Summering säsongen 2016

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Börjar bli dags att summera va?
Inte så många rundor kvar av den här säsongen...


Vad hade du för mål?
Jag hade själv som mål att komma under 4,5 i HCP, etablera mig under 80 slag, samt gå min första runda under par.


Hur har det gått?
Handikappet är 4,7 just nu. Har varit nere på 4,5 men därifrån gick det uppåt och sedan ned till 4,7 igen.
Jag har inte etablerat mig under 80. Jag har däremot aldrig slagit så många rundor under 80 som i år men har även skjutit typ 20 rundor med 95 skott. Jag har dock bockat av mitt livs första runda under par vilket var väldigt kul.


Allmänna tankar om säsongen?
Har haft så mycket annat att tänka på den här säsongen som gjort att golfen inte kommit i första hand eller att jag överhuvudtaget kunnat njuta av golfen. Så jag hoppas nästa säsong blir bättre. Spenderar en hel del tid med att fundera över hur jag ska hitta en nytändning inför nästa säsong.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vad hade du för mål?
Att gå från 7,4 till 5.

Hur har det gått?
Ligger nu på 8,6.

Allmänna tankar om säsongen?
Det blev inte som jag tänkte mig.

Tappade helt intresset för golfen i augusti eller något sånt och har inte ens kunnat motivera mig att åka till rangen och träna. Har blivit några enstaka rundor de två senaste månaderna och jag hoppas suget kommer tillbaka till våren.
Senast redigerad av Sandstream den 11 okt 2016, 11:27, redigerad totalt 2 gång.
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Vad hade du för mål?
Hade inget direkt handikapp mål när säsongen började då det gått ner ganska mycket senaste tiden utan fokuserade istället på att försöka hitta mer glädje i golfen och inte alltid vara så tävlingsinriktad men även att tävla lite mer än vad jag gjort senaste tiden.


Hur har det gått?
Att inte vara så tävlingsinriktad har väl inte gått superbra men jag har blivit betydligt lugnare som spelare och kan hantera riktigt dåliga slag bättre. Detta i sin tur har skapat en betydligt bättre stabilitet och jag har många gånger i år inte gett upp rundor bara för att jag tappat en del slag i början utan kommit tillbaka med t.ex. starka sista nio. Handikappet har gått ner från 3.7 till 3.2 och av de ca 50 rundor jag spelat i år så är det endast ca 10 stycken som varit på 80 slag eller mer varav hälften var i början av säsongen.


Allmänna tankar om säsongen?
En väldigt lyckad säsong på alla plan förutom att jag skulle tävla mer. Det har helt enkelt kört ihop sig för mycket denna sommar och det har mestadels blivit sällskapsgolf även om jag och far deltog i SM Far & Son. Har hittat en stabilitet i spelet som jag saknat länge. Denna stabilitet har gjort att bara för man är +3 efter 4 hål behöver man inte ge upp och jag har lyckats komma in på +3 efter 18 hål. Detta har skapat en större tro på mitt eget spel vilket gör att få rundor rinner iväg då jag vet att jag klarat upp situationen tidigare. Att jag på 5 tävlingsrundor även lyckats sänka mig 0.5 känns väldigt bra och jag har levererat under press. Nu får vi se om det blir några fler rundor i år då kylan börjat komma till Dalarna. Om inte annat så ser jag fram emot nästa säsong och då får fokus vara på att tävla mer. Det här med handikapp har jag släppt även om det är roligt när det går nedåt.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Vad hade du för mål?
Handikapp målet var iår att komma ner till under 12 i Hcp, bli lugnare i spelet samt hålla en hög lägsta nivå.


Hur har det gått?
Handikapp målet har jag misslyckats med. Men spelet har lugnat ner sig oerhört mycket och jag spelar mycket smartare nu än tidigare, litar på att jag kan slå slagen utan att ta i. Har en mycket högre lägsta nivå än tidigare och har lättare för att komma igen även om det går dåligt första nio.


Allmänna tankar om säsongen?
Min säsong har varit upp och ner, började året med att jobba mycket med svingen. Sedan har jag försökt ställa upp i en del tävlingar för att kunna bearbeta mitt psyke och det tycker jag att jag lyckats bra med. Har nästan alltid varit i toppen av tävlingarna och det känns roligt. en 2a plats är bästa resultatet. Spelet i sig är jag riktigt nöjd med även om jag ibland klantar till det för mig men jag tror att nå under 12 nästa säsong inte skall vara några problem.

