Hur gör vi golfen roligare?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

I veckans podd pratar vi om hur man kan göra golf roligare. Med hjälp av appar, kortare banor, pay n play, sociala medier.

Vad har ni gjort på er hemmaklubb för att då fler att golfa eller göra golfen roligare?
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

..som involverad i designfrågor av golfbanor, skulle jag vilja poängtera tre (en har redan nämnts) saker som glöms bort:
1. variation - banan skall var designad med möjlighet till variation och sedan att den som sätter upp banan (coursmanger eller liknande) använder sig av denna möjlighet. EN ANM: här sätter slopen och slopesystemet vissa käppar i hjulet, då banan inte får förändras mer än tot +/- 100 meter i banlängd från tee. Min åsikt att detta är för litet spelrum.
2. Korta gångsträckor mellan hålen, eller att man måste gå långa omvägar för att ta sig runt en green. ... dvs grundrouting är jätteviktig.
3. Fler utslagsplatser, dvs tätare steg mellan dem - av erfarenhet vet jag att det tyvärr verkar vara många förvirrade golfare, som inte förstår låta säga 7 olika hektometer tee.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tycker golf är fantastiskt roligt och ser inte att man behöver ändra så mycket!

Men ett par saker som förbund och klubbar skulle fundera på är:
1. Förenkla regelverket. Spelar ofta med folk som inte ens vet vart man får/ska droppa om bollen ligger i ett vattenhinder.
2. Marknadsför era tävlingar mm på sociala medier. För många klubbar förlitar sig på att man ska gå in i GIT och leta tävlingar.
3. Bygg inte banorna för DJ utan för de 98% som spelar golf för att det är kul. Par 4:or på +400 meter gör ingen lycklig.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

1: Göra "Min golf" mer community-lik. Jag ska exemplifiera:

* Att man kan se sina vänners aktivitet; Senaste rundor och poäng, var de har bokat starttider och med vilka, se vänners statistik/historik etc.
* Att man kunde skapa egna mål och se måluppfyllnad inom hcp, antal rundor, spela ett visst antal olika banor
* Att man kunde söka och bläddra bland aktuella erbjudanden som t.ex. "Spela två för en i helgen" eller "Fri grillbuffé vid greenfeespel" på regionens banor, istället för att man måste sitta läsa på lokala hemsidor eller till och med vara på plats för att ta del av dessa, ibland på tok för sent.

Jag vet att det finns diverse appar som arbetar i linje med detta, men hur kul är det när nån enstaka person man känner använder tjänsten i fråga. Alla communities bygger ju på att "alla är där".

2: Jämnare speltempo. I dagsläget måste man ju vara beredd på fem timmar, även om man ibland klarar sig på 3h30min, just för att man aldrig vet tempot för dagen eller om man kommer mergas ihop med en annan boll, gå igenom en massa eller fastna bakom ett "tåg av långsamma bollar". Exakt hur det skulle kunna lösas har ju debatterats en hel del, men jag har inga bra idéer personligen.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Hollowind skrev:1: Göra "Min golf" mer community-lik. Jag ska exemplifiera:

* Att man kan se sina vänners aktivitet; Senaste rundor och poäng, var de har bokat starttider och med vilka, se vänners statistik/historik etc.
* Att man kunde skapa egna mål och se måluppfyllnad inom hcp, antal rundor, spela ett visst antal olika banor
* Att man kunde söka och bläddra bland aktuella erbjudanden som t.ex. "Spela två för en i helgen" eller "Fri grillbuffé vid greenfeespel" på regionens banor, istället för att man måste sitta läsa på lokala hemsidor eller till och med vara på plats för att ta del av dessa, ibland på tok för sent.

Jag vet att det finns diverse appar som arbetar i linje med detta, men hur kul är det när nån enstaka person man känner använder tjänsten i fråga. Alla communities bygger ju på att "alla är där".

