Svensktgolfforums Poddredaktion

Här snackar vi allmänt om golf...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Rasmus Mildek skrev:
stevvee skrev:När vi pratar banor, Skall det finnas något tydligare system som talar om för en golfare hur svår respektive lätt en bana är ?
Idag har ju golfen ett system som i min värld i alla fall är rätt krångligt. Man förstår ju att att får man många slag är banan lite svårare men egentligen inte varför den klassas som svår. Vad är det som gör att en bana klassas som lätt eller svår ?

Jag har i alla fall svårt att förstå den saken.
Jag skulle vilja se ett system där man rankar banorna svår/medium/lätt. Den lättare banan skulle även då vara mer attraktiv i att den borde gå snabbare att spela. Men gärna så pass långa hål att den mer långtslående inte kan nå in på par4 eller par5 allt för enkelt så man får stå och vänta hela tiden.

Sen hur man rankar det på olika sätt är knepigare Bild

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Jag var lite inne på det med , Lite som skidbackar att man har blå,grön,röd och svart. Men då kommer man in på det du nämner hur man rankar dom. Men precis som skidbackar är ju ex en svart backe i åre bra mycket värre än i björnriket, man kanske kan acceptera det inom golfvärlden med ? Sen hur det bedöms det vet jag inte men det är ju också för jag vet inte vad som gör en bana svår heller.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

stevvee skrev:
Rasmus Mildek skrev:
stevvee skrev:När vi pratar banor, Skall det finnas något tydligare system som talar om för en golfare hur svår respektive lätt en bana är ?
Idag har ju golfen ett system som i min värld i alla fall är rätt krångligt. Man förstår ju att att får man många slag är banan lite svårare men egentligen inte varför den klassas som svår. Vad är det som gör att en bana klassas som lätt eller svår ?

Jag har i alla fall svårt att förstå den saken.
Jag skulle vilja se ett system där man rankar banorna svår/medium/lätt. Den lättare banan skulle även då vara mer attraktiv i att den borde gå snabbare att spela. Men gärna så pass långa hål att den mer långtslående inte kan nå in på par4 eller par5 allt för enkelt så man får stå och vänta hela tiden.

Sen hur man rankar det på olika sätt är knepigare Bild

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Jag var lite inne på det med , Lite som skidbackar att man har blå,grön,röd och svart. Men då kommer man in på det du nämner hur man rankar dom. Men precis som skidbackar är ju ex en svart backe i åre bra mycket värre än i björnriket, man kanske kan acceptera det inom golfvärlden med ? Sen hur det bedöms det vet jag inte men det är ju också för jag vet inte vad som gör en bana svår heller.
Nu har Max och Johan något att filosofera över i timmar tills nästa podd.

Skidsystemet är inte alls tokigt.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Rasmus Mildek skrev:
stevvee skrev:
Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Jag var lite inne på det med , Lite som skidbackar att man har blå,grön,röd och svart. Men då kommer man in på det du nämner hur man rankar dom. Men precis som skidbackar är ju ex en svart backe i åre bra mycket värre än i björnriket, man kanske kan acceptera det inom golfvärlden med ? Sen hur det bedöms det vet jag inte men det är ju också för jag vet inte vad som gör en bana svår heller.
Nu har Max och Johan något att filosofera över i timmar tills nästa podd.

Skidsystemet är inte alls tokigt.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk[/quote]

Det är ju ett system som många är bekanta med och ex en nybörjare skulle nog lättare ta att den inte kan hantera en bana som är markerad som svart. Lite som en skidbacke också att man är mer medveten om vad man ger sig in på.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
johanskold
Inlägg: 173
Blev medlem: 08 feb 2016, 18:05

Bra snack om golfbanor idag. Favoritämne!
Hemmaklubb: Täby GK
Twitter: http://www.twitter.com/johanskold

Kolla på veckoaktuella golftalkshowen Tee Party som jag leder http://teeparty.se!
Och följ Tee Party på Instagram:http://www.instagram.com/teeparty.se
M.Lemieux
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 mar 2017, 19:39

Fantastisk intressant podcast.
- Troon North, Phoenix (AZ)
- The Phoenician, Phoenix (AZ)
- TPC Scottsdale Stadium, (AZ)
- Ritz Carlton, Phoenix (AZ)
- Whisper Rock, Phoenix (AZ)
- Trump National Jupiter, (FL)
- Trump International West Palm Beach (FL)
- Quail Creek Country Club, (FL)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

En snabb fundering när jag nu, seg som alltid, lyssnar på första avsnittet av er podd. Tyckte det lät som Masters-melodin i början. Vet inte om den är frekvent eller så men tänker spontant på rättigheter. Särskilt som ni börjar bli lite stora och det går bra för er. Tråkigt om de kommer där och kräver massa stålars och skit.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stadium course kommer väl från tpc sawgrass stadium course som är byggd där det runt greenerna bildas en stadium i själva banan, där publik kan vistas och så. vet inte exakt men har för mig att de pratat om detta på en tävling.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:En snabb fundering när jag nu, seg som alltid, lyssnar på första avsnittet av er podd. Tyckte det lät som Masters-melodin i början. Vet inte om den är frekvent eller så men tänker spontant på rättigheter. Särskilt som ni börjar bli lite stora och det går bra för er. Tråkigt om de kommer där och kräver massa stålars och skit.
Vad jag förstått från att studera lagarna så går vår användning under "fair use". Eftersom vi inte på något sätt använder musiken för att tjäna pengar samtidigt som det har med det vi diskuterar att göra. Så förhoppningsvis ska inte det vara några problem. Däremot kan jag säga att jag laddade upp avsnitt 1 på YouTube med musik och allt och det tog cirka 5 minuter innan videon togs ner av anledningarna du nämner!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

M.Lemieux skrev:Fantastisk intressant podcast.
Kul att du gillar den! :D
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
Mikael316 skrev:En snabb fundering när jag nu, seg som alltid, lyssnar på första avsnittet av er podd. Tyckte det lät som Masters-melodin i början. Vet inte om den är frekvent eller så men tänker spontant på rättigheter. Särskilt som ni börjar bli lite stora och det går bra för er. Tråkigt om de kommer där och kräver massa stålars och skit.
Vad jag förstått från att studera lagarna så går vår användning under "fair use". Eftersom vi inte på något sätt använder musiken för att tjäna pengar samtidigt som det har med det vi diskuterar att göra. Så förhoppningsvis ska inte det vara några problem. Däremot kan jag säga att jag laddade upp avsnitt 1 på YouTube med musik och allt och det tog cirka 5 minuter innan videon togs ner av anledningarna du nämner!
Ja så kan det vara. Då har ni dock tänkt på det så ni är ändå medvetna! Tänkte bara om ni inte tänkt på det kan det bli ett jobbigt bakslag. Kör hårt bara det är bra det här!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar