Hcp-mygel i stor tävling

Här snackar vi allmänt om golf...
Wilhelm
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 aug 2016, 07:44

Jag spelar bara partävlingar på klubben. Riksomfattande är aldrig någon ide. Man måste ha fel hcp eller sitt livs runda (nästan) och ibland räcker inte ens det.

En bekant deltog i en tävling och nämnde att det va galna segerpoäng. Det var där jag snubblade över denna uppenbara myglare. Men det är väl bara låta honom hålla på...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Wilhelm skrev:Att vara på par efter 14 hål och ligga 11p bättre än hcp med 4 birdies i en 5-timmars tävlingsrunda och sen även i nästa tävlingsomgång spela bättre än sitt handikapp är så uppenbart mygel.
Har själv jobbat på golfklubb. Och verkat som tävlingsledare i många tävlingar i flera år. Här ringer klockorna (eller snarare tjuter).
Med tanke på omständigheterna så är sannolikheten för mygel 90%.
Men jag förstår om en försvarande aspekt läggs fram. Den står inte jag för...
Jag håller helt med dig om att det du lägger fram får det att framstå som tydligt mygel. Och jag har precis som du god erfarenhet av såväl arbete på golfklubb som år av tävlingsledning. Troligen är din uppskattning till 90% närmast korrekt och något jag köper. Tyvärr är möjligheten till mygel och mygel vid amatörtävlingar något vi aldrig kommer att få bukt på. Jag tycker inte att det är ok och om bevis finns och detta reds ut så lär väl saker och ting nå ett bra slut ändå.

Dessutom finns det något som jag irriterar mig på vid detta lag nästan lika mycket som HCP-myglare och det är den tendens som finns i Sverige i dag att faktiskt kalla majoriteten av segrare i lagtävlingar för just myglare. Speciellt om spelare i frågan har över 10 i HCP.

Jag tror alla golfare som antingen känner någon som spelar på 10+ i HCP eller gör det själv vet hur ojämn golfen kan vara. Jag har ett par vänner i regionen som kan spöa mig brutto på nio hål t.ex. Men de kan också skjuta 15 över par på samma nio nästa dag. Dagar det stämmer på golfbanan kan många spelare lyckas bra (riktigt bra). För att ta ett exempel hade vi en kille som var i zonen under vår golfvecka - han lyckades vinna både veckans största singeltävling och den största lagtävlingen (gästboll) - han kände sig tvungen att be om ursäkt i sitt tacktal för att han kände sig uttittad efter två vinster.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Wilhelm skrev:Jag spelar bara partävlingar på klubben. Riksomfattande är aldrig någon ide. Man måste ha fel hcp eller sitt livs runda (nästan) och ibland räcker inte ens det.

En bekant deltog i en tävling och nämnde att det va galna segerpoäng. Det var där jag snubblade över denna uppenbara myglare. Men det är väl bara låta honom hålla på...
Om du rapporterar och ärende inlett varför ska namn och sådant upp här? Det är ingen som genom detta forum kommer få denna person avstängd. Och blir det friande dom från hcp-kommitte och tävlingslednig finns det ju inte heller så mycket att göra!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Jag kan absolut känna igen den diskussionen. Jag kan ha för högt handicap om man ser till mitt spel och slagen jag kan utföra, men min score visar ofta andra sidan av myntet. För min del så har jag ofta flertalet par och nån birdie i mitt scorekort samt många bogyes, men jag har även väldigt många streckade. I mitt fall så ligger jag ofta runt 36p på en runda men har streckat flera hål och det beror på att min spelstil generar många chansningar samt att jag är den som efter ett riktigt dåligt slag följer upp med flera lika dåliga slag till och ofta inte kan skaka av det på ett par tre hål.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MizunoMade skrev:Jag kan absolut känna igen den diskussionen. Jag kan ha för högt handicap om man ser till mitt spel och slagen jag kan utföra, men min score visar ofta andra sidan av myntet. För min del så har jag ofta flertalet par och nån birdie i mitt scorekort samt många bogyes, men jag har även väldigt många streckade. I mitt fall så ligger jag ofta runt 36p på en runda men har streckat flera hål och det beror på att min spelstil generar många chansningar
Var tvungen att dubbelkolla om det var jag som skrivit detta :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Jag har kompisar som ligger på 11-12 hcp som flera gånger har gått på banans par första 9 hålen för att sedan klappa ihop totalt och strecka 5-6 hål sista 9. De har helt enkelt en hög högsta nivå men är alldeles för ojämna.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

En av anledningarna till att jag inte lirar partävlingar med finare priser längre, det är för tråkigt att se dessa otroliga resultat i varje tävling.
Samma i dessa cuper där man spelar bäst-sämstboll och man blir utslagen av någon som har uppenbart fel hcp, alternativt inte ens är den man utger sig för att vara.

