Hur gör vi golfen roligare?

Här snackar vi allmänt om golf...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev:Men fotboll anpassar inte regler endast nivån på kvalitet. Antar att det är samma i hockey.
Gör man ju, målen är olika stora, bollarna är olika stora, planen är olika.
Reglerna är olika.

Precis som hockey. Man måste titta hela kedjan inte bara i vuxet perspektiv. Golf är inte lika brett och som sagt samma regler finns för juniorer som för världsettan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:
Mikael316 skrev:Men fotboll anpassar inte regler endast nivån på kvalitet. Antar att det är samma i hockey.
Gör man ju, målen är olika stora, bollarna är olika stora, planen är olika.
Reglerna är olika.

Precis som hockey. Man måste titta hela kedjan inte bara i vuxet perspektiv. Golf är inte lika brett och som sagt samma regler finns för juniorer som för världsettan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då diskuterar vi olika saker. Ber om ursäkt för det.

Gäller det barn är alla vägar in som är anpassade efter barns fysik en seger. Nödvändigtvis inte större hål men kortare banor som gör att de kan nå. För det är ändå vad det handlar om att anpassa efter fysiken.

Det jag tycker är konstigt att anpassa för att alla ska tycka det är roligt. Antingen gillar man golf eller inte. Det är så jag ser det. Tycker man inte att det är kul för att grejerna som är just golf är för svåra kanske man helt enkelt inte är menad att hålla på med det.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev:
stevvee skrev:
Mikael316 skrev:Men fotboll anpassar inte regler endast nivån på kvalitet. Antar att det är samma i hockey.
Gör man ju, målen är olika stora, bollarna är olika stora, planen är olika.
Reglerna är olika.

Precis som hockey. Man måste titta hela kedjan inte bara i vuxet perspektiv. Golf är inte lika brett och som sagt samma regler finns för juniorer som för världsettan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då diskuterar vi olika saker. Ber om ursäkt för det.

Gäller det barn är alla vägar in som är anpassade efter barns fysik en seger. Nödvändigtvis inte större hål men kortare banor som gör att de kan nå. För det är ändå vad det handlar om att anpassa efter fysiken.

Det jag tycker är konstigt att anpassa för att alla ska tycka det är roligt. Antingen gillar man golf eller inte. Det är så jag ser det. Tycker man inte att det är kul för att grejerna som är just golf är för svåra kanske man helt enkelt inte är menad att hålla på med det.
Är väll inget att be om ursäkt för, tror nog vi tänker på lika fast olika sätt med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänk om mingolf såg ut som GameBook! Det hade varit riktigt kul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

JohanAdministratör skrev:Tänk om mingolf såg ut som GameBook! Det hade varit riktigt kul!
Nu använder jag inte Gamebook, men visst hade golfen över lag varit mycket roligare om man kunde få notiser om vänaktiviteter, följa varandras scorer m.m.

Och en annan funktion jag hade gillat att se på Min Golf är att man flaggar starttiden med olika markörer; "Uppmuntrar spelsällskap", "Kommer använda golfbil", "Skall endast spela 9 hål" och liknande. Markörer som är helt valfria att använda om man vill förmedla något till eventuella som bokar in sig i starttiden.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
JohanAdministratör skrev:Tänk om mingolf såg ut som GameBook! Det hade varit riktigt kul!
Nu använder jag inte Gamebook, men visst hade golfen över lag varit mycket roligare om man kunde få notiser om vänaktiviteter, följa varandras scorer m.m.

Och en annan funktion jag hade gillat att se på Min Golf är att man flaggar starttiden med olika markörer; "Uppmuntrar spelsällskap", "Kommer använda golfbil", "Skall endast spela 9 hål" och liknande. Markörer som är helt valfria att använda om man vill förmedla något till eventuella som bokar in sig i starttiden.
Jag gillar din idé om att kunna ange olika saker vid bokningar, däremot är väl det precis som om Min Golf skulle vara som GameBook riktat mot att göra golfen roligare för redan aktiva golfare. Vilket ioförsig inte är något problem med.

Jag tycker det är en intressant diskussion som har påbörjats med många intressanta idéer. Egentligen är jag som Mikael och Sandstream redan nämt av åsikt att golfen är rolig som den är. Och precis som jag nämnde ett par gånger i podden måste allting finnas med en tanke för hur vi ska få personerna att vilja spela "riktig" golf till slut. Det ser jag alltid som slutmålet.

Av egen erfarenhet gillar jag tankar på att göra det mer "socialt" med hjälp av mer sociala medier, försöka skapa mer av ett community online osv. Jag tror också på att börja anpassa både banor och regler efter de som faktiskt spelar 90% av gångerna.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ett problem jag kan se med att göra Min Golf mer socialt är den svenska avundsjukan. Om jag går tidigare från jobbet en dag och spelar golf så nog fan stör det någon som inte har samma möjligheter. Vet kompisar som inte vill att man taggar dem på sociala medier av just den anledningen.

Däremot är jag helt klart för att kunna flagga sin bokade tid med information om golfbil, om sällskap önskas, nybörjare osv.
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Jag kan personligen tycka att det skulle vara lite "enklare" att komma igång med golfen, tycker hela grönt kort grejen är ett stort steg att ta för någon som inte ens vet om man tycker det är roligt. Golfens dag var ett kul initiativ med klubbar som kör information och instruktioner till totala nybörjare. Det känns som ett steg i rätt riktning.

Som Max & Johan var inne på i podden så är ju inte alla golftokiga som vi på detta forum ;) Pay and play med låneklubbor eller något liknande koncept borde vara välkommet. Minns för mig i början (Fortfarande lite nu) att man var livrädd att göra "fel" ute på banan, när man fick boken med regler/etik och även skulle köra onlineprov för att klara det så var det lite uppförsbacke, tror att det är lätt att många lägger av som inte är 100%-iga. Men det är så svårt för utan reglerna/etiken så blir ju inte golfen så fin och bra som den är idag. Tror att ändringarna 2020-21 om lite lättnader i regler kommer att hjälpa mycket.

Det borde helt enkelt vara lite mer lättillgängligt kan jag tycka. För mig personligen skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt då jag är så inne i det, men minns ju själv hur det var innan man tog steget att boka in sig på kurs, då åkte man ju inte till golfklubben i onödan direkt.. ;)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar