Rationella vs roliga beslut på golfbanan

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

En annan reflektion som jag haft länge är "faran" för golfen med poängbogey.

För om du skulle ställa dig en dag vid din klubbs 18:e green och fråga samtliga spelare som kliver av banan så tror jag att de flesta är klara över hur många poäng de gjort. Skulle du fråga hur många SLAG de slagit blir det nog ett ganska stort antal som inte har en aning.
Man får idag för bra betalt (låter kanske konstigt) för att totalt misslyckas i PB, för om du streckar ett hål tappar du 2 slag egentligen, medans du i slaggolf tappar 5 slag.
Skulle man då strecka 2 hål i PB spel och göra "sitt par" på resterande är du 4 slag ifrån att spela på hcp, och inom buffert i flera hcp grupper om jag inte misstar mig?
Om man gör samma resultat med slaggolf, då är du 10 slag ifrån ditt hcp.

Alltså, PB främjar att man INTE behöver vårda sitt golfspel.

Min önskan vore att man istället skötte sitt hcp mer inom själva idén för golf, nämligen att man räknar slag, för det är väl själva grundidén?
Enkelt sett:
Scoren (bto) - erh slag enligt slopen = nto.
Nettot i förhållande till banans par = underlag för ev justering. Lägre netto än banans par ger en sänkning och tvärtom en ev höjning.

Detta skulle på kort sikt kunna ge en hel del höjningar kan jag tänka mig, men på sikt tror jag att det skulle skapa bättre golfare för att man tvingas vårda sitt golfande

Sen att man behåller PB som ett spel, visst, men inte som ett underlag för att justera sitt hcp.

TROR OCH TYCKER JAG!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

långryggen skrev:En annan reflektion som jag haft länge är "faran" för golfen med poängbogey.

För om du skulle ställa dig en dag vid din klubbs 18:e green och fråga samtliga spelare som kliver av banan så tror jag att de flesta är klara över hur många poäng de gjort. Skulle du fråga hur många SLAG de slagit blir det nog ett ganska stort antal som inte har en aning.
Man får idag för bra betalt (låter kanske konstigt) för att totalt misslyckas i PB, för om du streckar ett hål tappar du 2 slag egentligen, medans du i slaggolf tappar 5 slag.
Skulle man då strecka 2 hål i PB spel och göra "sitt par" på resterande är du 4 slag ifrån att spela på hcp, och inom buffert i flera hcp grupper om jag inte misstar mig?
Om man gör samma resultat med slaggolf, då är du 10 slag ifrån ditt hcp.

Alltså, PB främjar att man INTE behöver vårda sitt golfspel.

Min önskan vore att man istället skötte sitt hcp mer inom själva idén för golf, nämligen att man räknar slag, för det är väl själva grundidén?
Enkelt sett:
Scoren (bto) - erh slag enligt slopen = nto.
Nettot i förhållande till banans par = underlag för ev justering. Lägre netto än banans par ger en sänkning och tvärtom en ev höjning.

Detta skulle på kort sikt kunna ge en hel del höjningar kan jag tänka mig, men på sikt tror jag att det skulle skapa bättre golfare för att man tvingas vårda sitt golfande

Sen att man behåller PB som ett spel, visst, men inte som ett underlag för att justera sitt hcp.

TROR OCH TYCKER JAG!
Det finns väl en anledning till att poängbogey används på pgatouren för att främja offensivt spel. Något modifierad men ändå.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Mikael316 skrev:Det finns väl en anledning till att poängbogey används på pgatouren för att främja offensivt spel. Något modifierad men ändå.
Nu spelar man ju iofs ganska få gånger PB om man nu vill jämföra kanske, men som spelform, visst, men inte som underlag för ett korrekt hcp.

För vad är det vi vill att ett hcp ska tala om egentligen?
Jag anser att hcp´t ska säga ungefär hur jag står mig mot en genomsnittlig 18-hålare i antal slag. Inte för att jag fått 4 pinnar för en birdie. För gör man birdie på rätt hål kan man utan vidare få 4 pinnar, alltså spara in 2 slag, vilket är en mer än du någonsin kan få "på riktigt".
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

långryggen skrev:
Mikael316 skrev:Det finns väl en anledning till att poängbogey används på pgatouren för att främja offensivt spel. Något modifierad men ändå.
Nu spelar man ju iofs ganska få gånger PB om man nu vill jämföra kanske, men som spelform, visst, men inte som underlag för ett korrekt hcp.

För vad är det vi vill att ett hcp ska tala om egentligen?
Jag anser att hcp´t ska säga ungefär hur jag står mig mot en genomsnittlig 18-hålare i antal slag. Inte för att jag fått 4 pinnar för en birdie. För gör man birdie på rätt hål kan man utan vidare få 4 pinnar, alltså spara in 2 slag, vilket är en mer än du någonsin kan få "på riktigt".
birdies och dubbelbogeys på rätt hål kan för mig vara skillnad på 3-4 poäng...
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Mikael316 skrev:birdies och dubbelbogeys på rätt hål kan för mig vara skillnad på 3-4 poäng...
och i slag ALLTID 3... ;)

Och det blev ju inte bättre (inom PB räkning) av att man matchspelsindexerade slopen.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

långryggen skrev:En annan reflektion som jag haft länge är "faran" för golfen med poängbogey.