2: Jämnare speltempo. I dagsläget måste man ju vara beredd på fem timmar, även om man ibland klarar sig på 3h30min, just för att man aldrig vet tempot för dagen eller om man kommer mergas ihop med en annan boll, gå igenom en massa eller fastna bakom ett "tåg av långsamma bollar". Exakt hur det skulle kunna lösas har ju debatterats en hel del, men jag har inga bra idéer personligen.
Community på Min Golf hade varit helt fantastiskt!
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Här kommer konservativa mikael. Men jag tänker att charmen med golf är att alla spelar samma spel. Samma typ av klubbor och banor och hålstorlek. Samma som proffsen och amatörer i fotboll och hockey. De spelar samma sport. Det är nog viktigt att vi bevarar detta för att det ska betraktas som sport.

Sen inom hur många områden har inte någon förändrat för att locka fler till sig en den kärna som redan finns. För att i slutändan tappa sig själva och i slutändan allt. Saker går i perioder upp och ner. Vi bor numera i ett samhälle där folk inte tränar fotboll eller idrott alls, man vill göra det själv, typ gym eller tvspel hemma.

Jag har ingen aning om vad vi ska göra för att locka fler, men att förenkla tror jag är fel väg att gå. Förenklingar leder nog ofta till att det blir att större gap till vart man egentligen vill.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev:Här kommer konservativa mikael. Men jag tänker att charmen med golf är att alla spelar samma spel. Samma typ av klubbor och banor och hålstorlek. Samma som proffsen och amatörer i fotboll och hockey. De spelar samma sport. Det är nog viktigt att vi bevarar detta för att det ska betraktas som sport.

Sen inom hur många områden har inte någon förändrat för att locka fler till sig en den kärna som redan finns. För att i slutändan tappa sig själva och i slutändan allt. Saker går i perioder upp och ner. Vi bor numera i ett samhälle där folk inte tränar fotboll eller idrott alls, man vill göra det själv, typ gym eller tvspel hemma.

Jag har ingen aning om vad vi ska göra för att locka fler, men att förenkla tror jag är fel väg att gå. Förenklingar leder nog ofta till att det blir att större gap till vart man egentligen vill.
Samtidigt är det väll detta som gör att många ledsnar på golf för man tror man skall spela som proffsen. Man tror att man måste göra par på varje hål även om man har hcp 35.
Hur många gånger har man inte sagt till en hög hcp att han kan spela fram sig till hålet på banans par för att sen putta. Någonstans kanske man skall skilja proffsen mot amatörerna.

Hur kul kommer sporten bli ex om det blir begränsningar på klubbor som inte går lika långt längre. Jag personligen blir inte drabbad men dom som slår kanske Max 150 meter med en klubba idag och sen bara slår 130 meter. Är det verkligen rätt ?
Det här med att man inte får förankra puttern mot kroppen även om du är amatör tycker jag är en idiot grejj för vissa kanske inte kan spela längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:
Mikael316 skrev:Här kommer konservativa mikael. Men jag tänker att charmen med golf är att alla spelar samma spel. Samma typ av klubbor och banor och hålstorlek. Samma som proffsen och amatörer i fotboll och hockey. De spelar samma sport. Det är nog viktigt att vi bevarar detta för att det ska betraktas som sport.

Sen inom hur många områden har inte någon förändrat för att locka fler till sig en den kärna som redan finns. För att i slutändan tappa sig själva och i slutändan allt. Saker går i perioder upp och ner. Vi bor numera i ett samhälle där folk inte tränar fotboll eller idrott alls, man vill göra det själv, typ gym eller tvspel hemma.

Jag har ingen aning om vad vi ska göra för att locka fler, men att förenkla tror jag är fel väg att gå. Förenklingar leder nog ofta till att det blir att större gap till vart man egentligen vill.
Samtidigt är det väll detta som gör att många ledsnar på golf för man tror man skall spela som proffsen. Man tror att man måste göra par på varje hål även om man har hcp 35.
Hur många gånger har man inte sagt till en hög hcp att han kan spela fram sig till hålet på banans par för att sen putta. Någonstans kanske man skall skilja proffsen mot amatörerna.

