Varför har du inte singel-HCP?

Här snackar vi allmänt om golf...
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

långryggen skrev:
Erikxson skrev:Speciellt om man ligger på 36 puttar och 5 träffade greener.
Jag snittar dessutom lite högre än 5...
Nu hoppas jag att både GIR OCH puttar skall förbättras!
Det var mer ett tal taget ur luften för att påvisa att egentligen så borde dom som missar många greener ligga på färre puttar. 18 GIR med 36 puttar är ingen katastrof, medans 5 GIR med 36 puttar är det.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Erikxson skrev:
långryggen skrev:
Erikxson skrev:18 GIR med 36 puttar är ingen katastrof, medans 5 GIR med 36 puttar är det.
Kan ju vara lika bra putting, men då är wedgarna innan förstaputten (eller putten från utanför green) en riktig svaghet :D
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
Erikxson skrev:
långryggen skrev:18 GIR med 36 puttar är ingen katastrof, medans 5 GIR med 36 puttar är det.

Kan ju vara lika bra putting, men då är wedgarna innan förstaputten (eller putten från utanför green) en riktig svaghet :D
Ja precis, men fortfarande en lika tydlig symbol på att något är mindre starkt ich behöver fixas till! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag tänkte lite på detta igår när jag spelade och även gången innan. Det är väll just det där med att förstå spelet och vad som krävs för att ex ligga på singel.

om man börjar med en 36 hcp så blir ju en sådan oftast besviken om man inte lyckas göra ett par eller två på en runda och tycker att sänkningen ligger långt långt bort. Istället för att förstå att gör man bogey på 16 hål och sedan dubbel på resten så är det sänkning.

Lika är det väll lite för mig när det gäller mitt tänk. singel betyder att man måste göra birdie och par och nästan ingen bogey men det stämmer ju inte heller. Man måste lära sig acceptera att vissa hål får man skita i par och ta en enkel bogey istället för att försöka satsa på ett par och ta massa saker i spel, precis som Hollowind pratar om. Jag gjorde det misstaget igår och det kostade oerhört mycket. jag hade kunnat gå därifrån med en dubbel på det hålet och det hade sparat mig massor.

Slå längst är ju inte alltid bäst och det visas ju gång på gång på ex en par 5, där tycker jag det är mest tydligast. Jag kan ofta nå green på två slag men bara för det så har jag inte en birdie utan kan lika enkelt bli ett par, medans min partner jag spelar mest med spelar in på tre och kliver också därifrån med par, iofs nosar han mellan par och bogey då men samtidigt det är ett slags skillnad på att slå in på två istället för tre. lägg till lite vatten så kan det där slaget bli till tre slags skillnad och inte till den långtslåendes fördel.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:Mycket intressant analys Hollowind!

Nu vet jag inte hur det här låter i dina öron men det vore ju roligt om du kanske tog dig an två st spelare och med lite stöd och feedback online kunde försöka jaga några medel hcp ner till singel. Lite samma koncept som Svensk golf har.


Jag tror att man kan ta ner många till singel utan att egentligen påverka deras sving eller liknande utan mer fokusera på det psykiska samt lite kondition så man har den fysiska orken att genomföra en 18 håls runda utan att tappa fokus.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Jag tror att man kan ta ner många till singel utan att egentligen påverka deras sving eller liknande utan mer fokusera på det psykiska samt lite kondition så man har den fysiska orken att genomföra en 18 håls runda utan att tappa fokus.
Jag tror inte att det största problemet för medelgolfaren är att fysiskt orka gå en runda. Tror istället att all skit som man stoppar i sig i form av kolhydrater gör att blodsockret går upp och ned och hela tiden måste fyllas på för att man inte ska bli trött.

