Sveriges bästa bana

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vilken anser ni vara Sveriges bästa bana baserat på de banor ni spelat?

Min favorit i Sverige är utan tvekan Frösåker G&CC utanför Västerås. Helt fantastiska hål vid Mälaren och en riktigt bra utmaning.

Bubblare, Bro Hof - Castle Course, Elisefarm, Barsebäck.
DonnieBrasco
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 maj 2014, 20:36

Utan tvekan Bro Hof Stadium course.....
Norrköpings Gk
Hcp: 0
Driver: Callaway Big Bertha Alpha, Fubuki Z Tour X-Stiff
Hybrid: X2 hot PRO
Järn: Callaway x-forged Project x Pxi 6.5
Wedgar: 52, 56 & 60 callaway forged copper
Putter: ja, tänk om man kunde hålla sig till 1....
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

Sverige har många fina banor. Har spelat en massa olika banor.

Några som jag har spelat som jag tycker sticker ut:

Frösåker som tidigare nämnts. Fantastisk bana, grym layout och har spelat den massor av gånger. Bästa minnet är från JSM Slag 2011 då vi spelade den allra längst bak och på de svåraste pinnarna man kan sätta. Ett grymt test på en bana i perfekt kondition.

Barsebäck Masters Course gillar inte layouten speciellt mycket men skicket på banan och hur den är skapad så ser man att den är en mästerskapsbana, väldigt tajt osv.

PGA National Lakes Course spelade Nordea Tour på banan förra året och gillade den. Otroligt svår när det blåser och ett grymt test.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
rolf
Inlägg: 122
Blev medlem: 12 maj 2014, 17:30

Barsebäck Master har jag väl knallat runt 15-20 gånger.
Obegripligt att Kristianstad/Åhus överhuvudtaget nämns i detta sammanhang. I mitt tycke en riktig skitbana, klart överreklamerad.
HenrikSalzmann
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 maj 2014, 09:16

Stadium Course är klart bäst men samtidigt lite samma utmaning för ofta.

Det rullar i praktiken aldrig på fairway, har alltid J4 eller mera in på de långa P4 från vit. Samma slag varje gång jag spelar.

Frösåker kan tex erbjuda sommar torra fairways och helt omöjliga chippar om du bara missar med någon meter.

Inte så många banor runt Mälardalen som kan erbjuda detta, kanske Vidbynäs för 4-6 säsonger sedan
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Är det bara banor inom en timme eller två från Stockholm som gäller eller får vi tycka om andra banor? ;)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

KinG-NothinG skrev:Är det bara banor inom en timme eller två från Stockholm som gäller eller får vi tycka om andra banor? ;)
Nu när du påtalar det så började jag tänka efter vilken bana jag spelat som är mest nordlig. Jag inser att jag inte lirat så mycket norröver för jag tror Fagersta är den bana som ligger längst norrut på min lista. :)
rolf
Inlägg: 122
Blev medlem: 12 maj 2014, 17:30

JohanSGF skrev:
KinG-NothinG skrev:Är det bara banor inom en timme eller två från Stockholm som gäller eller får vi tycka om andra banor? ;)
Nu när du påtalar det så började jag tänka efter vilken bana jag spelat som är mest nordlig. Jag inser att jag inte lirat så mycket norröver för jag tror Fagersta är den bana som ligger längst norrut på min lista. :)
Har banor norr om Dalälven öppnat?
HenrikSalzmann
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 maj 2014, 09:16

Klart det finns många bra banor utanför Stockholm!

Har ej spelat nya PGA i Skåne så kan inte uttala mig om denna.

Har spelat Sand som är bra men inte mästerskap på samma sätt som Bro Hof. Barsebäck, masters course är grym men det var något år sedan jag var där.

Dom flesta banorna är helt enkelt för korta för att vara riktigt högt rankade men Falsterbo, Tomelilla, Castle Course, Ullna, Elisefarm är alla bra.

Påminn mig gärna om jag glömt någon.
Skriv svar