Hur kul kommer sporten bli ex om det blir begränsningar på klubbor som inte går lika långt längre. Jag personligen blir inte drabbad men dom som slår kanske Max 150 meter med en klubba idag och sen bara slår 130 meter. Är det verkligen rätt ?
Det här med att man inte får förankra puttern mot kroppen även om du är amatör tycker jag är en idiot grejj för vissa kanske inte kan spela längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men då snackar vi också att man måste förstå sine gen roll i en sport. Nej man kan inte spela på par men man kan spela på sitt hcp. Då någonstans måste man förstå vad det är som gäller. Möter ett division 7 lag ett proffslag i fotboll är det klart att proffsen vinner. De är ju proffs.

Sen längd och hur långt man slår är väl det enklaste som finns att lösa. Spela en annan tee. Slår du så att längden blir ett problem, gå en tee längre fram. Det finns en hel gubbprestige i att man ska spela från gul.. inte nån damtee minnsan.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev:
stevvee skrev:
Mikael316 skrev:Här kommer konservativa mikael. Men jag tänker att charmen med golf är att alla spelar samma spel. Samma typ av klubbor och banor och hålstorlek. Samma som proffsen och amatörer i fotboll och hockey. De spelar samma sport. Det är nog viktigt att vi bevarar detta för att det ska betraktas som sport.

Sen inom hur många områden har inte någon förändrat för att locka fler till sig en den kärna som redan finns. För att i slutändan tappa sig själva och i slutändan allt. Saker går i perioder upp och ner. Vi bor numera i ett samhälle där folk inte tränar fotboll eller idrott alls, man vill göra det själv, typ gym eller tvspel hemma.

Jag har ingen aning om vad vi ska göra för att locka fler, men att förenkla tror jag är fel väg att gå. Förenklingar leder nog ofta till att det blir att större gap till vart man egentligen vill.
Samtidigt är det väll detta som gör att många ledsnar på golf för man tror man skall spela som proffsen. Man tror att man måste göra par på varje hål även om man har hcp 35.
Hur många gånger har man inte sagt till en hög hcp att han kan spela fram sig till hålet på banans par för att sen putta. Någonstans kanske man skall skilja proffsen mot amatörerna.

Hur kul kommer sporten bli ex om det blir begränsningar på klubbor som inte går lika långt längre. Jag personligen blir inte drabbad men dom som slår kanske Max 150 meter med en klubba idag och sen bara slår 130 meter. Är det verkligen rätt ?
Det här med att man inte får förankra puttern mot kroppen även om du är amatör tycker jag är en idiot grejj för vissa kanske inte kan spela längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men då snackar vi också att man måste förstå sine gen roll i en sport. Nej man kan inte spela på par men man kan spela på sitt hcp. Då någonstans måste man förstå vad det är som gäller. Möter ett division 7 lag ett proffslag i fotboll är det klart att proffsen vinner. De är ju proffs.

Sen längd och hur långt man slår är väl det enklaste som finns att lösa. Spela en annan tee. Slår du så att längden blir ett problem, gå en tee längre fram. Det finns en hel gubbprestige i att man ska spela från gul.. inte nån damtee minnsan.
Men det är ju detta som är problemet i golf att man ej lär ut detta från början. För skulle man göra det skulle ju inte så många ha fel tankar när dom börjar.

Sen det där med spel från fel tee är väll lite prestige men även samma sak där, tanken om golfen är ju att gul tee är så banan spelas. Vit för proffsen och röd för dom som inte slår så långt. Men tänk dig hur tråkigt det blir att spela ihop isåfall. En fyrboll så slår en från vit en från gul två från röd eller i annan ordning. Blir ju tokigt istället för att man kan ha klubbor som är lite strongloftade som hjälper Arne 55 år att slå lite längre än han bör göra. Allt detta för att proffsen skall slå kortare och då måste det gälla alla.

Man måste skilja på proffs och amatörer precis som man gör i ex fotboll och hockey. Det är inte samma regler utan anpassade för nivån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Men fotboll anpassar inte regler endast nivån på kvalitet. Antar att det är samma i hockey.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar