till 380 meter. Har sällan mer än en chip och enputt om jag missar green. För att chippen är bra, inte putten.

Problemet är bollarna från tee som inte är med i spel längre. Blir två-tre sådana per runda. Förlorade, i vatten eller OOB.

Skulle kanske komma ner till singel om jag bara spelade med järn och lärde mig putta. Så spelstrategi är en stor del helt enkelt. Nästa år kommer jag nog börja spela med riktiga bollar istället för hittebollarna. Behöver mer spinn för att få stopp på inspelen så jag får kortare puttar.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:



Fick ett tips om att svara på frågor om just detta i mitt senaste avsnitt av #FrågaMax!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

stevvee skrev:Verkligen en skit kul fråga!

När det gäller mig själv så sitter nog det mesta i huvudet.
Jag har alltid målat upp singel hcp som en magisk gräns, en sådan gräns som är svår att komma över. Man målar upp det lite som att alla kan komma ner till 10 i hcp men den som har 9 är riktigt riktigt bra! Nu är ju inte fallet så för att det skiljer ju inprincip bara ett slag eller inget alls mellan dom två.

Ser jag på mitt spel så har jag möjlighet att spela på singel men hjärnspöken och rädslan för att göra ett misstag sätter stopp. Sedan om ett tapp kommer så vill jag gärna jaga ikapp och då kommer det mer misstag, sedan spelar jag oerhört aggresivt med väldigt liten marginal.

Jag vet om vad jag gör för fel men min kropp och hjärna vill inte jobba ihop på golfbanan dom vill göra två olika saker.
Hjärnan vill spela smart och säkert men kroppen den vill göra spektakulära slag, slå över eller runt ett träd istället för att spela under eller snett för ett bättre tredje slag.


Hur kan jag vara så himla säker på det här tro ? jo för när jag spelar med dom som har riktigt lågt handicap så brukar jag hänga på dom vid val av vägar och klubbor, dom spelar så mycket smartare. Säg såhär hålet är 260 meter, jag sliter fram drivern för jag vill nå green eller komma extremt nära medans dom sliter fram sin klubba som dom slår ca 150 meter och har då ca 100 meter in vid deras andra slag.
Det är ett smalt utslag hålet är 340 meter dom tar en låg järnklubba och slår ut med, jag tar såklart drivern.

Så mitt råd till mig själv är alltid att våga spela smart och inte alltid längst. Snart tror jag fan att jag kommer lyckas :lol:

Kom på att det skulle vara intressant att följa upp detta.

Jag har ju nu nått singel och det är ju med råge också då jag idag ligger på 7,6 och spelar riktigt bra golf.
Vad har hänt då ? Jo jag har ju steppat upp en del där missarna mot green antingen är på green eller precis bredvid. Sätter mig sällan i trubbel och spelar BETYDLIGT mycket lugnare golf nu men klokare val. Till i år har jag även införskaffat mig en J3 som jag använder väldigt ofta när jag vill slå säkra slag och det har hjälpt otroligt mycket för scoren.

Så smartare spel och klokare beslut är en sak. Den andra är ju bollträff och att jämnheten har ökat och det gäller allt från driver till puttning.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

10 rundor från 2016 och 10 senaste rundorna. Som man kan se är tex birdie % ungefär samma men par procent samt Dubbel är den stora skillnaden
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Stoft
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 jun 2017, 20:41
Ort: Östersund
Kontakt:

Bra jobbat steeeve!
Jobbar själv på att komma lägre än nuvarande 9,7. Har dels börjat träna i en träningsgrupp där bl.a. Max är tränare samt tränat mycket själv.
”Tyvärr” så hinner jag inte spela lika mycket då vi fick barn förra året men träna är lättare att få tid för.
Känner redan att närspelet som alltid har varit mitt stora problem är bättre och nu ger jag mig 3-4 goda birdiechanser varje runda, dom ska bara förvaltas :)

Det gäller att minska ”katastrofhålen” och hålla ihop rundorna bättre.
Mizuno MP-64
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul med uppföljningen Stefan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar