Rationella vs roliga beslut på golfbanan

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Under rundans gång ställs man alltid för ett antal alternativ till det man skall göra härnäst. Att spela järn från tee för att träffa fairway och slippa ha vattnet i spel. Att lägga upp med järn på andraslaget och säkra GIR istället för att gå för green med spoon och försöka få den flyktiga chansen att putta för eagle. Att sikta mitt på den enorma greenen trots att flaggan står längst ut på kanten idag, bara för att det leder till ett säkrare par att putta än att chippa från tjockruffen utanför green.

Men ändå, trots att det ständigt finns ett "klokt" eller "säkert" alternativ, som säkerligen leder till bättre snittscore och sannolikt ett lägre handicap i genomsnitt över året, så verkar det ändå vara få som gör det systematiskt.

I Svensk Golf i våras eller somras, hade de ett inslag om att sikta mitt på greenen på samtliga inspel och sedan följde de upp med såväl utfall rent scoremässigt samt deltagarnas åsikter kring taktiken, och många ansåg att det var framgångsrikt men tråkigt. Är det där skon klämmer, att vi ofta står inför ett klokt och rationellt val och ett roligt val? Att vi hellre tar nio bogeys och en eagle, än tio par, över tio rundor på hemmabanans korta par 5?

Vad är era tankar kring detta?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag tror att många golfare har svårt att se något annat än "flaggan".
Ser man flaggan siktar man på den, det finns liksom inte något annat.

Sen finns det säkert en hel del underbyggd prestige. typ: "jag har ju slagit den där perfekta drivern där jag strök skogen i högerkanten", vilket slutar med en boll i skogen.

Slår du ut en boll i ruffen så är jag rätt säker på att de allra flesta slår sig framåt mot green, vilket innebär att man måste spela parallellt med fw, istället för att spela för att komma bort från ruffen.
Detta är rätt läckert att se på riksstens 15:e hål, en (medellång?, 450m) par 5.
Det är vatten utmed vänstersidan, och ruff med kullar till höger, och det är inte sällan som man ser spelare som spelar hela hålet på högerssidan.
Och man gör onödigt många slag för att man duffar och toppar i ruffen, istället för att ta en kortare klubba och slå sig ut på fw istället.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag var länge inne på att spelare upplever det tråkigt att spela smart, och kanske är det fortfarande en del av orsaken men jag tror majoriteten är prestige. Jag har nämligen fortfarande inte träffat en golfspelare som hellre skjuter 85 än 75 eller hellre höjer sitt HCP än sänker det (eller ja, någon men de är en extrem minoritet). Långryggens exempel är så klockrent att det är skrämmande egentligen. "En gång har jag slagit drivern genom den där gluggen i skogen" Samma spelare räknar inte de 30+ gånger han inte har lyckats.

Precis som i min intervju med Dr McCabe handlar det om att om spelare hade tagit sig tiden och insett att de bör spela utifrån deras snitt istället för deras absoluta topp så skulle de spela så mycket bättre.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Jag var länge inne på att spelare upplever det tråkigt att spela smart, och kanske är det fortfarande en del av orsaken men jag tror majoriteten är prestige. Jag har nämligen fortfarande inte träffat en golfspelare som hellre skjuter 85 än 75 eller hellre höjer sitt HCP än sänker det (eller ja, någon men de är en extrem minoritet). Långryggens exempel är så klockrent att det är skrämmande egentligen. "En gång har jag slagit drivern genom den där gluggen i skogen" Samma spelare räknar inte de 30+ gånger han inte har lyckats.

Precis som i min intervju med Dr McCabe handlar det om att om spelare hade tagit sig tiden och insett att de bör spela utifrån deras snitt istället för deras absoluta topp så skulle de spela så mycket bättre.
Intressant och enligt mina föraningar. Men att vi gör det, trots att det uppenbarligen inte gynnar oss är ju snarare symptomet, definitivt inte orsaken. Det måste väl ändå handla om att vi golfare till stor del söker kickar ute på banan? Att vi, lite som jag skrev i trådstarten, är beredda att betala med ett stort antal bogeys på vår väg mot den där eftersökta eaglen?

Det förklarar förvisso inte varför man envisas med att nästan göra det omöjliga, som att försöka slå en "full, drawad J8 genom gluggen i trädet och mot flagg" när man ändå i bästa fall kan gå därifrån med ett par, efter ett misslyckat utslag . Att lägga en lätt wedge 60m ut på fairway och sedan slå ett stock-inspel in mot flagg och säkra bogey förhållandevis ofta, tycks sällan vara ett alternativ.

Det måste ju koka ner till att det värmer mer när man lyckas, än det svider när man misslyckas (med ett visst scenario, inte att sätta ihop en bra totalscore över tid, givetvis).
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev: Intressant och enligt mina föraningar. Men att vi gör det, trots att det uppenbarligen inte gynnar oss är ju snarare symptomet, definitivt inte orsaken. Det måste väl ändå handla om att vi golfare till stor del söker kickar ute på banan? Att vi, lite som jag skrev i trådstarten, är beredda att betala med ett stort antal bogeys på vår väg mot den där eftersökta eaglen?

Det förklarar förvisso inte varför man envisas med att nästan göra det omöjliga, som att försöka slå en "full, drawad J8 genom gluggen i trädet och mot flagg" när man ändå i bästa fall kan gå därifrån med ett par, efter ett misslyckat utslag . Att lägga en lätt wedge 60m ut på fairway och sedan slå ett stock-inspel in mot flagg och säkra bogey förhållandevis ofta, tycks sällan vara ett alternativ.