Man behöver inga sportdrycker (Underpar, Vitaminwell etc), mackor, frukt, choklad etc för att klara en runda. Ta med ett par kokta ägg, lite nötter och vatten istället :)

Sen instämmer jag i att spelstrategi är väldigt viktigt för att ta sig nedåt i hcp. Att ta sin medicin som det heter och chippa ut sig från ruffen istället för att försöka sig på ett Phil Mickelson-slag gör massor för scoren. Tyvärr så har man ju ibland lyckats från omöjliga lägen och tror sig kunna göra det oftare än man faktiskt gör.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Jag tror att man kan ta ner många till singel utan att egentligen påverka deras sving eller liknande utan mer fokusera på det psykiska samt lite kondition så man har den fysiska orken att genomföra en 18 håls runda utan att tappa fokus.
Jag tror inte att det största problemet för medelgolfaren är att fysiskt orka gå en runda. Tror istället att all skit som man stoppar i sig i form av kolhydrater gör att blodsockret går upp och ned och hela tiden måste fyllas på för att man inte ska bli trött.

Man behöver inga sportdrycker (Underpar, Vitaminwell etc), mackor, frukt, choklad etc för att klara en runda. Ta med ett par kokta ägg, lite nötter och vatten istället :)

Sen instämmer jag i att spelstrategi är väldigt viktigt för att ta sig nedåt i hcp. Att ta sin medicin som det heter och chippa ut sig från ruffen istället för att försöka sig på ett Phil Mickelson-slag gör massor för scoren. Tyvärr så har man ju ibland lyckats från omöjliga lägen och tror sig kunna göra det oftare än man faktiskt gör.
Så kan det mycket möjligt vara. tycker man ofta på golfbanan märker att dom sista 3,4 hålen tappar man fokus och gör dåliga slag i alla fall men kan vara sockret som inte är i balans efter den där chokladen eller korven som inte räckte. :mrgreen:
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Jag tror att man kan ta ner många till singel utan att egentligen påverka deras sving eller liknande utan mer fokusera på det psykiska samt lite kondition så man har den fysiska orken att genomföra en 18 håls runda utan att tappa fokus.
Jag tror inte att det största problemet för medelgolfaren är att fysiskt orka gå en runda. Tror istället att all skit som man stoppar i sig i form av kolhydrater gör att blodsockret går upp och ned och hela tiden måste fyllas på för att man inte ska bli trött.

Man behöver inga sportdrycker (Underpar, Vitaminwell etc), mackor, frukt, choklad etc för att klara en runda. Ta med ett par kokta ägg, lite nötter och vatten istället :)

Sen instämmer jag i att spelstrategi är väldigt viktigt för att ta sig nedåt i hcp. Att ta sin medicin som det heter och chippa ut sig från ruffen istället för att försöka sig på ett Phil Mickelson-slag gör massor för scoren. Tyvärr så har man ju ibland lyckats från omöjliga lägen och tror sig kunna göra det oftare än man faktiskt gör.
+1 på den! Sockertoppar och dalar hela rundan runt, upplagt för att misslyckas.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

stevvee skrev:
MaxP skrev:Mycket intressant analys Hollowind!

Nu vet jag inte hur det här låter i dina öron men det vore ju roligt om du kanske tog dig an två st spelare och med lite stöd och feedback online kunde försöka jaga några medel hcp ner till singel. Lite samma koncept som Svensk golf har.

Jag tror att man kan ta ner många till singel utan att egentligen påverka deras sving eller liknande utan mer fokusera på det psykiska samt lite kondition så man har den fysiska orken att genomföra en 18 håls runda utan att tappa fokus.
Tankarna finns redan på något liknande. Men problemet kommer alltid tillbaka till individens ansvar.

Jag erbjuder kurser på hemmaklubben med inriktning "sänk ditt HCP utan att träna" och det är bara spelstrategi och som du säger att lära sig tackla situationer. Det görs med framgång så länge spelarna är intresserade.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Så kan det mycket möjligt vara. tycker man ofta på golfbanan märker att dom sista 3,4 hålen tappar man fokus och gör dåliga slag i alla fall men kan vara sockret som inte är i balans efter den där chokladen eller korven som inte räckte. :mrgreen:
På de flesta banor fyller man ju på med mat och dryck efter 9:an som tar slut efter ett par hål och till de sista hålen är blodsockret lågt och orken tryter.
Skriv svar