Avrinningsytor vid green

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Finns det någon som en åsikt om avrinningsytor kring green/er.

Förutsättning:
Avrinningsytan sköts som foregreen, dvs något mer kortklippt än fairway och därigenom blir gräset tätare och bollen rullar hyggligt, men inte så snabb som green. Området som är avrinningsyta sträcker sig flera meter från greenen, så att de flesta bollar som rinner av greenen stannar inom "området". Området är i första hand nedsänkt och helst utformat svagt skålformat. Utanför är det typiskt ca 5 cm hög ruff, som i de flesta fall blir tät genom vattning och gödsling. Hade det inte funnits avrinningsyta hade det varit den täta 5 cm ruffen till ca 1 m från green. På klubbar där resurserna är begränsade är oftast ruffen närmast green allt för hög/tät då det den inte klipps så ofta som den borde!

Påstående: De bättre spelarna hamnar lite längre från green, får flera val att utföra den korta chippen - antingen putter, hybrid, lobbwedge med mycket spinn eller någon mindre loftad wedge med första studsen i uppförslutet innan green. Om inte avrinningsytan fanns skulle de flesta få ett halvfluffigt tjockgräsläge ganska när green, som jag uppfattar det så är det oftast en enkelt slag med mycket green att jobba med. De sämre spelarna har ju i princip samma val som de bättre spelarna, men att slå en lobbwedge eller känslig wedge i kullen framför green är ju oftast inget bra val. De kan ju alltid rulla upp bollen med putter, hybrid eller liknande, då det är enkelt att träffa bollen, även om det kan vara svårt att komma nära hålet. Om det var halvfluffig ruff, så är de flesta spelare i denna sämre kategori betydligt sämre och duffar eller toppar wedgen mest hela tiden. Min slutsats är att de sämre spelarna har större förutsättningar att ta sig framåt mot hål i avrinningsytor än om ytan är typisk halvfluffig ruff.

Anser ni påståendet korrekt? Från banskötsperspektiv vet jag man inte har samma åsikt (nu skall man inte dra alla över en kam).
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Inte riktigt med på varför de bättre spelarna skulle hamna längre ifrån green? Det är väl tvärtom?

Är själv medlem på en klubb med mycket avrinningsytor och tycker det är en rejäl utmaning när man inte lyckas stanna på green.
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Inte riktigt med på varför de bättre spelarna skulle hamna längre ifrån green? Det är väl tvärtom?

Jag det kan man fråga. Så här resonerar jag: Allt beror ju naturligtvis på hur mycket respektive spelare missar. Som jag ser det missar den bättre spelare mindre och gör de detta så rinner bollen precis av green. Om det finns avrinningsytor, så rullar bollen en bit lägre från greenkant, än om det vore 5 cm ruff, där bollen rinner en kortare bit in i ruffen. Medan den sämre spelaren missar mer och oftare och hamnar längre in i ruffen kring green eller i svackan på avrinningsytan om sådan finns (naturligtvis finns det ju ännu större missar). Jag ser avrinningsytan som en mer hjälp för de sämre än för de bättre.

eller är jag helt ute och cyklar?????
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Du är nog inte ute och cyklar.
EN problematik är nog att de sämre spelarna inte känner sig själva tillräckligt väl och använder sin 60-gradare för att ta sig upp. Det resulterar i duffar och toppar som gör att det ännu längre tid.

De borde istället putta sig upp.
Skriv svar