Mål inför nästa säsong
sätter nytt mål nästa säsong och det är att komma under 11 hcp samt förbättra puttningen en hel del. vill bli bättre på 80 meter och in, detta har jag redan börjat med lite smått i slutet av säsongen men skall jobba mer med det.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Vad hade du för mål?
Saxat ur tråden: Dina mål inför säsongen 2016
viewtopic.php?f=27&t=994&hilit=m%C3%A5l+2016&start=20

Erikxson skrev:
Målet med 2016 är att ha kul. Att gå ut och spela mera match/skins mot polarna istället för att gå och jaga slag/poäng hela tiden.
:lol:
Och med ett ny hemmaklubb så har jag nu tillgång till 2 mycket bättre närspelsområden att träna på, så äntligen har jag nånstans att ställa mig och slå 10-80m slag, utan att gå ut kl 21:30 på hål 1 och hoppas att ingen kommer och ska gå en kvällsrunda..

Just nu så känns allting bara stelt, en hel vinter med skoteråkning där man bryter och bänder med överkroppen så känns det verkligen att man har stelnat på sig. Max har du några bra övningar för rotation i midja och axlar?




Hur har det gått?
Måste väl säga att det har gått bra med första delen i målet, att gå ut och spela för att ha kul. Dom flesta rundor vi har spelat har vi spelat skins/ match. Kan väl inte säga att man inte tänker på vart man ligger slagmässigt, utan det finns ju alltid med en. Förutom vissa rundor då man känner redan från början att man bara vill ut och slå.

Träningen på närspelet har inte gått som planerat, har fortfarande inte införskaffat mig en shagbag och begagnade V1or att stå och träna med. Så det har blivit att man ställt sig med ett nysprättat dussin och pitchat i 20min innan sällskapsronden.

Scoremässigt har jag gått mina lägsta rundor, bla en 70 runda (-2) och flera -1 och på par. Samt att mina upplockade bollar och tripplar i stort sett försvunnit helt, men det finns mycket att förbättra där.

Några tävlingar har det blivit iaf varav en del bra och en del dåliga men i överlag nöjd med resultatet.
Av 6 rundor i singelspel har det blivit 6 rundor med 37p. om jag räknar från mitten av juli och framåt. Försäsongen däremot var en tyngre period, med 7 rundor singelspel varav 0 rundor med 36p. eller bättre.
Topplaceringar har det blivit i en del tävlingar, men också många där jag varit sämre än topp 15. Dom jag är mest nöjd med är:
  • T2 KM efter särspel.
  • 1:a Edenhof Cup - Matchstege.
  • 1:a 4-manna scramble Orresta GK, med spanienresa i potten.
  • 4:a X-slaget Hasselabygdens GK, +2 med 5 birdies och 1 eagle.

Allmänna tankar om säsongen?
Det måste bli mer rutin på träning, men det är så fruktansvärt tråkigt att åka ut och träna.
Rangen har det blivit lite mer träning på dock än förut, hade obegränsat med boll där så det blev lätt att man tog en rejäl hög innan spel. Samt att vi var ut och tränade range vissa dagar också.
Där var det mycket blockträning tyvärr, men det känns som att det har gjort skillnad då bollträffen har blivit grymt mycket bättre genom säsongen.
Började även ta lektioner i augusti, jag hann med 2st i år iaf, där var det sidoförskjutningen av höften bakåt, samt att komma ner i samma svingspår som på uppvägen som var förändringen. Datan såg bra och ganska konsekvent ut med några få missar.
Men genom att lägga några timmar på rangen så kände jag snart att det blev mycket bättre. Mina duffar och småtoppar har nu i stort sett försvunnit helt samt att bollflykten är mycket högre, till kostnad av längden på slagen har blivit kortare än tidigare, men jag får mer stopp på bollen med järn 7:an än tidigare vilket är mycket mer värt än att slå järn 7 160+.

Framför allt i år tycker jag att spelet runt greenerna har höjt sig, chippningen har suttit grymt bra. Började säsongen med att ofta chippa med 50 gradarn men allt eftersom greenerna blev snabbare och framförallt hårdare så tycker jag att 58:an är lättare att kontrollera längd på.
Puttningen har jag förbättrat jättemycket, har haft otroliga problem med korta puttar, genom att jag öppnar eller stänger bladet. Men har nu börjat putta med mer arc i svingen och det är nog ett vinnande koncept med min GoLo 3.

Klubbytet har jag varit nöjd med, visst finns det saker man skulle vilja förbättra/förändra, men inget allvarligt. Att pendla 50min. efter jobbet har inte heller varit allt för farligt. Dock så känns det som att träningen blivit lidande av den långa restiden då det är mer motigt att ta sig ut till bilen för ett par timmar på övningsområdet.
Men att ha två banor att åka till gör att man kan variera sig mer, och man spar en del pengar på att inte spela GF varje helg. :lol:

Mål inför nästa säsong
Mina vintrar har jag brukat släppt allt vad golf heter från november till mars, förutom några få gånger vi åker och spelar simulator. Men i år kommer jag sälja skotern och ha fruktansvärt med tid över hemma.
Kroppen blir bara äldre och med åldern kommer stelheten. Ska göra ett schema på några rörelseövningar som man kan göra hemma efter jobbet, så att man kan fortsätta slå bollen med en hyfsad hastighet även om några år. Man har ju kollat på några av dina övningar Max, och jag har långt kvar innan jag är lika rörlig som dig, så jag hoppas på en massa information ifrån din resa nu.

Lektioner kommer jag fortsätta att ta, tänkte att man skulle börja i mars så man är fit for fight i april då vi har planerat att åka ner till spanien.

Tävlingsmässigt så kommer jag vilja spela mer singeltävlingar, och då menar jag scratchtävlingar. Man har ju blivit inspirerad av Mikael316 att åka runt och testa sin golf, så är det någon mer som kommer tävla runt i sommar så hör gärna av er.
SM är ju en tävling man vill spela, i år fick jag reda på den lite för sent, men är taggad inför Sand GC 2017!
Sen får jag se om jag kommer ställa upp i H30 eller inte, får se vad jag känner till våren angående det beslutet.

Statistik 2016
BildBild
BildBildBild
BildBildBild
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Imponerande rapport Erikxson - jag ska skicka dig en sak gällande att tycka att träning är tråkigt!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Kul att man kan vara till inspiration för någon! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
kattsmurf
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 sep 2016, 09:10
Ort: Växjö

Vad hade du för mål?
Hade en riktigt rutten säsong 2015, så målet för 2016 var att hitta en sving som jag kan spela stabilt på utan att tänka sönder varje slag och göra justeringar hela tiden under rundorna. Ett annat mål var att jobba bort slicen som jag dragits med ett par år. Handikappmässigt ville jag under 2016 sänka mig under 15,0, från 17,1 som jag haft sedan våren 2014.


Hur har det gått?
Över förväntan, helt klart. Hittade ett vettigt svingspår redan i våras och genast började bollträffarna se mycket bättre ut. Slicen är ersatt med en skön liten draw på både järn och trä. Kan ibland råka dra till med en alldeles för snäv hook för att jag fortfarande överkompenserar lite för den tidigare slicen, men det känns betydligt mer lätthanterligt.
Mitt wedgespel kring green har blivit riktigt, riktigt stabilt men puttningen har jag fortfarande problem med. Treputtar på tok för ofta och kan inte hitta något självförtroende alls på green. Tycker att just puttning är så brutalt tråkigt att träna på, men inser att det kommer bli ett måste under nästa säsong. Handikappmässigt gick jag från 17,1 till 13,2.


Allmänna tankar om säsongen?
Känns oerhört skönt att ha hittat glädjen i golfen igen. Även om jag såklart fortfarande är långt ifrån "en bra spelare" så känns det befriande att kunna flytta en del fokus från att bara få en vettig bollträff till att faktiskt slå den typ av slag jag vill.

