Golfsverige

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Du har helt rätt i att det inte har med pay and play att göra. Men samtidigt har jag aldrig blivit tillfrågad att visa någon sorts bevis på att jag är golfare när jag spelat på någon bana i USA. På privata banor och resortbanor är det ju självklart en grej. Amerikanerna kör mer på den enkla varianten att är du villig att betala så får du spela!

Jag står kvar i pay and play-debatten att det är extremt få människor som skulle vara intresserade av att lägga 400-600kr på att spendera tid med att slå sönder en golfbana.
Anade nästan det. Sedan kan det nog vara lite så att om man kommer in i entrén i full J Lindeberg-utstyrsel och verkar vara en reko typ, så kanske de känner att sannolikheten att personen i fråga inte kan sköta sig på en golfbana är tämligen låg och därför släpper ut honom till första tee utan kontroll.

Håller helt med om det senare. I så fall kanske affärsmän som vill spela golf-afterwork och släpar med sig alla, golfare eller ej, nu när ingen kan skylla på att inte ha grönt kort :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Johnnyj
Inlägg: 40
Blev medlem: 15 jan 2015, 19:59

om det inte hade funnits klubbar att vara medlem i så hade jag aldrig ha haft råd att spela golf. jag skulle gissa att snitt greefeen ligger runt 400-500kr och om man då spela 30 rundor så blir det 15.000kr per år. spela man 50 rundor så blir det 25,000 kr år. 4000-6000 kr skulle jag gissa att snitt medlemskap kosta i sverige så spela man mindre än 12 rundor per år så blir det biligare om man inte är med i en klubb. så min slutssat är att det borde finnas bägge alternativen och klubbarna själva få bestäma va som kräv att få spela på deras klubb.

ett alternativ till klubb kunde vara att man betala en avgift till svenska golfförbundet varje år på typ 300 kr och då få man sitt golf-id och sen är det bara ut spela och alla ny registrerade få ett häfte med regler och va man behöver veta på en golfbana.
Hcp 11.8
Driver: Titleist 915 d2 9,5
Spoon: Titleist fw915
Hybrid: Adams mini 19
Järn Titleist mb 714 p-4
Wedge Titleist vokey
Putter Scotty Cameron golo 3
Boll Titleist Prov1x
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Johnnyj skrev:om det inte hade funnits klubbar att vara medlem i så hade jag aldrig ha haft råd att spela golf. jag skulle gissa att snitt greefeen ligger runt 400-500kr och om man då spela 30 rundor så blir det 15.000kr per år. spela man 50 rundor så blir det 25,000 kr år. 4000-6000 kr skulle jag gissa att snitt medlemskap kosta i sverige så spela man mindre än 12 rundor per år så blir det biligare om man inte är med i en klubb. så min slutssat är att det borde finnas bägge alternativen och klubbarna själva få bestäma va som kräv att få spela på deras klubb.

ett alternativ till klubb kunde vara att man betala en avgift till svenska golfförbundet varje år på typ 300 kr och då få man sitt golf-id och sen är det bara ut spela och alla ny registrerade få ett häfte med regler och va man behöver veta på en golfbana.
Självklart ska medlemskapen finnas kvar. Det är fortfarande grundpelaren för golfklubbarna. Troligen hade det annars resulterat i som du säger att golfare som spelar idag inte har råd. Men som Johan skrev, vi har 500000 inaktiva golfare idag och de måste vi ha tag på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MaxP skrev:
Johnnyj skrev:om det inte hade funnits klubbar att vara medlem i så hade jag aldrig ha haft råd att spela golf. jag skulle gissa att snitt greefeen ligger runt 400-500kr och om man då spela 30 rundor så blir det 15.000kr per år. spela man 50 rundor så blir det 25,000 kr år. 4000-6000 kr skulle jag gissa att snitt medlemskap kosta i sverige så spela man mindre än 12 rundor per år så blir det biligare om man inte är med i en klubb. så min slutssat är att det borde finnas bägge alternativen och klubbarna själva få bestäma va som kräv att få spela på deras klubb.

ett alternativ till klubb kunde vara att man betala en avgift till svenska golfförbundet varje år på typ 300 kr och då få man sitt golf-id och sen är det bara ut spela och alla ny registrerade få ett häfte med regler och va man behöver veta på en golfbana.
Självklart ska medlemskapen finnas kvar. Det är fortfarande grundpelaren för golfklubbarna. Troligen hade det annars resulterat i som du säger att golfare som spelar idag inte har råd. Men som Johan skrev, vi har 500000 inaktiva golfare idag och de måste vi ha tag på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast måste vi verkligen ha tag på dessa 500 000 inaktiva golfare ?
Vad är det inom golf Sverige som problemet ligger, lågt antal golfare eller att klubbarna inte går runt ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

stevvee skrev:Fast måste vi verkligen ha tag på dessa 500 000 inaktiva golfare ?
Vad är det inom golf Sverige som problemet ligger, lågt antal golfare eller att klubbarna inte går runt ?
Problemet kan vara boomen, för iom den skapade man otroligt många banor, och alla dessa banor måste ha ett visst underlag för att överleva.
Tillgång och utbud kanske?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Klassisk makroekonomi :)

Det finns för många banor just nu och för få golfare som vill betala för sig. Hade vi haft 1.000.000 aktiva golfare hade det inte varit något problem för banorna att gå runt.

