Hjälp en nybörjare räkna hcp

Här snackar vi allmänt om golf...
kananga
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 dec 2016, 17:07
Ort: Jönköping

Jag är nybörjare sen i höstas och har försökt lära mig hur man räknar poängbogey och handikapp. Spelar med folk som också är lite osäkra, så det vore fint om någon kunde bekräfta att jag räknar rätt. Är följande scenario rätt?

1. Jag kollar slopetabellen för bana x och ser att spelhcp för gul tee och hcp 54 är 54.
2. Jag sprider ut 54 extra slag över alla 18 hål, alla hål får tre extra slag per hål (54 / 3).
3. Jag spelar och räknar ut poängen efter parets hål och mina "extraslag". Säg att jag fick 46 poäng.
4. Jag sänker mitt hcp med 10 (36 - 46) steg? Mitt nya hcp är 44?

Och nästa runda kollar jag slopetabellen på hcp 44 istället och gör om hela proceduren? Tills jag är nere under 36, då klubben kan registrera mitt officiella hcp?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Hej och välkommen,
Du verkar ha tänkt helt rätt http://help.golf.se/medlemshantering/hcp/hcp-grupp-6/

Bifogar en liten lathund som kan hjälpa till med sänkningarna efter 36 hcp
hcp.png
hcp.png (43.03 KiB) Visad 28240 gånger
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Ett tips jag kan ge är appen: "OnTag Scorekort". Du registrerar att ni ska spela en runda, går in till kansliet och säger att du vill ha scorekortet på din OnTag-app. Efter varje spelat hål/efter din runda så fyller du i dina slag på varje hål och appen räknar automatiskt ut dina/era poäng och du kan sänka/höja dig direkt efter rundan. Den sammankopplar med din Golf.se-profil så hcp m.m. är alltid uppdaterat.

Jag började spela i Oktober förra året och appen har hjälpt mig förstå hur systemet fungerar så att jag nu mer kan spela utan den, men också underlättat en hel del för mig i början att slippa behöva tänka på det själv. Bara ett tips. :)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
kananga
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 dec 2016, 17:07
Ort: Jönköping

Perfekt, då var jag inte ute och cyklade då! Och tack för tipset om OnTag, den är nu nedladdad.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

kananga skrev:Perfekt, då var jag inte ute och cyklade då! Och tack för tipset om OnTag, den är nu nedladdad.
Jag tror redan att du vet det, men det är viktigt att räkna ut poängen på varje hål enskilt, inte summerat över hela rundan. Det är annars lätt att tro att om man har 30 slag är automatiskt en summerad score på +30 jämfört med banans par 36 poäng för din del. Men det behöver det inte vara, eftersom du kan få olika scorer men fortfarande tjäna in 0 poäng. Om jag tappade dig så exemplifierar jag gärna:

Du har 30 slag att fördela på banans 18 hål. Alla hål får först ett varsitt extraslag och kvar är 12 slag att fördela på de enligt indexeringen svåraste 12 hålen. Låt säga att du spelar ett korthål med index 16. Där har du alltså bara ett extraslag mot banans par. Fyra slag ger två poäng, fem slag ger en poäng och sex slag ger noll poäng. Men även om du får sju eller åtta slag får du givetvis också noll poäng, men det blir ju en sämre totalscore om du sköt en åtta på hålet än om du sköt en sexa, även om båda gav noll poäng.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
kananga
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 dec 2016, 17:07
Ort: Jönköping

Hollowind skrev:
kananga skrev:Perfekt, då var jag inte ute och cyklade då! Och tack för tipset om OnTag, den är nu nedladdad.
Jag tror redan att du vet det, men det är viktigt att räkna ut poängen på varje hål enskilt, inte summerat över hela rundan. Det är annars lätt att tro att om man har 30 slag är automatiskt en summerad score på +30 jämfört med banans par 36 poäng för din del. Men det behöver det inte vara, eftersom du kan få olika scorer men fortfarande tjäna in 0 poäng. Om jag tappade dig så exemplifierar jag gärna:

Du har 30 slag att fördela på banans 18 hål. Alla hål får först ett varsitt extraslag och kvar är 12 slag att fördela på de enligt indexeringen svåraste 12 hålen. Låt säga att du spelar ett korthål med index 16. Där har du alltså bara ett extraslag mot banans par. Fyra slag ger två poäng, fem slag ger en poäng och sex slag ger noll poäng. Men även om du får sju eller åtta slag får du givetvis också noll poäng, men det blir ju en sämre totalscore om du sköt en åtta på hålet än om du sköt en sexa, även om båda gav noll poäng.
Det hade jag koll på, förhoppningsvis är det till nytta för någon annan som läser tråden!
Skriv svar