Målet för 2017 är helt klart singelhandikapp, även om jag tror det kommer bli rejält svårt.
Som morot har jag lovat mig själv en rejäl custom fitting och nyköp av allt i bagen, från driver till putter, när jag väl kommer under 10,0 så det kan ju löna sig med lite sponsring på vägen (ping Dormy) :roll: :lol:
Driver: N/A
Trä: Mizuno JPX EZ, FW3 + FW5
Hybrid: Nike Slingshot, 3-4H
Järn: Titleist AP2 714, 4-P
Wedgar: Titleist Vokey, SM4 52° & 56°
Putter: Odyssey Metal-X 2-ball
Vagn: BIG Max Wheeler
Bag: Nike SasQuatch Tour
HCP: 13,2
MattiasF
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 jun 2016, 13:04

Vad hade du för mål?
Hade två stora målsättningar för säsongen, dels skulle jag prestera bra i värmlandsgolfens Femdagars-tävling där jag var anmäld och dels skulle jag spela in mig i mitt nya, lägre handicap samt försöka sänka det ytterligare.


Hur har det gått?
Jag lyckades med konststycket att missa min starttid under dag 4 i Femdagars då jag vände på minutsiffrorna (typ 11.24 blev 11.42). Riktigt tråkigt, men låg delad 11 inför den dagen så spelet var rätt bra med.

Jag har väl också spelat inom buffertzonen för mitt handicap större delen av säsongen, med några avvikelser till det sämre. Har inte lyckats komma lägre däremot, vilket grämer mig eftersom jag lagt ner mycket tid på träning under året.

Rätt okej ändå, det var bara andra hela säsongen sedan jag började spela så man får väl räkna med att det tar emot lite grann emellanåt.


Allmänna tankar om säsongen?
Älskar golfen, både att spela och att träna, oavsett resultat. Femdagars blev en upplevelse, det är ganska schysst att ha ett fixerat mål att träna och sikta emot. Det var också helt underbart att under en vecka gå in i tävlingsgolfsbubblan, det är sällan jag får möjlighet att så till fullo koncentrera mig på spelandet annars. Synd på diskningen bara, men i min klass var det någon snubbe som tokpresterade så segern var ändå helt utom räckhåll.

Jag har tränat många timmar men förmodligen mindre effektivt. Det har inte varit överdrivet mycket timmar på rangen, däremot har jag tränat mycket wedgespel vilket också blivit den del av mitt spel som förbättrats mest och tydligast under året. Akilleshälen har stundtals varit slarvig puttning men flest onödiga slag har kastats bort genom ett svajigt spel med klubbor längre än J8. Både utslag från tee som långa transportslag har spritts vind för våg.

Först i slutet av säsongen så tog jag mig tiden att kontakta en av landets duktigaste coacher som råkar husera i mitt närområde. Två lektioner har det blivit hittills och fokus har varit på grunderna, balans, underkroppsstabilitet och korrekt rotation. Har nött mycket på detta och efter att ha tappat spelet fullständigt under en period så börjar jag ana en ny upplevelse. Antalet riktigt rena slag under en runda har nämligen ökat drastiskt från kanske 0-3 per runda till numer vart tredje/fjärde slag. Samtidigt har de sämsta slagen blivit mycket mindre dåliga. Jag är ju inte TW liksom, men det känns som att nästa säsong kan innehålla en bra sänkning för mig om jag fortsätter på det inkörda spåret.
Driver Cobra Bio Cell röd, ställd på 12 grader
Callaway XR pro 16 Spoon, Callaway XR Hybrid 4
Mizuno JPX 825 5-pw (vill gärna ha Ping iBlade istället)
Wedgar Cobra Tour Trusty 52-8, Callaway Mack Daddy 2 56-10 och 60-10
TaylorMade Spider Mallet putter
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Vad hade du för mål?
Framför allt att komma tillrätta med mina stora svingproblem under 2015, allt blev kort och höger, en hel del sockets


Hur har det gått?
Men kombo av lektion och svingvideos och egna tankar är nu svingen betydligt rakare, men allt går fortfarande väldigt kort.

Allmänna tankar om säsongen?
Ganska standard, mängder med tidiga niohålare på helger och semestrar. Ännu färre finrundor än vanligt. Saknar Kåbo GK väldigt mycket, trivs bra i den enkla klubben, och nu finns ingen sådan i Uppsala där jag är bosatt. Men den solklara höjdaren var Visby GK. Allt jag hört om denna bana stämde och lite därtill!
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Skriv svar