Det måste ju koka ner till att det värmer mer när man lyckas, än det svider när man misslyckas (med ett visst scenario, inte att sätta ihop en bra totalscore över tid, givetvis).
Jag förstår hur du menar och jag hade hållit med dig till fullo för ett par år sen. Men vänder vi på det lite grann - vad skryter du mest om med golfen? Vad är du mest stolt över? Vad är det du tänker på före och efter rundan? Scoren. Visst är det härligt att lyckas med det där lilla extra, men jag tror inte det är därför golfare spelar.

Det jag kommer och tänker på (vad som kan vara akilleshälen) är hur en medelgolfare ser sin runda. Han eller hon tror ser vägen fram till green som platsen där slagen ska sparas. En duktigare golfare ser det oftast tvärtom, ta dig fram till green säkert och ge dig chansen. Jag har coachat så många hobbygolfare vid det här laget som bara har "en växel" - dvs det är alltid längsta klubban, det är alltid närmsta vägen, det är allt för att spara slag - per deras definition.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag tror faktiskt det varken handlar om prestige eller kickar. Jag tror besluten grundar i en rädsla. En rädsla att spelet kommer bli för enkelt och med enkelt kommer tråkigt och med tråkigt tappar man kärleken.

Hur kul blir det att spela kort från tee och ha lite längre inspel två putta kliva därifrån med ett säkert par istället för att bomba driver kort inspel och kanske gå därifrån med en birdie.

Eller vad tror ni om det ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:Jag tror faktiskt det varken handlar om prestige eller kickar. Jag tror besluten grundar i en rädsla. En rädsla att spelet kommer bli för enkelt och med enkelt kommer tråkigt och med tråkigt tappar man kärleken.

Hur kul blir det att spela kort från tee och ha lite längre inspel två putta kliva därifrån med ett säkert par istället för att bomba driver kort inspel och kanske gå därifrån med en birdie.

Eller vad tror ni om det ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det handlar nog lite om spelstil och person. För min del är det det tråkiga spelet du nämner som låter lockande. Men andra kanske lockas av 8 birdies och 10 bogeys+. Själv ser jag gärna rundor med 1 birdie och 3 bogeys. Stabilt.

Slås ju en hel del bra golfslag en sån runda! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:För min del är det det tråkiga spelet du nämner som låter lockande.
Upplever du en diskrepans i ditt eget spel mellan vad du tycker känns lockande i teorin, och vilka beslut du faktiskt tar när det gäller? Eller följer du främst den tråkiga men slagmässigt kloka strategin även i skarpt läge?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

För mig handlar detta val till stor del om en känsla. Jag älskar t ex att gå för två på ett par 5-hål. Detta är troligen det roligaste jag vet inom golfen och därför söker jag det på de femmorna där det finns en rimliga halvchans att uppnå detta.

Men att spela aggressivt är inte alltid det som ger mig en go känsla utan det kan lika väl vara att slå en J4 från tee och lägga upp lite fint. Att ta driver på ett 300 m långt hål för att få den där obekväma halvslaget in mot green är ingen höjdare direkt. I grund och botten gillar jag nog mest det här med att spela smart då det ger mig en större kick totalt än att spela som en idiot (bortsett från par 5). På tiden jag spelade fotboll så slog jag hellre en schyst assist än jag gjorde mål då det för mig själv visade på större kvalité än att sparka in bollen lite enkelt i målet.

Sen beror det nog mycket på vad man vill ha ut av en rond när det gäller hur vinklingen ska vara mellan rationellt och roligt beslut. T ex under förra året så räknande jag nog aldrig total score under någon rond utan var mer ute efter att ha roligt. Då kommer man säker även testa lite svårare slag generellt när det här med slutsiffran inte är alls lika viktig.

Vad du kan göra som golfare är också en viktig sak att komma ihåg. Jag slår t ex förhållandevis långt och har ett lågt hcp vilket gör att val som jag gör i andras ögon kanske är dumma. T ex att slå en draw mot en flagga som står bakom en bunker långt till vänster på en green är inte så farligt för mig som har draw som det naturliga slaget. De gångerna jag slår en draw mot en flagga till höger på en green är jag dock en idiot ;)
Det gäller verkligen att ta hänsyn till vad man rimligen klarar av när beslut ska fattas.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
Mikael316 skrev:För min del är det det tråkiga spelet du nämner som låter lockande.
Upplever du en diskrepans i ditt eget spel mellan vad du tycker känns lockande i teorin, och vilka beslut du faktiskt tar när det gäller? Eller följer du främst den tråkiga men slagmässigt kloka strategin även i skarpt läge?
Eftersom jag har en tendens att bli så nervös så inte ens den enklaste järnsjuan kan hamna hyfsat bra är det nog inte så mycket att säga. Sen är jag kanske inte den mest långtslående vilket gör att drivern används rätt ofta om banan är lite längre.

I skarpt läge nojar jag nog onödigt istället för att dra på. Men generellt väljer jag alltid kort om svårigheten snarare än förbi. Jag står ofta i en tanke utslag kontra inspel. Är riskerna värda att ta för att inspelet ska bli lättare. Till tex en ögreen skulle jag chansa mer med utslaget för att ha en rimligare chans att träffa green. Är det dock ett lättare område safear man med utslaget för att säkerställa att bollen hamnar vid green!! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar