Hcp-mygel i stor tävling

Här snackar vi allmänt om golf...
Wilhelm
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 aug 2016, 07:44

Hej!

Volvo world golf challenge

Vad tycker ni? Hur kan man ha 39p efter 14 hål. (I bästbollstävling). Vara på banans par med hcp 13,1. Strecka 15,16,17 (förmodligen med flit). Par igen på 18 och 3p.
Totalt 42p. Inte sänka sig. Sen göra 37p i regionsfinal några veckor senare med sitt gamla, felaktiga handikapp. Gå vidare till Sverigefinal och tycka det är okay?

Lite mer detaljerad information:

70XXXX-XXX Spelare Johansson, XX GK

2016-07-26 vinner Johansson tillsammans med Ohlsson Volvo world golf challenge på Woodlands gk med en segerscore på 50p.

X själv spelar på hcp 13,1 och gör 42p. Han är på par efter 14 hål efter bland annat 4 birdies. Streckar hål 15,16,17 men gör
ändå anmärkningsvärda 42p. (har spelhcp 14 men 10% bortreducerat så i tävlingen blir det 41p på spelhcp 13).

Han ska då sänkas med 6 steg a 0,3p ner till hcp 11,3. Men detta görs ej. Även om det ej görs per automatik i en bästbollstävling
har man naturligtvis skyldighet att själv sänka sitt handikapp när man har spelat så otroligt mycket bättre än sitt spelhcp.

Vinsten ger en plats i regionalsfinalen. Där X ska spelas på hcp 11,3 och få 13 erhållna slag. Efter 10% avdrag ska hans spelhcp
i tävlingen vara 12.

Eftersom sänkning ej har skett så spelar X fortfarande på hcp 13,1 och får 15 erhållna slag. Efter 10% avdrag blir det 13,5 och
spelhcp i tävlingen 14. Dvs 2 slag för mycket.

Regionsfinal Varberg gk, västra banan.
Hål 9 index 13.
Hål 10 index 14.

X gör par både på hål 9 och 10. Och får 3p per hål som även blir lagets poäng.
Han ska ej ha slag på dessa två hål och lagets poäng borde varit 2p på hål 9 och 2p på hål 10.
Y score på hålen va dubbelbogey 6 och bogey 4, vilket endast genererade 1p hål 9 och 2p hål 10.

Lag Johansson / Ohlsson får 41p i regionsfinalen, vilket är samma poäng som vinnarna och hamnar på tredje
plats pga högre totalt spelhcp. Men egentligen borde de hamnat på 39p och den tredje och sista finalplatsen ska gå
till Lindelöf, Haverdals gk + Sjöö, Ringenäs gk. Och om de ej kan så hade även Juhlin, Lunna golf + Johansson Gullbringa G&CC kommit före i resultatlistan.

Summa sumarum så har Johansson fuskat till sig en plats i Sverigefinalen (medvetet eller omedvetet) på Lindelöfs och Sjöös bekostnad och det ska självklart beivras. Ge platsen snarast till de rättmätiga tredjeplatstagarna: Lindelöf + Sjöö.

Resultat, klubbtävling Woodlands gk:
https://www9.golf.se/Competition/GBTour ... 16/1621922


Resultat, regionsfinal Varbergs gk:
https://www9.golf.se/Competition/GBTour ... 83/results
Bilagor
Hygglig score för en 13,1-handikappare
Hygglig score för en 13,1-handikappare
image.png (59.68 KiB) Visad 9091 gånger
Senast redigerad av JohanAdministratör den 31 aug 2016, 10:31, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Skäl för ändring: För allmänheten behövs inte exakta namn och golf-id. Diskussionen är bättre att hållas på en hypotetisk nivå snarare än detaljerad anklagande nivå.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag avskyr HCP-mygel men jag har också svårt att acceptera att hänga ut personer på nätet utan någon mer information. Nu vet jag inte var informationen du delar med dig av kommer ifrån.

Att någon med 13 i HCP kan hålla sig på par ett par hål är inte helt omöjligt, speciellt om spelaren i fråga är påväg neråt. Även om att ligga på par efter 14 hål är riktigt bra presterat med det HCPet.

Att sänka sig på en bästbollrunda tycker jag inte alls är ett krav, du spelar trots allt med helt andra förutsättningar än vid en singeltävling och det kommer förändra din score.

