Golfens Dag

Här snackar vi allmänt om golf...
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Många slutar ju för att de inte blir bättre. Har för mig att de allra flesta som slutar aldrig tar sig till officiellt handicap och då blir golfen inte så rolig, fullt förståeligt. Nån tränare har sagt att många golfare som slutar inte hittat sin "gilla-nivå". Vem fortsätter med något 100 % frivilligt som dessutom kostar lite pengar och tid om man inte gillar det?

Så, är man i kategorin "inte på gilla-nivå" har man bara ett par alternativ egentligen. Antingen slutar man eller så lägger man mer pengar och tid på golfen. Den ena betyder mer tid och mer pengar kvar garanterat, den andra betyder mindre pengar och mindre tid för något man för stunden inte tycker är kul och uppenbarligen inte har talang för :). Så de kan väl få sluta, ingen större förlust för oss andra eller branschen att slippa de som vare sig kan eller vill golfa.

Sen har vi de som slutar pga tidsaspekten. Golfen tar för mycket tid från annat. Svårt att komma runt, även om rondtiden skulle gå ner en timme så tar det fortfarande upp nästan en hel dag för många. Jag har bara golfat sen 2009, men vad jag har hört tog golfen 4 timmar förr också. Alltså har det skett en prioriteringsförskjutning.

Nu har ju fitness blivit så stort också och golfen i sig genererar inga instagramvärdiga kroppar, jämfört med crossfit och bootcamps. Golfen försöker ju ta sig åt det hållet, men tills den dagen speedgolf blir normen kommer många välja löparspåret eller utegymmet före golfbanan på helgerna.

Det svenska klimatet underlättar inte. 6 månaders uppehåll är optimalt för att förstöra en hobby som kräver sån precision. När gemene man väl lärt sig träffa bollen oftare än inte så kommer snön. När våren gör entré igen ska man deklarera, byta däck 3 ggr, köpa utemöbler och vips är det midsommar när klubborna väl kommit fram.

Det gör det inte heller lättare att det i dagsläget inte finns några bra eller rättvisa medlemskapsformer för de som inte vill spela 30 + rundor.
Det är fullständigt orimligt att Sune som hoppas få in 10 rundor ska betala tio gånger så mycket per runda som Calle som spelar 100. Det är ett effektivt sätt att få folk att lämna golfen skulle jag tro. Var är klippkortslösningarna? En greenfee via Smartgolfa kostade 180 kr i vintras... Hur mycket av detta får klubb/golfstar etc? Samtidigt försöker man ta 700 kr greenfee på plats... Jag skulle gärna betala 300 kr per greenfee direkt i receptionen istället. Låt mig köpa lösa greenfees :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Golfförbundet har ju haft utskick till alla fd golfare, med information som någon häftig tidning, så jag uppfattar att golfförbundet ser dessa som potentiella golfare för framtiden. I vår klubb har vi faktiskt haft en tillströmning av de som lade ner golfen för sådär 10-15 år sedan. Uppfattar att många har spelat till de bildade familj och nu när barnen är större kan återuppta golfen. Detta är en stor grupp (ca 500 000 pers) är det och bara någon procent av dessa innebär ju stora tillskott till golffamiljen.

Detta året är ju tanken att ta med nära vänner som inte vet så mycket om golfen. Nästa år kanske fokus kommer att ligga på att aktivera de befintliga medlemmarna ännu mer, - vad vet jag? - vad förbundet har för tankar. Det saknas ju dessutom kvinnor inom golfen. Tänk alla de som precis blir pensionärer, hur många är dem (100 000 om året?), oftast friska och nyfikna på nytt.
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Har varit med och arrangerat golfens dag på hemmaklubben! Tyvärr lite dålig uppslutning. Vi hade hoppats på åtminstone 100 pers som besökte oss, men vart väl ca 30 stycken. Det var många som spelade golf, men få som orkade ta med vänner o bekanta. Dock fylldes en nybörjarkurs, så ur det perspektivet var det bra.

Hur var det hos er?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Järn7 skrev:Har varit med och arrangerat golfens dag på hemmaklubben! Tyvärr lite dålig uppslutning. Vi hade hoppats på åtminstone 100 pers som besökte oss, men vart väl ca 30 stycken. Det var många som spelade golf, men få som orkade ta med vänner o bekanta. Dock fylldes en nybörjarkurs, så ur det perspektivet var det bra.

Hur var det hos er?
Vad gjorde ni i klubben för att nå ut till icke golfare ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

I flera utskick under våren till medlemmar har vi bett dem att ta med sig någon vän, släkting osv. Dessutom annons i lokalpressen. Vi hade en arbetsgrupp på ca 10 pers som lade upp planerna för dagen.

Nu var ju inte fokus på okända nybörjare, utan att medlemmarna skulle engagera sig och ta med presumtiva nybörjare. I vårt fall lite tveksam uppslutning.
Skriv svar