För om du skulle ställa dig en dag vid din klubbs 18:e green och fråga samtliga spelare som kliver av banan så tror jag att de flesta är klara över hur många poäng de gjort. Skulle du fråga hur många SLAG de slagit blir det nog ett ganska stort antal som inte har en aning.
Man får idag för bra betalt (låter kanske konstigt) för att totalt misslyckas i PB, för om du streckar ett hål tappar du 2 slag egentligen, medans du i slaggolf tappar 5 slag.
Skulle man då strecka 2 hål i PB spel och göra "sitt par" på resterande är du 4 slag ifrån att spela på hcp, och inom buffert i flera hcp grupper om jag inte misstar mig?
Om man gör samma resultat med slaggolf, då är du 10 slag ifrån ditt hcp.

Alltså, PB främjar att man INTE behöver vårda sitt golfspel.

Min önskan vore att man istället skötte sitt hcp mer inom själva idén för golf, nämligen att man räknar slag, för det är väl själva grundidén?
Enkelt sett:
Scoren (bto) - erh slag enligt slopen = nto.
Nettot i förhållande till banans par = underlag för ev justering. Lägre netto än banans par ger en sänkning och tvärtom en ev höjning.

Detta skulle på kort sikt kunna ge en hel del höjningar kan jag tänka mig, men på sikt tror jag att det skulle skapa bättre golfare för att man tvingas vårda sitt golfande

Sen att man behåller PB som ett spel, visst, men inte som ett underlag för att justera sitt hcp.

TROR OCH TYCKER JAG!
Jag är själv en av dem som håller med om att HCP-systemet bör göras om till att baseras på snittet på dina senaste rundor (typ amerikanska typen) och inte på ditt poäng som du säger. Jag är däremot osäker på om det skulle främja ett annat sorts spel på golfbanan. Dock kan du ha en väldigt god poäng i att det är vad som gör att många golfare väljer de svåra slagen, eftersom de på sin höjd kan tappa 2 poäng eller möjligen tjäna 2.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Intressant frågeställning! :)

Det som skänker mig mest glädje på banan är att slå ett slag precis som jag tänkt mig. Spelar ingen roll om det är en 10 meters chip eller en drive som hamnar mitt på fairway. Känslan av att kroppen gör det hjärnan vill är beroendeframkallande.

Att alltid gå för flaggan på partreor och ge sig själv en mental HIO-chans är en självklarhet för mig. Det rätta är såklart att sikta mitt på green men fan så tråkigt.

Har vid några tillfällen, framförallt i tävlingssammanhang, försökt spela på min nivå, dvs att ha en bogey som mål om jag har ett slag på hålet.
Det har gått riktigt bra så innerst inne vet jag ju att det är så jag ska spela.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Beror ju väldigt mycket på vilket nivå man är på.

Det är tråkigt att spela "vanligt" för att du vet vad det "bästa" resultatet är. Chansa är ett måste men du måste göra det när det är "säkrast".

Det är helt enkelt roligare att chansa än att slå säkert.

Sen har vi dom som chansar men aldrig har en chans, gå över vattnet från 220m när spoonen knappt går 200m. De utgår från att spoonen går 220m eftersom de slog en spoon 190m + 30m rull på ett föregående hål.

Denna typ av chansning ser jag ofta och man gör det även själv ibland, men blivit betydligt bättre på veta vad jag faktiskt klarar av.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

För att kasta in en pinne i brasan och knyta an till vad många av er sagt i tråden hittills - vad väljer ni?

1 - En runda på +2 netto där du sänkte ett bunkerslag från en djup greenbunker och på ett annat hål satte du upp årets järnfemma likt Stenson två meter från flagg. Du satte tyvärr inte ihop en score på under ditt netto på grund av en snöplig drive som gick out och en borttappad boll som du trodde att du hade, samt lite slarv runt greenerna.

eller

2 - En runda på -1 netto där du höll dig till din spelplan och gick inte för några onödiga risker. Spelade de hål där du hade slag på ett säkert sätt med layups och laggputtade bra, vilket gjorde att du höll dig helt ifrån treputtar. En stabil runda golf helt enkelt utan att varken ha något direkt att klaga på eller något att skryta för polarn om.

Det kanske är svårt att välja utan själv ha upplevt båda rundorna och därefter välja vilken som kändes bäst. Men ni har alla varit där och förstår frågan hoppas jag ;)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

1:an helt klart!

Den där J5:an kan man ju påminna alla om varenda gång man spelar det där hålet! :lol:
Skriv svar