Är det någon som har pratat med personen i fråga? Är du säker på att han faktiskt myglat och inte bara presterat bra? Har tävlingsarrangörerna gått vidare med det här?
Wilhelm
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 aug 2016, 07:44

Att vara på par efter 14 hål och ligga 11p bättre än hcp med 4 birdies i en 5-timmars tävlingsrunda och sen även i nästa tävlingsomgång spela bättre än sitt handikapp är så uppenbart mygel.
Har själv jobbat på golfklubb. Och verkat som tävlingsledare i många tävlingar i flera år. Här ringer klockorna (eller snarare tjuter).
Med tanke på omständigheterna så är sannolikheten för mygel 90%.
Men jag förstår om en försvarande aspekt läggs fram. Den står inte jag för...
Wilhelm
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 aug 2016, 07:44

Informationen kommer från tävlingsresultaten på golf.se.
Och slopetabeller från respektive klubb.
Det troliga är att han inte är på väg ner i hcp. Utan snarare att han borde ha 7-8 i hcp men har undvikit att sänka sig och stannat på hcp 13 för att öka vinstchanser i partävlingar. Jag pratar efter erfarenheten som mångårig tävlingsledare i detta fall. Har stött på många liknande scenarion tidigare. Tråkigt men sant...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Wilhelm skrev:Att vara på par efter 14 hål och ligga 11p bättre än hcp med 4 birdies i en 5-timmars tävlingsrunda och sen även i nästa tävlingsomgång spela bättre än sitt handikapp är så uppenbart mygel.
Har själv jobbat på golfklubb. Och verkat som tävlingsledare i många tävlingar i flera år. Här ringer klockorna (eller snarare tjuter).
Med tanke på omständigheterna så är sannolikheten för mygel 90%.
Men jag förstår om en försvarande aspekt läggs fram. Den står inte jag för...
Ja så kan vara. Men vad är ayftet i att hänga ut personer med namn på ett forum på internet? Kommer ju inte göra skillnad för scoren eller resultat i tävlingen. Diskutera problemet generellt och rapportera spelaren till tävlingsledningen och dennes hrmmaklubbs hcpkommitte. Förstår inte vad vi ska med den informationen till här.

Hcp-myglare finns det väl i alla tävlingar och klasser särskikt när priserna går upp. Som att tex skjuta -11 i foursome kan ju vara lite mastigt.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Wilhelm
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 aug 2016, 07:44

Det är redan rapporterat. Utredning pågår. Intresserad av synpunkter.
Men det är som vanligt i Sverige. Säger man ett ont ord om främlingar är man rasist. Lägger man fram information som är 90% bevis för fusk så är det man själv som är knölen. Tänkte ta bort golfid men det är ju bara att söka på golf.se så kommer det upp.
Uppenbart mygel i riksomfattande tävling tycker inte jag är okay...

Att försvara 42p med 3 streck i slutet när han insåg att det blir vinst ändå med att "det är andra förutsättningar i bästbollstävling så sänkning är ej nödvändig" känns märkligt för mig. Men alla tycker vi olika...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Wilhelm skrev:Det är redan rapporterat. Utredning pågår. Intresserad av synpunkter.
Men det är som vanligt i Sverige. Säger man ett ont ord om främlingar är man rasist. Lägger man fram information som är 90% bevis för fusk så är det man själv som är knölen. Tänkte ta bort golfid men det är ju bara att söka på golf.se så kommer det upp.
Uppenbart mygel i riksomfattande tävling tycker inte jag är okay...

Att försvara 42p med 3 streck i slutet när han insåg att det blir vinst ändå med att "det är andra förutsättningar i bästbollstävling så sänkning är ej nödvändig" känns märkligt för mig. Men alla tycker vi olika...
Jag tror du faller på din attityd och hur du lägger fram det, känns ju lite sådär när du reggar dig några minuter innan du postar ditt första inlägg som då är ett raseriutbrott på en tävling som hänger ut vedebörande. Jag förstår frustrationen helt klart men samtidigt vad skall du få ut av att regga dig här och skriva detta ?

Det är tävlingskommiten som dömmer och dom fattar väll även beslut efter utredningen. Man är inte dömd förens man är dömd.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sen har jag kikat igenom resultatlistorna och jag hittar ingen Wilhelm jag kanske missade i scrollningen så vad har du egentligen med det att göra ? Eller heter du inte Wilhelm ?

Detta gör ju som sagt att det är svårt att förstå dig eller lägga någon värdering i din skrift.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har redigerat namn och golf-id i ursprungs-meddelandet.

Forumet är inte rätt plats att "hänga ut" spelare. Men diskussionen om fenomenet är välkommen och jag hoppas vi kan fokusera på ämnet i sig snarare än personerna.
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Hcp myglare finns överallt. De finns de som inte vill sänka sig för att kunna vinna tävlingar. Och de finns de som är tvärt om, men de tävlar inget. Utan det ska bara se bra ut på pappret att de har ett lågt hcp.
Detta problemet kommer alltid finnas att det är folk som vill vinna tävling efter tävling med ett hcp som de förlänge sedan lämnade bakom sig.
Det är nåt vi "amatörer" får leva med.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Skriv svar