Golfsverige

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

JohanAdministratör skrev:Klassisk makroekonomi :)

Det finns för många banor just nu och för få golfare som vill betala för sig. Hade vi haft 1.000.000 aktiva golfare hade det inte varit något problem för banorna att gå runt.

GolfStar är ju första större så kallade multi course owner i Sverige, men jag kan tänka mig att om 15-20 år så finns det säkerligen ett tiotal liknande företag som äger mellan 5-20 banor. Företagen kommer säkert ha sitt ursprung ifrån klubbar som går samman och sedan utvecklar det i större skala.

Jag tror en bra liknelse är hotellbranschen. Förr så var det fristående hotell i varenda svensk stad, sen kom kedjorna med sina stordriftsfördelar och de mindre hotellen anslöt till kedjorna istället för att streta emot. Hotell precis som golfbanor försöker få så hög beläggning som möjligt så snabbt som möjligt. Det är oviktigt varifrån gästen kommer så länge anläggningen får betalt för sin starttid/hotellrum. Ungefär samma.
Det golfbanor kan behöva bli bättre på som hotellbranschen redan har förstått är att sälja i bulk. Låt en booking-sajt köpa 1000 starttider rabatterat så har du en del av din beläggning. Sen ska man ta bättre betalt av de som kommer och köper över disk.
Går du till ett hotell 17.00 och ber om ett rum för natten får du ju betala 2500 men samma rum kostar 1000 på en sajt 6 månader i förväg.

Lite mer så tror jag golfbranschen behöver tänka.
Om vi tittar tillbaka på gamla forumposter om 10 år så tror jag att denna kommer vara imponerande träffsäker. Analogin med hotellen är bra och jag ser inte varför golfadministrationen inte skulle falla för samma marknadsbeteende, förutom kanske att lokala föreningar och dess styrelser sätter sig emot "kapitalet" i det här fallet för att använda ett schletet uttryck. Beroende på vilka andra alternativ man har att tillgå, förstås.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Oskar Iwdal
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2014, 20:11

Hur mår golf sverige, detta är en bra fråga, enligt statestiken från golfförbundet har vi sett en vändning äntligen att golfen ökar, detta beror på mycket att vi lyckats att rekrytera fler nya golfare vilket är bra för sporten, men kan hålla med tidigare skribenter i frågan att det är väldigt mycket fokus på att rekrytera nya, tyvärr ärdet som i alla organisationer det svåra att hålla kvar sina medlemmar, antingen kan man få nya erbjudanden som nämnt tidigare med liknelserna som telefon försäljning. vad jag tror är det som är viktigt i frågan att behålla och fortsätta att kunna rekrutera nya golfare, säga vad man vill men nya medlemmar måste man ha men man skall fokusera på helheten, inte bara göra ett ny sälj och sedan inte ha en client relations avdelning på klubben. men jag tror att samtliga har ett delat ansvar för detta!

MAN skall inte glömma att klubben är just vad det är Medlemmarnas spelfält, samtliga som betalar är en del av klubben och där igenom bär ett ansvar att just bibehålla medlemmar, skappa god gemenskap och delaktighet i klubben. Det är helt enkelt upp till medlemmarna att bestämma, desto mer medlemmarna engagerar sig i juniorträning, verksamhet och annat idiellt arbete kan klubben dra ner på kostnader eller erbjuda andra förmånaer. alla medlemmar kan ta ett ansvar här, som att boka in sig i en 3 boll för att lära känna varann i klubben bättre, eller varför inte bara börja med ett enkelt hej till varann på parkeringen! detta är tyvärr väldigt sällan det händer. samtidigt är det klubben och styrelsen som skall bygga förutsättningar för att det small fungera, göra klubben och anläggningen till ett ställe dit man åker för att ungås, äta lunch utan att kanske spela golf, eller gå på gymmet. Jag tror att saker runt golfen gör att medlemskapen kommer att bli mer lukrativa och mer värdeskapande än vad de är idag. sedan är det ett faktum att olika prislappar gör det att man kräver olika saker från en golfklubb. 8000kr är inte så mycket för vissa personer men för andra är det ett års sparande, vilket jag tycker man skall ha i beaktning när man diskuterar. Varför skall personer som har privileget att ha barn som spelargolf, få förtur på tider? detta är ett perfekt tillfälle 1 dag i veckan 1 timma att planera träningsläger, tävlingar bygga nätvärk och skaffa sponsorer till junior grupperna! inte att det skall vara någon barnpassning för egen tid. har arbetat som golftränare i flera år tidigare och det var just så som det fungerade. Något som jag skulle se mer är att man i sina medlemskap får ett par träningstillfällen i gruppträning med klubbens Pro, tror att många slutar då de inte ser någon förbättreing trotts att de aldrig tränar men spelar, samma sak gäller kanske för just de nybörjare som började år 1 sedan inte tränar något med tränare år 2-3 sedan slutar man... detta skulle skapa gemenskap och engagemang på klubbarna, samt att klubben kan anställa Pro. alla former av engagemang kommer att öka klubbens värde, aktie och organisation. men det är inte upp till några enstaka personer alla bär detta ansvar som medlemmar! vi skapar vilket golfsverige vi vill ha!
Stoft
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 jun 2017, 20:41
Ort: Östersund
Kontakt:

Lyfter tråden nu när det mest troligt kommer bli OK att utnyttja friskvårdsbidraget till Pay&Play och rangebollar.

Kommer vi att få se fler banor som går över till P&P för att locka fler?

Ett medlemskap i klubben precis som brevlådeklubbarna kör idag och sedan ett enkelt system för att få ut kvitton på varje spelad runda månadsvis tror jag kommer locka fler spelare. Många spelar säkert inte mer än 10-15 rundor per år och för oss andra som spelar mycket och ett gäng rundor på banor utanför hemmaklubben så skulle det vara grymt!
Årskorten på rangen lär även öka med flera hundra procent.
Mizuno MP-64
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Stoft skrev:Lyfter tråden nu när det mest troligt kommer bli OK att utnyttja friskvårdsbidraget till Pay&Play och rangebollar.

Kommer vi att få se fler banor som går över till P&P för att locka fler?

Ett medlemskap i klubben precis som brevlådeklubbarna kör idag och sedan ett enkelt system för att få ut kvitton på varje spelad runda månadsvis tror jag kommer locka fler spelare. Många spelar säkert inte mer än 10-15 rundor per år och för oss andra som spelar mycket och ett gäng rundor på banor utanför hemmaklubben så skulle det vara grymt!
Årskorten på rangen lär även öka med flera hundra procent.
Tror golfklubbarna är för dåliga på att runda systemen. Friskvårdsbidraget går ju redan idag att kringgå ex med att erbjuda gym. Tror inte det kommer bli jättestor skillnad tyvärr mer än att vissa klubbar gör om sina 9 hålare till rena pay&play och medlemskap som bara gäller det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Tycker att det blir tydligare med klara regler än "runda" systemen. Hoppas att GF har tänkt ut lite tydliga strategier, hur man skall få till range och pay- and play. Vet att många HR-administratörer är väldigt känsliga för hur friskvårdsbidrag formuleras...

Om en årsavgift är på ca 7000 kr för en 18 hålsbana, med range (fria golfbollar) och 9 håls pay and play + andra golfträningsfaciliteter. Vad kan man tänka sig för friskvårdsbidrag? 2000 - 3000 kr?
Skriv svar