Är det för sent att börja? Hjälp

Här snackar vi allmänt om golf...
Golf1414
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jun 2017, 21:09

Tjena tjena!!

Jag vill börja spela golf och elitsatsa.
Jag har kört lite innan, men vill nu börja på träning med det.
Men, jag är 14 år. Är det för sent för att börja från grunden?
För att senare kanske söka till NIU.
Innan ni svarar vill jag bara säga att jag tar detta seriöst och jag är ingen som ger upp.
Kommer kämpa jätte hårt.

Men vad tycker ni, Är det för sent?


Ha det gött!
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

För sent nej självklart inte. Svårt utan tvekan men det är det ju för alla att lyckas med en elitsatsning.
Richard S Johnson började inte att spela golf förrän han var 15 år gammal och han har ju vunnit på Europatouren och spelat på PGA-touren.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Golf1414
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jun 2017, 21:09

Golfprylar skrev:För sent nej självklart inte. Svårt utan tvekan men det är det ju för alla att lyckas med en elitsatsning.
Richard S Johnson började inte att spela golf förrän han var 15 år gammal och han har ju vunnit på Europatouren och spelat på PGA-touren.

Okej, grymt!
Precis det är svårt att lyckas med en elitsatsning för alla! Känner verkligen hopp nu! Ska ta detta på allvar, tack för svaret!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golf1414 skrev:Tjena tjena!!

Jag vill börja spela golf och elitsatsa.
Jag har kört lite innan, men vill nu börja på träning med det.
Men, jag är 14 år. Är det för sent för att börja från grunden?
För att senare kanske söka till NIU.
Innan ni svarar vill jag bara säga att jag tar detta seriöst och jag är ingen som ger upp.
Kommer kämpa jätte hårt.

Men vad tycker ni, Är det för sent?


Ha det gött!
Självklart inte för sent. Jobba hårt och jobba smart så kan mycket hända. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

KJ Choi greppade sin första klubba vid 16 års ålder. Han blev ju rätt bra... och ville inte ens spela golf! Han hamnade i fel kö på skolgymnastiken kan man säga.

Har du lite talang går det fort att i alla fall hasa sig ner till låga singelhcp innan det är dags att åka till college. Ännu bättre är om du besitter det som många inte gör, disciplin. Det är den avgörande faktorn för om man överhuvudtaget ska ha nån chans. Tror jag i alla fall.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Om du gillar golf så kör på! Tänk att få lira på college några år i USA och kunna kombinera studier med elitsatsning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Behöver inte vara för sent tror jag, men det som jag tror är ett måste är att ha sysslat med bollsporter sedan tidigare.

Jag har inget vidare bollsinne eller öga-hand-boll-koordination, men har sysslat med bollsporter sedan man var liten. Insåg snabbt att man inte var någon taland i något, men kan iaf spela för nöjes skull just för vana vid boll. Extra stor fördel om man sysslat med racketsport innan (bandy, ishockey, tennis).

Ett annat tips är att se till att bli medlem i en klubba med bra stöd för juniorer med träningsläger och så och välj hellre en svårare bana än en enklare. För det är så att hur mycket man än vill något själv och med stenhård dicipliin går det inte utan hjälp. Du behöver bra tränare, föräldrar som är villiga att skjutsa och betala. Hitta träningskompisar på klubben.

Jag verkligen avskyr när folk säger "så länge du tror på dig själv så går det". Nej, så är det inte.
Hcp: ~12
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Golf1414 skrev:Tjena tjena!!

Jag vill börja spela golf och elitsatsa.
Jag har kört lite innan, men vill nu börja på träning med det.
Men, jag är 14 år. Är det för sent för att börja från grunden?
För att senare kanske söka till NIU.
Innan ni svarar vill jag bara säga att jag tar detta seriöst och jag är ingen som ger upp.
Kommer kämpa jätte hårt.

Men vad tycker ni, Är det för sent?


Ha det gött!
Ett tips är att börja tävla så fort du kan. Helt enkelt bli bra på att tävla!! Viktig egenskap om du vill elitsatsa
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

Golf1414 skrev:Tjena tjena!!

Jag vill börja spela golf och elitsatsa.
Jag har kört lite innan, men vill nu börja på träning med det.
Men, jag är 14 år. Är det för sent för att börja från grunden?
För att senare kanske söka till NIU.
Innan ni svarar vill jag bara säga att jag tar detta seriöst och jag är ingen som ger upp.
Kommer kämpa jätte hårt.

Men vad tycker ni, Är det för sent?


Ha det gött!
Tjena!

Det är definitivt inte för sent.
Det beror givetvis på hur villig du är att lägga ned tiden som krävs för att bli riktigt bra.
Jag har själv relativt nyligen (2 månader) lagt ned min golfsatsning mot eliten. Har spelat golf så länge jag kunnat minnas
och tävlat massor.
En dag så var det inte lika roligt längre och då la jag ned.
"Det viktigaste är att det är roligt" kan vara en klyscha, men något jag tror är en nyckel om du vill bli så duktig som du skriver.
Se till att du attackerar det från rätt vinkel bara.
Sitt inte hemma och planera hur bra du ska bli, tvinga inte dig själv till golfbanan.
Känn efter, är golf det roligaste du vet? Är det så att du nästan inte ens vill åka hem till middagen med familjen för du vill spela några hål till innan det blir mörkt?
Du ska njuta så mycket av att träna och tävla golf att om du blir känd/rik osv ska vara sekundärt.

Nyfiken, vart någonstans i vårat avlånga land befinner du dig? :)
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
Skriv svar