GolfStar är ju första större så kallade multi course owner i Sverige, men jag kan tänka mig att om 15-20 år så finns det säkerligen ett tiotal liknande företag som äger mellan 5-20 banor. Företagen kommer säkert ha sitt ursprung ifrån klubbar som går samman och sedan utvecklar det i större skala.

Jag tror en bra liknelse är hotellbranschen. Förr så var det fristående hotell i varenda svensk stad, sen kom kedjorna med sina stordriftsfördelar och de mindre hotellen anslöt till kedjorna istället för att streta emot. Hotell precis som golfbanor försöker få så hög beläggning som möjligt så snabbt som möjligt. Det är oviktigt varifrån gästen kommer så länge anläggningen får betalt för sin starttid/hotellrum. Ungefär samma.
Det golfbanor kan behöva bli bättre på som hotellbranschen redan har förstått är att sälja i bulk. Låt en booking-sajt köpa 1000 starttider rabatterat så har du en del av din beläggning. Sen ska man ta bättre betalt av de som kommer och köper över disk.
Går du till ett hotell 17.00 och ber om ett rum för natten får du ju betala 2500 men samma rum kostar 1000 på en sajt 6 månader i förväg.

Lite mer så tror jag golfbranschen behöver tänka.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:Klassisk makroekonomi :)

Det finns för många banor just nu och för få golfare som vill betala för sig. Hade vi haft 1.000.000 aktiva golfare hade det inte varit något problem för banorna att gå runt.

GolfStar är ju första större så kallade multi course owner i Sverige, men jag kan tänka mig att om 15-20 år så finns det säkerligen ett tiotal liknande företag som äger mellan 5-20 banor. Företagen kommer säkert ha sitt ursprung ifrån klubbar som går samman och sedan utvecklar det i större skala.

Jag tror en bra liknelse är hotellbranschen. Förr så var det fristående hotell i varenda svensk stad, sen kom kedjorna med sina stordriftsfördelar och de mindre hotellen anslöt till kedjorna istället för att streta emot. Hotell precis som golfbanor försöker få så hög beläggning som möjligt så snabbt som möjligt. Det är oviktigt varifrån gästen kommer så länge anläggningen får betalt för sin starttid/hotellrum. Ungefär samma.
Det golfbanor kan behöva bli bättre på som hotellbranschen redan har förstått är att sälja i bulk. Låt en booking-sajt köpa 1000 starttider rabatterat så har du en del av din beläggning. Sen ska man ta bättre betalt av de som kommer och köper över disk.
Går du till ett hotell 17.00 och ber om ett rum för natten får du ju betala 2500 men samma rum kostar 1000 på en sajt 6 månader i förväg.

Lite mer så tror jag golfbranschen behöver tänka.
Om det är mer mot det håller som Golfstar är så hoppas jag verkligen attityden mot golfbanorna ändras.
Nu har jag iofs inte sett några egna siffror eller så om det här men hört via rykten att ex min hemmabana Bodaholm är väldigt lågt prioriterad inom Golfstar men väldigt högt rankad utav alla gästspelare inom Golfstar. En oerhört fin men enkel bana som troligtvis kommer gå ner sig närmaste åren pågrund utav att dom inte får den summa pengar som behövs. Ta klubbhuset som ett exempel som verkar dröjja och troligtvis aldrig bli byggt.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

stevvee skrev:
JohanAdministratör skrev:Klassisk makroekonomi :)

Det finns för många banor just nu och för få golfare som vill betala för sig. Hade vi haft 1.000.000 aktiva golfare hade det inte varit något problem för banorna att gå runt.

GolfStar är ju första större så kallade multi course owner i Sverige, men jag kan tänka mig att om 15-20 år så finns det säkerligen ett tiotal liknande företag som äger mellan 5-20 banor. Företagen kommer säkert ha sitt ursprung ifrån klubbar som går samman och sedan utvecklar det i större skala.

Jag tror en bra liknelse är hotellbranschen. Förr så var det fristående hotell i varenda svensk stad, sen kom kedjorna med sina stordriftsfördelar och de mindre hotellen anslöt till kedjorna istället för att streta emot. Hotell precis som golfbanor försöker få så hög beläggning som möjligt så snabbt som möjligt. Det är oviktigt varifrån gästen kommer så länge anläggningen får betalt för sin starttid/hotellrum. Ungefär samma.
Det golfbanor kan behöva bli bättre på som hotellbranschen redan har förstått är att sälja i bulk. Låt en booking-sajt köpa 1000 starttider rabatterat så har du en del av din beläggning. Sen ska man ta bättre betalt av de som kommer och köper över disk.
Går du till ett hotell 17.00 och ber om ett rum för natten får du ju betala 2500 men samma rum kostar 1000 på en sajt 6 månader i förväg.

Lite mer så tror jag golfbranschen behöver tänka.
Om det är mer mot det håller som Golfstar är så hoppas jag verkligen attityden mot golfbanorna ändras.
Nu har jag iofs inte sett några egna siffror eller så om det här men hört via rykten att ex min hemmabana Bodaholm är väldigt lågt prioriterad inom Golfstar men väldigt högt rankad utav alla gästspelare inom Golfstar. En oerhört fin men enkel bana som troligtvis kommer gå ner sig närmaste åren pågrund utav att dom inte får den summa pengar som behövs. Ta klubbhuset som ett exempel som verkar dröjja och troligtvis aldrig bli byggt.
Bodaholm är verkligen något av en gömd pärla tycker jag.
Inga av GS banor kommer gå ned sig då det finns en skötselpolicy som ska följas. Eftersom alla inköp görs centralt så ökar det snarare möjligheterna att behandla alla banor lika. Oavsett om en bana har lägre beläggning än en annan så har den i stort sett samma resurser som de likvärdiga. Självklart finns lokala mindre avvikelser.

De besked jag har fått av fastighetsansvarige är att det ska byggas ett klubbhus där under 2017.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Bodaholm är verkligen något av en gömd pärla tycker jag.
Inga av GS banor kommer gå ned sig då det finns en skötselpolicy som ska följas. Eftersom alla inköp görs centralt så ökar det snarare möjligheterna att behandla alla banor lika. Oavsett om en bana har lägre beläggning än en annan så har den i stort sett samma resurser som de likvärdiga. Självklart finns lokala mindre avvikelser.

De besked jag har fått av fastighetsansvarige är att det ska byggas ett klubbhus där under 2017.[/quote]


Ja det är den verkligen och kan ändå vara varierande för spelet med. En jätte fin bana till skick men som skulle behöva dom där extra bunkrarna som var planerade.
Får hoppas du har rätt men policy kan ju alltid sänkas beroende hur det ser ut med pengar osv. Jag håller verkligen tummarna för att det inte blir någon nergång för någon bana inom GS. (Jag är fortfarande kluven vad jag tycker om konceptet som GS har, finns många fördelar speciellt för mig som golfare men ser ju även rädsla och kanske nackdelar)
Och det där klubbhuset skulle vara ett grymt lyft för klubben och något som behövs ! (även om jag är osäker på om jag vill ha massa sittandes på terassen när man chansar över vattnet på 18e på andra slaget :D ) Kan öka upplevelse för banan enormt. Sen är det bara ett bättre övningsområde som gäller :)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

stevvee skrev:Bodaholm är verkligen något av en gömd pärla tycker jag.
Inga av GS banor kommer gå ned sig då det finns en skötselpolicy som ska följas. Eftersom alla inköp görs centralt så ökar det snarare möjligheterna att behandla alla banor lika. Oavsett om en bana har lägre beläggning än en annan så har den i stort sett samma resurser som de likvärdiga. Självklart finns lokala mindre avvikelser.

De besked jag har fått av fastighetsansvarige är att det ska byggas ett klubbhus där under 2017.

Ja det är den verkligen och kan ändå vara varierande för spelet med. En jätte fin bana till skick men som skulle behöva dom där extra bunkrarna som var planerade.
Får hoppas du har rätt men policy kan ju alltid sänkas beroende hur det ser ut med pengar osv. Jag håller verkligen tummarna för att det inte blir någon nergång för någon bana inom GS. (Jag är fortfarande kluven vad jag tycker om konceptet som GS har, finns många fördelar speciellt för mig som golfare men ser ju även rädsla och kanske nackdelar)
Och det där klubbhuset skulle vara ett grymt lyft för klubben och något som behövs ! (även om jag är osäker på om jag vill ha massa sittandes på terassen när man chansar över vattnet på 18e på andra slaget :D ) Kan öka upplevelse för banan enormt. Sen är det bara ett bättre övningsområde som gäller :)[/quote]

Spelade Bodaholm första gången i höstas. Gillade den banan riktigt mycket, positiv överraskning efter det initiala intrycket av anläggningen. Tyckte ändå att det fanns en viss charm med att man åker dit för att spela golf och inget annat. Men fler hinder behövs definitivt. Tycker nog det är lämpligt att det är lite olika prio på olika banor inom golfstar. Är ju ett sätt att få fler greenfee spelare inom olika segment. Från nybörjare på Bromma till bättre spelare på Kungsängen. Som nybörjare har man inte så höga krav på gräset, man är nöjd om man träffar bollen.
Hcp: ~12
Skriv svar