Attackvinkel driver

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Negativ attackvinkel (-1,1 grader) + hög svinghastiget +positiv (inifrån ut) swing direction = PGA-proffs.

Positiv attackvinkel (+2-3 grader) + medelamatörsvinghastiget + positiv swing direction = Perfekta Trackmanvärden och inga problem att slå 240 meter.

Negativ attackvinkel (mellan -5 och -8) grader + medelsvinghastiget + neutral eller positiv swing direction = Amatörer som slår kort (kan gå runt 200 meter ändå med rull) och rakt.

Positiv attackvinkel (2 grader eller mer) + medelsvinghasighet + negativ (utifrån in) swing direction = Amatörer som slicar vilket alltid går kort trots rätt utgångsvinkel.

P.g.a. att svingen är en båge och vänder inåt efter lägsta punkten (vilket är problemet med drivern, men önskvärt med järn) är det väldigt väldigt svårt att träffa inifrån-ut med en positiv attackvinkel. Inte ens proffsen gör ju detta så hur är det tänkt att vi amatörer med slöa svingar ska klara det?

Så jag undrar lite om någon här med en svinghastighet på runt 90-100 mph slår rakt eller draw med positiv attackvinkel med en driver med standardloft? För jag behöver tips för hur man får till det. Finns det några perfekta enligt trackman-människor här?

Enklaste är ju givetvis att köpa en driver med mycket högre loft, och det är kanske det men egentligen ska göra?

Dessa har positiv attackvinkel: LPGA-spelare (inte så mycket draw och slice inte helt ovanligt), longdrive-tävlare (miss ofta slice), och Bubba Watson (40 meter högerskruv).
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:Negativ attackvinkel (-1,1 grader) + hög svinghastiget +positiv (inifrån ut) swing direction = PGA-proffs.

Positiv attackvinkel (+2-3 grader) + medelamatörsvinghastiget + positiv swing direction = Perfekta Trackmanvärden och inga problem att slå 240 meter.

Negativ attackvinkel (mellan -5 och -8) grader + medelsvinghastiget + neutral eller positiv swing direction = Amatörer som slår kort (kan gå runt 200 meter ändå med rull) och rakt.

Positiv attackvinkel (2 grader eller mer) + medelsvinghasighet + negativ (utifrån in) swing direction = Amatörer som slicar vilket alltid går kort trots rätt utgångsvinkel.

P.g.a. att svingen är en båge och vänder inåt efter lägsta punkten (vilket är problemet med drivern, men önskvärt med järn) är det väldigt väldigt svårt att träffa inifrån-ut med en positiv attackvinkel. Inte ens proffsen gör ju detta så hur är det tänkt att vi amatörer med slöa svingar ska klara det?

Så jag undrar lite om någon här med en svinghastighet på runt 90-100 mph slår rakt eller draw med positiv attackvinkel med en driver med standardloft? För jag behöver tips för hur man får till det. Finns det några perfekta enligt trackman-människor här?

Enklaste är ju givetvis att köpa en driver med mycket högre loft, och det är kanske det men egentligen ska göra?

Dessa har positiv attackvinkel: LPGA-spelare (inte så mycket draw och slice inte helt ovanligt), longdrive-tävlare (miss ofta slice), och Bubba Watson (40 meter högerskruv).
Ett första svar är ja, alldeles för många golfare har alldeles för låg loft på sin driver. Speciellt män. Men med det sagt så kan jag nog inte riktigt hålla med om att det ska vara så svårt som du beskriver att slå uppåt och utåt med en driver. Självklart är det en väldig skillnad mot järnslagen precis som du säger men med en god förståelse och bra drillar så är det lättare än många tror.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

PGA spelarna slår ner för att de får bättre kontroll, LPGA spelarna slår upp för att få mera längd.

Sedan tror jag inte att någon grad - vs någon grad +på drivern gör någon större skillnad för längd. Visst har du -5 så tjänar du säkert en hel del meter jämfört med +1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:PGA spelarna slår ner för att de får bättre kontroll, LPGA spelarna slår upp för att få mera längd.

Sedan tror jag inte att någon grad - vs någon grad +på drivern gör någon större skillnad för längd. Visst har du -5 så tjänar du säkert en hel del meter jämfört med +1
För PGA-spelarna ligger det också en hel del i att optimera längden efter sin hastighet. Jag håller helt med dig när det gäller loftet på drivern, många spelare tror att lösningen är 10,5 istället för 9,5 när troligen korrekt loft vore mer runt 13-14.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:Hellre högre loft och fixa launch angle/spin/höjd med skaft än att lösa det med lågt loft.

Sen sitter det ju mycket i teknik. Det man kan fixa med skaft, loft osv går ju till en gräns. Svingen och dess teknik löser ju desto mer.
Vad skulle du säga att de flesta golfare du kör en custom med får för loft på drivern?
Å andra sidan så är det också precis som du säger att tekniken kommer spela allra mest roll och de härliga herrarna som slår ner 5 grader med drivern och 85mph har inte mycket nytta av annat.
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Bra diskussion. Ska erkänna att min driver är en femton år gammal Tumbaline med ett väldigt lätt skaft och 10,5 grader. Upplagt för katastrof med andra ord. Jag har fått till några bra smällar, men de kommer för sällan och är opålitlig.

När jag mätt upp längd på rangen (ganska dåliga bollar) så är maxlängden för driver (204 m) 3 meter längre än min maxlängd för trätrea (201 m)....

Jag antar att jag har väldigt negativ attackvinkel för en SW går högt, 80 meter carry och rullar bak fem meter.

Men ska nog göra customfitting för en ny driver då anpassad för min sving istället för att krångla med nuvarande för mycket.

Men för mig leder detta till mer grubblerier: Med mer loft så kommer spinnen att åka upp eftersom skillnaden mellan ingångsvinkeln och loftet nu blir än större. Då blir det inte mycket rull alls längre. Eller?

Dessutom, om man ska korta skaftet för mer precision och öka loftet, har man då inte endast gjort en trätrea med större huvud och med regelbestämmelser om C.O.R.?

Rent teoretiskt borde en trätrea som har mindre klubbhuvud vilket minskar luftmotståndet och inga bestämmelser om C.O.R. kunna gå längre än Drivers en dag (t.e.x. med nyare material och längre skaft)?
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:
Det är ju en sådan blandning på kvalité. Vi går ju mycket på kontroll och spridning. Längd oftast i andra hand. Men 10-10.5 är vanligast. Har väldigt få under 10.

Men jag fittar ju hellre någon med ett 10g tyngre skaft än stället ner loftet 0.5-1 grad.

Den gamla tiden är förbi när folk körde 8 grader osv. Vissa proffs är ju uppe på 11 grader nu för tiden. Sen har dom ju telefonstolpar till skaft med och tippar det ofta med för extra styvhet och bättre kontroll.
Det var faktiskt förvånansvärt lågt, jag ser de flesta av de spelare jag provar ut hitta grader runt 11 istället men det är som du säger väldigt beroende på spelare.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:Bra diskussion. Ska erkänna att min driver är en femton år gammal Tumbaline med ett väldigt lätt skaft och 10,5 grader. Upplagt för katastrof med andra ord. Jag har fått till några bra smällar, men de kommer för sällan och är opålitlig.

När jag mätt upp längd på rangen (ganska dåliga bollar) så är maxlängden för driver (204 m) 3 meter längre än min maxlängd för trätrea (201 m)....

Jag antar att jag har väldigt negativ attackvinkel för en SW går högt, 80 meter carry och rullar bak fem meter.

Men ska nog göra customfitting för en ny driver då anpassad för min sving istället för att krångla med nuvarande för mycket.

Men för mig leder detta till mer grubblerier: Med mer loft så kommer spinnen att åka upp eftersom skillnaden mellan ingångsvinkeln och loftet nu blir än större. Då blir det inte mycket rull alls längre. Eller?

Dessutom, om man ska korta skaftet för mer precision och öka loftet, har man då inte endast gjort en trätrea med större huvud och med regelbestämmelser om C.O.R.?

Rent teoretiskt borde en trätrea som har mindre klubbhuvud vilket minskar luftmotståndet och inga bestämmelser om C.O.R. kunna gå längre än Drivers en dag (t.e.x. med nyare material och längre skaft)?
Går trätre lika långt som drivern så säger det mig alltid att du har för lite loft i drivern när du träffar bollen. Första steget hade för mig varit att få dig att slå mer upp på bollen för att se vad som händer med längden i slaget. Fortsätter du slå ner och lägger på mer loft så kommer ditt scenario slå in som du säger!
Niklas
Inlägg: 1081
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jo, gör övningar för att uppnå detta men lyckas inte. Eller, jo, men då är det en fet slice oftast. Slår draw med järn nuförtiden iaf.

Så jag har två slag jag kan använda från tee med driver, högt höger eller lågt vänster. Aldrig någonsin högt vänster.

Brukar dock spela med en äldre amatör som lyckas med detta med sin driver och slår galet långt med tanke på ålder och svinghastighet. Han har den märkligaste svingen jag har sett...
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:Jo, gör övningar för att uppnå detta men lyckas inte. Eller, jo, men då är det en fet slice oftast. Slår draw med järn nuförtiden iaf.

Så jag har två slag jag kan använda från tee med driver, högt höger eller lågt vänster. Aldrig någonsin högt vänster.

Brukar dock spela med en äldre amatör som lyckas med detta med sin driver och slår galet långt med tanke på ålder och svinghastighet. Han har den märkligaste svingen jag har sett...
Det låter helt enkelt som du inte hittat rätt övning/känsla/upplevelse ;)
Skriv svar