Nordea slutar sponsra Nordea Tour

Här snackar vi allmänt om golf...
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

Ja det är rätt skrämmande....

Men fortfarande är det ingen som tänker på spelarnas ekonomi. Nordea Tour har tyvärr enligt mig blivit en riktig stoppkloss i svensk golf så det kanske är bra att det händer något. Professionell golf i Sverige har tyvärr blivit en överklass sport igen :oops:
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Henrik Engvall skrev:Ja det är rätt skrämmande....

Men fortfarande är det ingen som tänker på spelarnas ekonomi. Nordea Tour har tyvärr enligt mig blivit en riktig stoppkloss i svensk golf så det kanske är bra att det händer något. Professionell golf i Sverige har tyvärr blivit en överklass sport igen :oops:
Tyvärr finns det nog en överhängande risk att om deras största sponsor försvinner (och en ny inte hittas) så kommer kostnaderna för spelarna öka ännu mer.
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

MaxP skrev:
Henrik Engvall skrev:Ja det är rätt skrämmande....

Men fortfarande är det ingen som tänker på spelarnas ekonomi. Nordea Tour har tyvärr enligt mig blivit en riktig stoppkloss i svensk golf så det kanske är bra att det händer något. Professionell golf i Sverige har tyvärr blivit en överklass sport igen :oops:
Tyvärr finns det nog en överhängande risk att om deras största sponsor försvinner (och en ny inte hittas) så kommer kostnaderna för spelarna öka ännu mer.
Ja tyvärr!
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Henrik Engvall skrev:
MaxP skrev:
Henrik Engvall skrev:Ja det är rätt skrämmande....

Men fortfarande är det ingen som tänker på spelarnas ekonomi. Nordea Tour har tyvärr enligt mig blivit en riktig stoppkloss i svensk golf så det kanske är bra att det händer något. Professionell golf i Sverige har tyvärr blivit en överklass sport igen :oops:
Tyvärr finns det nog en överhängande risk att om deras största sponsor försvinner (och en ny inte hittas) så kommer kostnaderna för spelarna öka ännu mer.
Ja tyvärr!
Nu är ju inte jag i närheten av Nordea Tour. Men har spelat en del tävlingar på NFS för att jag tycker det är kul. Som det ser ut nu om man inte har stöd av klubben eller är en större grupp som åker så är det en stor ekonomisk uppoffring om man ser allt ikring tävlingarna också. Kan tänka mig, med allt annat lika, att om jag spelade på den högre nivån och hade spelet för det skulle jag inte ha en chans i världen att göra det. Även den nivån jag spelar på nu är tuff att klara av. Kan tänka mig att lovande måste vila på stort ekonomiskt stöd från antingen föröldrar eller klubben vilket gör att många lovande spelare nog trillar bort. Skulle behöva göras något för att ta bort denna barriär.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

Nordea Tour har eller hade förr när jag spelade målet att de fem som gick via Nordic Leauge till Challengetouren ska ha pengar över efter säsongen.

Vilket också innebär att de andra ca 195 spelarna som spelar Nordea Tour ska gå back.......
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Henrik Engvall skrev:Nordea Tour har eller hade förr när jag spelade målet att de fem som gick via Nordic Leauge till Challengetouren ska ha pengar över efter säsongen.

Vilket också innebär att de andra ca 195 spelarna som spelar Nordea Tour ska gå back.......
Det är en jäkligt intressant inställning om det fortfarande är så. Jag kan själv bara hålla med er och vill helst inte tänka på hur mycket stålar som gick åt till att åka runt i Sverige och hacka runt. Och inte för att rättfärdiga Nordea Tour på något sätt men jag gissar att det bara blir värre om du skulle ta dig vidare från Nordea och ta dig in på Challenge. Kostnaderna lär ju mångdubblas?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Henrik Engvall skrev:Nordea Tour har eller hade förr när jag spelade målet att de fem som gick via Nordic Leauge till Challengetouren ska ha pengar över efter säsongen.

Vilket också innebär att de andra ca 195 spelarna som spelar Nordea Tour ska gå back.......
Det är en jäkligt intressant inställning om det fortfarande är så. Jag kan själv bara hålla med er och vill helst inte tänka på hur mycket stålar som gick åt till att åka runt i Sverige och hacka runt. Och inte för att rättfärdiga Nordea Tour på något sätt men jag gissar att det bara blir värre om du skulle ta dig vidare från Nordea och ta dig in på Challenge. Kostnaderna lär ju mångdubblas?
Pratade med en snubbe på ett inspel som tävlingstränade på NFS. Han spelade inte mycket på nordea tour. För det var för dyrt. Han jobbade vid sidan om men en satsning på Nordea Tour skulle enligt honom kräva ett startkaoital på ca 500000 och ca miljonen för challengetouren. Då snackade han alltså om mängden tävlingar som krävs för att ligga på toppen. Det låter ju groteskt mycket men om man tänker efter är det inte orimligt.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

De lokala spelare jag känner till som spelat Nordea och Challenge har kommit från ekonomiskt starka familjer.
Att unga spelare utan rika föräldrar aldrig kan komma någon vart känns som ett faktum och det gör mig förbannad.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Trodde faktiskt att golfen var en sport man kunde lyckas med utan extrem uppbackning ekonomiskt men ack så fel jag verkar ha haft.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

stevvee skrev:Trodde faktiskt att golfen var en sport man kunde lyckas med utan extrem uppbackning ekonomiskt men ack så fel jag verkar ha haft.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som junior har du oftast goda möjligheter då många klubbar stödjer majoriteten av deras kostnader. Men det finns en magisk gräns som kostar mycket att växa över.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar