Nordea slutar sponsra Nordea Tour

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nordea lägger ned sin satsning på golf. Nordea Tour-samarbetet avslutas redan till nästa säsongen och Nordea Masters löper endast över 2017 och Barsebäck

Jag tror att PGA som äger och administrerar den svenska proffstouren kommer få svårt att hitta en ny titelsponsor.
Det är en rättighet som antagligen kostar ett gäng miljoner kronor att sätta sitt namn på. Sedan ska man aktivera sig under hela touren för ytterligare ett gäng miljoner. Vad får man ut utav det?

Tror ni det dyker upp någon ny titelsponsor eller kommer PGA fortsätta utan sponsor?

Jag har tidigare legat på PGA och försökt få de att satsa på kommunikation för att öka medvetenheten om touren men det verkar inte ha prioriterats. Jag hoppas de hittar en ny bra sponsor som sätter lite högre krav och hjälper till att finansiera en kommersialisering av touren.

Vilket företag tror du skulle ha stor nytta utav att sponsra PGA och touren?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det är en tuff fråga. Nordea Tour har ju tidigare varit Telia Tour så jag gissar att Telia inte direkt är aktuellt vilket var första namnet jag tänkte på. Tyvärr är ju inte golfen lika het som den var för 10 år sen och det märker säkert titelsponsorerna av (jag kan tänka mig att det var därför Telia slutade exempelvis). Jag har noll insikt i vad sponsorn gör mer än namnet så det är svårt att säga hur mycket jobb det skulle innebära för PGA att bedriva touren själv - men med tanke på det fåtal personer som är anställda inom PGA så vore det en utmaning tror jag.

Jag tror att Nordea Masters inte kommer vara några problem att hitta en ny sponsor till, speciellt inte nu när det är fler än en svensk som går som tåget ute i världen.

Men jag håller helt med dig om kommunikationen. Jag har nästan slutat besöka Europa och PGA-tourens hemsidor då jag får all information och mer ifrån deras sociala medier osv. Fasen, jag behöver inte ens titta på tävlingarna för att ändå hänga med hur bra som helst. Samma sak med t.ex. SHL här i Sverige (och jag tänker mig att fler sporter har samma sak). Jag håller helt med om att något måste ske på den punkten för att nå ut till golfarna och skapa ett intresse för varje deltävling på tourerna framåt.

Jag hoppas väl på Spotify Tour och IKEA Masters från och med 2018 :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

De goda skäl som finns att sponsra något, vad som helst egentligen är väl att:

öka sin kännedom i ett specifikt community i det här fallet golf-världen. Vilket bolag skulle specifikt vilja öka sin kännedom bland golfare?

positionera sitt varumärke med hjälp utav att sponsra en specifik sport/klubb. Då är ju frågan "Vad står golf för" - lyx/vardagsmotion/svensson-sport/överklass-sport?

att få en plattform du kan använda för att öka ditt sälj. T.ex bjuda in kunder eller potentiella kunder till tävlingar och knyta dem närmare dig och kunna öka ditt sälj gentemot dem.

Det enda jag kan komma att tänka på som verkar vettigt är olika bilmärken. T.ex har ju Skoda riktat in sig på den svenska hockey-världen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Läste precis artikeln på Svensk Golf http://www.svenskgolf.se/artiklar/tourn ... rns-avhopp
om situationen - det låter inte direkt positivt för Nordea Tour eller vad det nu kommer heta framåt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Generellt kan man nog säga att golfare i allmänhet har det hyfsat bra ställt ekonomiskt. Därför borde företag som säljer tjänster eller produkter som riktar sig till medelklassen och uppåt vara intresserade. Tänker mig företag inom finansvärlden eller de som säljer lite dyrare produkter, tex biltillverkare, klädtillverkare, banker, finansinstitut osv.

Problemet är väl att motivera för styrelsen varför man ska lägga miljoner på en serie som i princip ingen bryr sig om eller bevittnar?

Varför inte Audi Tour hosted by Kakan Hermansson :lol:
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

Frågan är vart alla pengar tar vägen...

De som sponsrar touren är spelarna tyvärr... Lite snabb och förenklad räkning. 5000kr för touravgiften och sen 1800kr varje tävling. Räknar man lite snabbt på startavgifterna så blir det på 156 deltagare 280 800kr vilket är stor del av prispengarna. I snitt 40 000euro i prispengar per tävling vilket är ca 360 000sek.

5000kr i touravgift gånger ca 200 spelare är 1 000 000kr delat på 20 tävlingar 50 000kr per tävling.

Spelarena betalar ca 280 800 + 50 000kr i avgifter per tävling vilket är 330 800kr och prissumma 360 000kr

Spelarna betalar nästan hela prissumman i avgifter. :)
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Henrik Engvall skrev:Frågan är vart alla pengar tar vägen...

De som sponsrar touren är spelarna tyvärr... Lite snabb och förenklad räkning. 5000kr för touravgiften och sen 1800kr varje tävling. Räknar man lite snabbt på startavgifterna så blir det på 156 deltagare 280 800kr vilket är stor del av prispengarna. I snitt 40 000euro i prispengar per tävling vilket är ca 360 000sek.

