Hjälp en nybörjare räkna hcp

Här snackar vi allmänt om golf...
kananga
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 dec 2016, 17:07
Ort: Jönköping

Jag är nybörjare sen i höstas och har försökt lära mig hur man räknar poängbogey och handikapp. Spelar med folk som också är lite osäkra, så det vore fint om någon kunde bekräfta att jag räknar rätt. Är följande scenario rätt?

1. Jag kollar slopetabellen för bana x och ser att spelhcp för gul tee och hcp 54 är 54.
2. Jag sprider ut 54 extra slag över alla 18 hål, alla hål får tre extra slag per hål (54 / 3).
3. Jag spelar och räknar ut poängen efter parets hål och mina "extraslag". Säg att jag fick 46 poäng.
4. Jag sänker mitt hcp med 10 (36 - 46) steg? Mitt nya hcp är 44?

Och nästa runda kollar jag slopetabellen på hcp 44 istället och gör om hela proceduren? Tills jag är nere under 36, då klubben kan registrera mitt officiella hcp?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Hej och välkommen,
Du verkar ha tänkt helt rätt http://help.golf.se/medlemshantering/hcp/hcp-grupp-6/

Bifogar en liten lathund som kan hjälpa till med sänkningarna efter 36 hcp
hcp.png
hcp.png (43.03 KiB) Visad 28240 gånger
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Ett tips jag kan ge är appen: "OnTag Scorekort". Du registrerar att ni ska spela en runda, går in till kansliet och säger att du vill ha scorekortet på din OnTag-app. Efter varje spelat hål/efter din runda så fyller du i dina slag på varje hål och appen räknar automatiskt ut dina/era poäng och du kan sänka/höja dig direkt efter rundan. Den sammankopplar med din Golf.se-profil så hcp m.m. är alltid uppdaterat.