Nä, så länge det är fina priser kommer det alltid finnas de som gör vad som helst för att "vinna" dessa.

Personligen ser jag det som i princip uteslutet att en 13 handikappare (som ju är en hyggligt stabil spelstandard) gör ett sådant resultat.
42 poäng med 3 streck, komigen... I don´t buy it...
Det är i klass med "Jannarna" som tom åkte dit för att ha justerat sina hcp i GIT (har jag för mig?).
De spelar tydligen fortfarande partävlingar om jag inte misstar mig?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev:Personligen ser jag det som i princip uteslutet att en 13 handikappare (som ju är en hyggligt stabil spelstandard) gör ett sådant resultat.
42 poäng med 3 streck, komigen... I don´t buy it...
Det är i klass med "Jannarna" som tom åkte dit för att ha justerat sina hcp i GIT (har jag för mig?).
De spelar tydligen fortfarande partävlingar om jag inte misstar mig?
Var ute och spelade Bro-Hof Stadium men en kompis för ett par veckor sedan.
Han hade då mellan 12-13 i hcp och registrerar alla sina rundor.
Han skrapade ihop 43 poäng med 2 streckade hål.
Det händer med andra ord.
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Skulle vara kul att se skillnaden på slopen mellan de banorna?
Edit...
Woodlands, Pine Magnolia:
12.0 - 12.8 14
12.9 - 13.7 15
Bro Hof, stadium:
12.0 - 12.4 18
12.5 - 13.2 19
13.3 - 14.0 20

Så redan bara på slopen är det ju alltså 4 slag (han hade väl 13,1?)
Det tycker jag är en viss skillnad, för har en golfare en bra dag, då är banan av mindre betydelse som jag upplever det, däremot har en spelare en dålig dag, då ger banan ett större utfall, är min subjektiva åsikt.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Wilhelm
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 aug 2016, 07:44

Ville göra det uppmärksammat. Som med fuskjannarna. Jag hittade info om dessa på nätet och har sett deras utveckling på tävlingar. Nu är de inte sekretess ens. Iaf inte Nygren. Och han har inte runt hcp 13-14 längre utan 10,4. Blev förmodligen tvångssänkt i år. Till 10. Men nu på väg upp...
Hans radarpartner ligger på 9-9,5.
De är fortf högt upp i resultatlistorna fortfarande men skulle inte klassa dem som jättemyglare. Som när de hade 12/14 i hcp båda två och sällan va sämre än topp5 i partävlingar.

Angående Lassegubben. Att göra 39p efter 14 hål. Sen troligen strecka medvetet tre hål innan avsluta med en 3p och göra 42p. Laget går vidare sen i regionsfinal göra 37p (hade förmodligen en dålig dag) och hcp innan båda tävlingarna är 13,1. Och nu inför finaltävlingen har han 13,2. Som tur är har han en dålig 20hcp som spelpartner så det mesta hänger på myglarn med 13,2.

Såklart kommer det alltid finnas de som fuskar om det går. Men att göra dem uppmärksammade är det bästa. Ett liknande par som vann många resor va Selsborg Uppsala/Klasson Grödinge. De spelade på hcp 13-14/22-23 i flera år och sänkte sig aldrig. Vann bl.a solresor efter upprepade 58-59 nettoscorer i 2-mannascramble. Men efter uppmärksammande av dessa är de nu sänkta till 10-11/15-16 och spelar inte lika ofta ihop och när de gjort det så måste de verkligen spela bra för att vinna. Såg att de hade kommit åtta i någon tävling med sina nya rätta handikapp. Hade de haft sina gamla handikapp så hade de vunnit den tävlingen. Också.

Men golfförbundet friar hellre än fäller och det är väl i grunden bra. Men när man gjort 42p i en bästbollstävlingen så ska det registreras. Speciellt som myglarn gått vidare till final pga sitt felaktiga handikapp. Hade han sänkts till rättmätiga 11,3 så hade laget ej gått vidare från regionsfinalen.

Håller en tumme att det går dåligt i finalen. Och två tummar för att de inte ens får vara med...
Skriv svar