5000kr i touravgift gånger ca 200 spelare är 1 000 000kr delat på 20 tävlingar 50 000kr per tävling.

Spelarena betalar ca 280 800 + 50 000kr i avgifter per tävling vilket är 330 800kr och prissumma 360 000kr

Spelarna betalar nästan hela prissumman i avgifter. :)

Jo förvisso men jag förmodar att banorna skall ha lite betalt och alla som arbetar runt detta med, reklam osv.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Henrik Engvall skrev:Frågan är vart alla pengar tar vägen...

De som sponsrar touren är spelarna tyvärr... Lite snabb och förenklad räkning. 5000kr för touravgiften och sen 1800kr varje tävling. Räknar man lite snabbt på startavgifterna så blir det på 156 deltagare 280 800kr vilket är stor del av prispengarna. I snitt 40 000euro i prispengar per tävling vilket är ca 360 000sek.

5000kr i touravgift gånger ca 200 spelare är 1 000 000kr delat på 20 tävlingar 50 000kr per tävling.

Spelarena betalar ca 280 800 + 50 000kr i avgifter per tävling vilket är 330 800kr och prissumma 360 000kr

Spelarna betalar nästan hela prissumman i avgifter. :)
Det är en intressant situation men egentligen inte så konstigt. Precis som Stevve skriver kräver självklart banorna för varje tävling ersättning (även om jag gissar att den är väldigt låg i förhållande till tiden som upptas). Personer anställda av bolaget som driver Nordea Tour (minns ej namnet just nu) är helt klart en kostnad. Därtill tillkommer säkert en massa kostnader ytterligare. Så jag gissar att spelaravgifter osv behöver vara så höga som de är för att allting ska kunna gå runt. Jag kan också tänka mig att de successivt har gått uppåt på senare år?

Samtidigt som du skriver Henrik så vore det intressant att veta var alla pengar tar vägen för det finns ju fortfarande sponsorer kvar som faktiskt går in med stålar också.

Men det kommer ju tillbaka till det som redan tagits upp i tråden kan jag tycka. Tävlingarna får knapp någon uppmärksamhet förutom på t.ex. golf.se/svenskgolf.se, de syns knappt i sociala medier, i reklam eller liknande. Och som ett resultat så består den lilla publik som finns på de flesta av tävlingarna utav familj, kompisar och klubbens medlemmar ungefär.
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

Absolut visst är det så att banan klubben borde få pengar men det får de tyvärr inte

Det är faktiskt så att klubben som arrangerar måste stå för en viss del av prispengarna. De måste anordna pro-ams där företag får köpa sig in i tävlingen för att få ihop pengar till att driva tävlingen. På vissa tävlingar är det både två och tre proams vilket gör att spelarna som inte är med i promen inte kan spela in, om de ska spela in måste de spela tre dagar innan tävlingen. Oftast är banan avstängd efter proamen för att de ska sköta banan innan tävlingen. Alla som jobbar med tävlingen ifrån klubbens sida gör det ideellt och får inget betalt.

Det finns även lokala sponsorer som går in med pengar varje tävling som klubben fixar. Klubbar går faktiskt back ekonomiskt genom att anordna en nordea tour. De får stänga banan en hel vecka och får inte in några greenfee intäkter. Det klubben tjänar på en Nordea Tävling är reklam om banan och att det ibland syns det på viasat samt på sociala medier. Samt att de får sälja en jäkla massa luncher och lite annat smått i shopen.

Rangbollar ingår i startavgiften så pron tjänar inget på rangen..

Så vad PGA och de som driver touren gör kan man faktiskt fråga sig.
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Henrik Engvall skrev:Absolut visst är det så att banan klubben borde få pengar men det får de tyvärr inte

Det är faktiskt så att klubben som arrangerar måste stå för en viss del av prispengarna. De måste anordna pro-ams där företag får köpa sig in i tävlingen för att få ihop pengar till att driva tävlingen. På vissa tävlingar är det både två och tre proams vilket gör att spelarna som inte är med i promen inte kan spela in, om de ska spela in måste de spela tre dagar innan tävlingen. Oftast är banan avstängd efter proamen för att de ska sköta banan innan tävlingen. Alla som jobbar med tävlingen ifrån klubbens sida gör det ideellt och får inget betalt.

Det finns även lokala sponsorer som går in med pengar varje tävling som klubben fixar. Klubbar går faktiskt back ekonomiskt genom att anordna en nordea tour. De får stänga banan en hel vecka och får inte in några greenfee intäkter. Det klubben tjänar på en Nordea Tävling är reklam om banan och att det ibland syns det på viasat samt på sociala medier. Samt att de får sälja en jäkla massa luncher och lite annat smått i shopen.

Rangbollar ingår i startavgiften så pron tjänar inget på rangen..

Så vad PGA och de som driver touren gör kan man faktiskt fråga sig.
Intressant Henrik, det var betydligt mer än vad jag visste. Visst har jag hört att det sällan är en vinst för klubben att ha en tävling med tanke på hur mycket andra möjliga intäkter som faller bort, men å andra sidan är jag inte så förvånad då jag vet hur lite klubbarna får vid t.ex. SM och DM som egentligen bara är skrattretande.
Skriv svar