skapa en GAMEPLAN!

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har själv provat flera varianter och de spricker alltid ganska omgående på grund av mitt svajiga spel.
Vet inte hur många gånger jag tänkt igenom en runda i förväg för att redan på första hålet inse att det är lätt att skapa en plan i huvudet men nästan omöjligt att realisera den i verkligheten :(

Ett tips är att ta en spellektion med klubbens pro. Jag gjorde det för några år sedan och vi gick 6 hål.
Fick ett par aha-upplevelser som jag tänker på än i dag när jag spelar.

Just nu är min "gameplan" att träffa fairway :D
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:Har själv provat flera varianter och de spricker alltid ganska omgående på grund av mitt svajiga spel.
Vet inte hur många gånger jag tänkt igenom en runda i förväg för att redan på första hålet inse att det är lätt att skapa en plan i huvudet men nästan omöjligt att realisera den i verkligheten :(

Ett tips är att ta en spellektion med klubbens pro. Jag gjorde det för några år sedan och vi gick 6 hål.
Fick ett par aha-upplevelser som jag tänker på än i dag när jag spelar.

Just nu är min "gameplan" att träffa fairway :D
Det där är ju en intressant, med fairway. Har spelat flera hål när man inte ens siktar på fairway då man kan gena och ligger bra i ruffen.

Alltid en kluring det där! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Min gameplan är att gå över och förbi hinder. Få banor har så tjock ruff att det blir extremt svårt att få greenträff från ruffen så det är viktigare att inte ligga i hinder.
Dock från vit tee blir det lite svårare att gå förbi säkert så då blir det mer att lägga sig kort om och sikta på fairway.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Min gameplan spricker direkt när jag får chans att slå ett omöjligt slag. Dum som man är gör man samma sak hela tiden :)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Pär skrev:Min gameplan spricker direkt när jag får chans att slå ett omöjligt slag. Dum som man är gör man samma sak hela tiden :)
Beror ju på men ibland är det kul att gå rakt på pinnen!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
wulta
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 jan 2015, 11:46

Jag har alltid varit en sån spelare som vill "bomba" från tee!! Men ifjol gick jag ut på min hemmabana utan Driver, Spoon och hybrid. När rundan var klar hade jag kommit in på banans par, vilket var tangerat personbästa! Efter den rundan har jag börjat tänka lite mer "risk and reward" Hellre fullslag in till green än 80 procentiga wedgar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
WITB 2020
Driver: Taylormade SIM 9°
Spoon: Ping g400
Irons: Srixon Zforged
Wedgar: Wilson staff model 50, 56, 60
Putter: Evnroll er8
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

wulta skrev:Jag har alltid varit en sån spelare som vill "bomba" från tee!! Men ifjol gick jag ut på min hemmabana utan Driver, Spoon och hybrid. När rundan var klar hade jag kommit in på banans par, vilket var tangerat personbästa! Efter den rundan har jag börjat tänka lite mer "risk and reward" Hellre fullslag in till green än 80 procentiga wedgar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Snyggt! Det där med hellre fullslag än 80 procentiga wedga håller jag helt med!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:Det där är ju en intressant, med fairway. Har spelat flera hål när man inte ens siktar på fairway då man kan gena och ligger bra i ruffen.

Alltid en kluring det där! :)
Skojade lite. Visst genar jag också om tillfälle ges beroende på vilket hål det är, vad nästa slag ska osv :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:Min gameplan är att gå över och förbi hinder. Få banor har så tjock ruff att det blir extremt svårt att få greenträff från ruffen så det är viktigare att inte ligga i hinder. Dock från vit tee blir det lite svårare att gå förbi säkert så då blir det mer att lägga sig kort om och sikta på fairway.
Ruffen är bättre än de flesta hinder men en nackdel är risken för flyers. Tog ett bra tag innan jag förstod varför vissa slag flög över green trots rätt klubba och ett bra slag.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Något som jag tycker är extremt bra för att hjälpa mig förstå en bana samt skapa en game plan är att spela banan endast med järnklubbor, gärna en tee kortare. När man sätter bollen i fairway men har längre kvar än normalt så tjänar man ändå en hel del greenträffar. Efter att ha gjort detta ett par gånger på en av hemmabanorna har jag helt förändrat min spelplan och slår ut med betydligt kortare klubbor på vissa hål.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar